Hvordan er det å være elev under koronaen? Det får vi et lite glimt av gjennom et julebrev vi har fått lov til å dele med dere.

Innledende tekst: Nina Grini.
Brevet til mormor er skrevet av en elev som ønsker å være anonym, men vi har tillatelse fra eleven og foreldrene til å dele det.
– Hvordan går det med dere nå?, spurte jeg en rektor jeg møtte.
– Det er tøft nå. På ulike vis. Fra ulike kanter. Det er mange som har det tøft midt oppi det som har blitt helt normalt for alle. Det er nesten sånn som man snakker om skilsmisser. Det er helt normalt, mange opplever det, men det er veldig vanskelig for de som står midt i det, sa rektoren.
Han fortsatte. – Jeg har lyst til å sende deg et elevperspektiv. Et brev. Det brevet gjorde meg emosjonell, ikke trist bare. Det er håp i det brevet. Det skjer læring, viktig læring om livet, om så på en tøff måte.
– Så fint, jeg leser gjerne, svarte jeg.
- Dette er bare en av historiene som de voksne på skolen møter, sa rektoren.
Kjære mormor
Akkurat nå sitter jeg i sengen min. Nøye innpakket i den varme dynen. Ved siden av meg står frokosten min fremdeles på bordet. Jeg har ikke matlyst. Hva er poenget når jeg ikke smaker noe uansett? Halsen klør og nesen renner også. Over meg hører jeg Simen se på TV i stua og mamma ha hjemmekontor på kjøkkenet. Sånn er hverdagen vår blitt nå.
Mamma fortalte at dere hadde snakket om meg da hun, Simen og Ole besøkte dere forrige uke. Dere hadde snakket om meg og de positive testene. Jeg ser for meg hvordan det må ha føltes å få vite det. Som en støvsuger dro luften ut av deg. Sånn var det for meg også. Jeg vet ikke hvor mange slike tester jeg har tatt, men det er mange. Hver gang har de vist kun en strek, men denne gangen viste de to. Noe av det første jeg gjorde var å sende melding til mamma og pappa. Pappa ble sendt hjem fra jobb umiddelbart. Jeg var redd nå. Ikke for å være syk, det var før, men for å smitte andre. Tenk om jeg hadde smittet pappa, slik at han hadde smittet resten av lærerne på jobben, som igjen hadde smittet elevene. Eller tenk om jeg hadde smittet de andre i klassen. Eller tenk om jeg hadde smittet mamma, Ole og Simen før de reiste over hele landet for å treffe dere. Helt til Bergen. Jeg orket ikke engang å tenke på det mer. Istedenfor fant jeg frem iPaden min og et par headset.
Nå sitter jeg altså her. Alene på rommet mitt. Ved siden av meg ligger også boken jeg leser. Kabalmysteriet. Mamma ga meg nemlig den da hun kom hjem fra reisen. Hun sa at du hadde hentet den til henne, da dere snakket om at mamma pleide å like den da hun selv var liten. Det er fint å kunne falle inn i bøker og serier. Det er som at jeg nesten får lov til å komme ut av rommet, uten å komme ut av rommet. Vanligvis, når du føler deg ensom, er du ikke egentlig alene. Nå er det annerledes. Jeg er faktisk alene. Jeg har ikke lov til å møte andre. Jeg har ikke lov til å kjøpe julegaver på butikken. Jeg har ikke lov til å bevege meg fritt i mitt eget hus. Jeg har ikke lov til å hente mat uten å bruke munnbind. Det er ensomt det. Jeg husker du en gang fortalte meg at, etter du pensjonerte deg, har dagene vært så lange. Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg tror at du som har vært så vant til å omgås med mennesker på jobb, føler deg ensom når du kun er hjemme. Nå forstår jeg hva du mener. Det er som om du er isolert, men i et større hus istedenfor et enkelt soverom. Jeg håper det går bedre nå, for snart vil det gå bedre for meg også. Bare nesen min slutter å renne og halsen å kile, vil alt være normalt igjen, nesten. Det er mitt ønske for denne julen. At ting skal bli som normalt. Jeg vet at det ikke kommer til å skje, for i går kom det enda strengere tiltak, men det er lov å drømme.
Nå er du nok lei av å høre om korona og isolasjon. Det er jo ikke dette jeg vil sitte igjen med på nyttårsaften. Nei, da vil jeg kunne se tilbake på de gode minnene. Danseforestilling, festival, konsert, leir, reiser, besøk og latter. Til tross for at dette året ikke har vært det aller beste i hele mitt liv, har jeg opplevd mye fint.
Klem fra Selma
Forskning fra Læringsmiljøsenteret
Hvordan kan læreren fremme tilhørighet i flerkulturelle klasser?
For å oppleve tilhørighet må elevene føle seg trygge i klassen. Men hvordan får man det til, og hvilken rolle har lærere...
Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon
En systematisk kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov, utarbeidet av Kunnskapssen...
Podkast for deg som jobber i barnehage eller skole
Hvis du er opptatt av at barn og unge skal ha et trygt og godt læringsmiljø, er Læringsmiljøsenterets podkast noe for de...
Forskere mener små barn bør lære å tenke kritisk
Ved å svare på åpne spørsmål lærer barna i barnehagen en ferdighet som er viktig også når de blir voksne.
En god sofakrok kan faktisk føre til mer høytlesing
Tidligere forskning konkluderer med at lesing er viktig for barn og deres utvikling, men hva med foreldrene? Hva tenker ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...
Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere?
En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle lærings...
– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve
Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare,...
Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem
Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko f...
Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker
Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre ...
Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke
Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative føl...
Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?
Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.
«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres
En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i læringsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene in...
Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?
Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe krit...
«Kurs» i førstehjelp med Henry-dukken var effektiv læring for barnehagebarn
Studie fra Læringsmiljøsenteret viser at barn som deltok i Henry-opplegget ble mer i stand til å håndtere mindre skader ...
Elevers tro på å mestre læringsaktiviteter i skolen er forbundet med sosiale og emosjonelle kompetanser
Spesielt interessant er det at elevenes emosjonsregulering har en klar sammenheng med mestringstro. Dette ser ut til å v...
Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling
Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campb...
Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning
Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i dis...
Apekatten Ani Banani hjelper forskere med å studere barns tidlige matematikk-utvikling
Norske og internasjonale forskere ønsker å bruke nettbrett-testen som er utviklet av Læringsmiljøsenteret og UiS. En omf...
Forskningsnyheter
Læringsmiljøsenteret jobber for et trygt og godt læringsmiljø i barnehage og skole, gjennom å forske, undervise og formi...
Dette er oppdragerstilen som fungerer
En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like...
Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?
En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skol...
Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen
Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.
Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?
I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utesteng...
Impact case: Agderprosjektet
Forskere ved UiS har utviklet og testet lekbaserte læringsaktiviteter for barn som går siste året i barnehagen. Det er e...
Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt
Rapporten gir en oppdatert kunnskapsoversikt over erfaringer og forskning om temaet mobbing i norske barnehager.
Korleis kan barnehagen bli betre over tid?
Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....
Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre
For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgru...
Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...
– Guttediskusjonen i skolen er et blindspor
Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?
Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som...
Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne
Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bed...
Mindfulness kan dempe stress på skolen
Kunnskap og øvelser i mindfulness kan gjøre at skoleelever takler stress bedre, viser en studie.
Læring for livet
I Læring for livet setter vi søkelys på aktuelle tema innenfor barnehage- og skolefeltet. Forskere, fagpersoner og praks...
Kan personlige bøker være bra for barns lesing?
Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns le...
Psykiske problemer er tabu blant unge
Frykt for ryktespredning hindrer mange unge i å søke hjelp for mentale problemer. Det forteller ungdom i en studie.
Derfor bør helsesykepleier holde til nær skolen
Den fysiske avstanden er avgjørende for hvor godt skolen og helsesykepleieren samarbeider.