Med tema "Inkluderende samhandling" legges det til rette for interessante foredrag og debatter. Se programmet her!
Published
Endret

Programmet oppdateres fortløpende.
7. november | ||
---|---|---|
10.00 - 10.05 | Velkommen ved senterleder Dag Jostein Nordaker | |
10.05 - 10.15 | Offisiell åpning ved statssekretær Sindre Lysø | |
10.15 - 11.00 | Hovedforedrag: The school bullying research program: How and why has it developed, and reflections on the "new definition" of bullying - Peter Smith | |
11.00 - 11.15 | Pause | |
11.15 - 12.00 | Paneldebatt: Mobbedefinisjonen og implikasjoner for praksisfeltet | Paneldeltakere: Jon Halfdan Lenning (mobbeombud i Troms og Finnmark), Selma Therese Lyng (OsloMet), Attia Mizra Mehmood (Oslo kommunale foreldreutvalg) og Hildegunn Fandrem (Læringsmiljøsenteret) Debattleder: Johannes Finne (Læringsmiljøsenteret) |
12.00 - 13.00 | Lunsj | |
Parallell I | Parallell II | |
13.00 - 14.15 | Oppfølging etter mobbing - Johannes Finne og Kjersti Tharaldsen (Læringsmiljøsenteret) | Nå satser vi på SFO! - Mona Gjøse (Jåtten SFO) og Svanaug Lunde (Læringsmiljøsenteret) |
14.15 - 14.45 | Pause og mulighet for å bytte rom | |
14.45 - 16.00 | Hvordan fremme skolenærvær? - Trude Havik (Læringsmiljøsenteret) | Personalets rolle i å fremme relasjoner mellom de yngste barna i barnehagen - Ingrid Midteide Løkken og Ellen Elvethon (Læringsmiljøsenteret) Hvorfor og hvordan forske på lukt med barn? - Natalia Kucirkova og Elisabeth Stray Gausel (Læringsmiljøsenteret) |
8. november | ||
---|---|---|
Parallell I | Parallell II | |
09.00 - 10.15 | CLASS i skolen - Grete Sørensen Vaaland (Læringsmiljøsenteret) | Ulike kartleggingsverktøy i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis: 1)KOSIP - Marianne Sandvik Tveitnes (Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk) 2)Læringsmiljøsenterets kartleggings- og utviklingsverktøy - Unni Lunde og Kari Stamland Gusfre (Læringsmiljøsenteret) |
10.15 - 10.30 | Pause og mulighet for å bytte rom | |
10.30 - 11.45 | Kompetanseløftet, barrierer og suksessfaktorer for inkluderende praksis - erfaringer så langt - Pål Roland (Læringsmiljøsenteret) PP-rådgiveren som inkluderingsagent? Systemrettet sakkyndighetsarbeid i PP-tjenesten - Joachim Kolnes (Læringsmiljøsenteret) og Hæge Odeberg (PPT Porsgrunn) | Hvorfor arbeide med mangfold og inkludering i skolen? Noen perspektiver på forholdet mellom læringsmiljø og fagundervisning - Geir Skeie (Institutt for kultur- og språkvitenskap) |
11.45 - 13.00 | Lunsj | |
13.00 - 13.45 | Hovedforedrag: Hvordan kan stimulering av ferdigheter i livsmestring fremme inkluderende samhandling i barnehage og skole? - Terje Ogden | |
13.45 - 14.00 | Pause | |
14.00 - 15.00 | Paneldebatt: Kan sosial emosjonell læring og livsmestring bidra til inkluderende samhandling i barnehage, SFO og skole? | Paneldeltakere: Terje Ogden, Lene Vestad (Læringsmiljøsenteret), Ingunn Størksen (Læringsmiljøsenteret) og Bente Granberg (Bærum kommune) Debattleder: Kjersti Tharaldsen (Læringsmiljøsenteret) |
15.00 - 15.15 | Takk for nå |
Made by Ramsalt Lab and Sopra Steria