Sniktitt: Dette er klart i SELMA

Fra barnehagestart nå snart skal rundt 50 barnehager i gang med SELMA. Gjengen bak prosjektet gleder seg enormt og inviterer til sniktitt på hva som kommer.

Ragnhild Lenes og Ingunn Størksen
Ragnhild Lenes og prosjektleder Ingunn Størksen viser frem ressursbok og barnebok.

Rammeplanen for barnehager inneholder føringer om å fremme barnas psykiske helse, trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og mange andre viktige temaer innen livsmestring. Men Rammeplanen sier lite om hvordan barnehager kan gjøre dette.

– I SELMA har barnehageansatte samarbeidet med forskere om å prøve ut og foreslå ulike aktiviteter og arbeidsmåter for å konkretisere livsmestringstemaene fra rammeplanen, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Nå er arbeidet samlet, systematisert – og snart ferdig.

– Det er nærmere 50 filmer, digitale forelesninger og en kjempefin nettside!

Disse ressursene skal støtte opp om teori og forslag i den nye boken fra SELMA: Sosial og emosjonell utvikling og livmestring – ressursbok for barnehager.

– Siden det er en samproduksjon mellom barn, barnehagelærere og forskere, er boken blitt en kjekk verktøykasse med morsomme leker, aktiviteter og refleksjoner som kan gjøres med femåringene i barnehagen.

Ny barnebok for de eldste i barnehagen

I tillegg er det skrevet en egen barnebok om de samme temaene som heter 5 år – vennskap mestring og følelser.

– Barn som er trygge og rause på det sosiale og emosjonelle området vil ha lettere for å få venner. Derfor er det fint å kunne snakke sammen om sosiale situasjoner som kan oppstå, sier Størksen.

Hun kan røpe at barneboken skaper rom for å snakke om de komplekse følelsene som barn kan oppleve i hverdagen.

– I boken møter vi Kari og Kaleb, og ved å snakke om det de to vennene opplever, kan barna fundere over hva det er å være en venn, gleden av å gi og ikke minst magien i lek og humor, sier Størksen og blir entusiastisk ved tanken på de gode og gøyale samtalene som vil skje rundt omkring i barnehagene.

– Det er illustratør Tiril Valeur som har laget de flotte illustrasjonene, og erfaringene til nå er at de er veldig engasjerende for barna.

Bilde av boken "5 år - Vennskap, mestring og følelser".
Nærbilde av bok.
Bilde av boken "Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring. Ressursbok for barnehagen".
Skjermbilde av nettsiden til forskningsprsjektet SELMA.

Blir tilgjengelig for alle når prosjektet er ferdig

– Vi håper at bøker og filmer skal være spennende for barn og voksne i barnehagen, og gleder oss til å dele dette med barnehager i utprøvingsgruppa i 2023/24 og videre framover i prosjektet.

Materiellet er gratis og eksklusivt for barnehager som deltar i forskningsprosjektet SELMA. Bøkene og nettsidene blir tilgjengelig for andre når forskningsprosjektet er ferdig.

Tekst og foto: Ina Midttveit

I barnehageåret 23/34 deltar rundt 100 barnehager i forskningsprosjektet SELMA

Barnehagene blir tilfeldig delt i to grupper: en utprøvingsgruppe og en sammenligningsgruppe

Det er utprøvingsgruppen som får tilgang til materiellet i SELMA fra høsten 2023, resten får tilgang fra høsten 2024

Samarbeidspartnere i prosjektet er Sandnes kommune og KANVAS barnehager. Disse har vært med og utvikle materiellet

Eksempel på en av filmene som kommer i ressursbanken.