Læringsmiljøsenterets nye senterleder Torill Bogsnes Larsen brenner for barn og unge, og er opptatt av at de skal oppleve trygge og gode læringsmiljø. – Barn og unge fortjener å vokse opp i miljøer som styrker dem, sier hun.

– Det bidrar til god forskning, godt samarbeid med praksisfeltet, og sikrer høy kvalitet i utdanningene på en måte som virkelig kan gjøre en forskjell, sier hun. Illustrasjonsfoto: GettyImages.

– Dette er en viktig og meningsfull jobb. Jeg motiveres av senterets rolle som samfunnsaktør og muligheten til å påvirke hvordan barn og unge har det i sin hverdag, sier Torill Bogsnes Larsen.
Hun tiltrådte nylig som senterleder ved Læringsmiljøsenteret, og har fulgt aktiviteten ved senteret med interesse i lang tid.
– Jeg har alltid syntes det har vært gjort godt arbeid her. Nå ønsker jeg å bruke min bakgrunn og erfaring til å, sammen med alle de dyktige og kompetente ansatte ved senteret, videreutvikle arbeidet i tråd med dagens og fremtidens krav.
Brenner for å gjøre godt arbeid for barn og unge
Den nye senterlederen er professor i helsefremmende arbeid og helsepsykologi, og har forsket på skolefeltet i over 20 år. Hun har jobbet med alt fra sosial kompetanse til frafall i videregående skole, men har særlig fordypet seg i implementering av helsefremmende tiltak i skolen.
Hun peker på bekymringsfulle utviklingstrekk i trenddata fra Helsevaner blant barn og unge (HEVAS) de siste 20 årene:
– Vi ser en negativ tendens når det gjelder skoletrivsel, subjektive helseplager, mobbing og psykisk helse blant barn og unge.
Det er en utvikling det er behov for å snu, mener den nye senterlederen.
– Jeg brenner for at vi skal kunne gjøre en positiv forskjell for barn og unge, helt fra barnehagealder og til de er ferdige på videregående.
Hun understreker betydningen av tilhørighet og fellesskap:
– Barn og unge fortjener å vokse opp i miljøer som styrker dem. Vi må sørge for at barnehagene og skolene er trygge fellesskap der alle opplever at de har verdi.
Et kinderegg – og et fellesskap
Senterlederen beskriver Læringsmiljøsenteret som et "kinderegg", med utdanning, forskning og utadrettet arbeid i barnehager og skoler samlet under samme tak.
– Dette er en unik og utrolig flott kombinasjon. Det bidrar til god forskning, godt samarbeid med praksisfeltet, og sikrer høy kvalitet i utdanningene på en måte som virkelig kan gjøre en forskjell.
Hun understreker at denne strukturen skaper rom for at forskning og praksis kan påvirke hverandre: Skoler og barnehager kan være med og forme forskningen, forskningen blir praksisnær, og samtidig får utdanningene tilgang til den nyeste kunnskapen.
– Dette gir oss et sterkt utgangspunkt for å bygge gode fagmiljøer og styrke fellesskapet i barnehager og skoler, og på den måten jobbe godt sammen for at barn og unge skal oppleve tilhørighet og kjenne at de gjør en forskjell.
Og det er nettopp denne helheten som gjør jobben så meningsfull, mener senterlederen.
– Jeg brenner for at vi skal kunne gjøre en positiv forskjell for barn og unge, helt fra barnehagealder og til de er ferdige på videregående.
En tilfeldighet at hun søkte på jobben
Selv om hun har fulgt senterets arbeid lenge, var det nesten tilfeldig at hun søkte.
– Jeg kom over utlysningen knappe 24 timer før fristen gikk ut. Det føltes nesten som det var ment to be, sier hun med et smil.
Når arbeidsuken er over, finner hun roen med barnebarna.
– De er en utrolig stor del av mitt liv, og jeg stortrives med å være sammen med dem.
Hun kobler også av med turer eller med strikketøy. Uansett er lydboken på øret.
– Jeg er mest glad i krim, og akkurat nå er det den nye boken «Son»* av Thomas Enger og Johanna Gustawsson.
* Og ja, lydbøkene hører hun aller helst på svensk. For er det egentlig ekte krim hvis ikke morderen snakker som en skåning? Boken «Son» heter altså «Sår» på norsk.
Tekst: Ina Midttveit/Læringsmiljøsenteret
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
- Professor i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
- Har forsket på skolefeltet i over 20 år, og har særlig fordypet seg i implementering av helsefremmende tiltak i skolen.
- Har bred ledererfaring, fra forskergruppeleder til prodekan for forskning
- Har stort engasjement for å gjøre en positiv forskjell for barn og unge, helt fra barnehagealder og til de er ferdige på videregående.
- Gleder seg til å ta fatt på jobben som senterleder