Mikroemne: Hvordan forstår og møter vi barn og unge som viser utfordrende atferd?

Hvordan kan vi håndtere det når barn og unge viser utfordrende atferd? Hvordan spiller individfaktorer og konteksten inn, og hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer finnes det? Det vil du lære mer om i dette mikroemnet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Digitalt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse.

Pris

Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)

Studieperiode

Studiestart: 1. april 2025. Ca 2 mnd. varighet.

Åpent for søknader

Fortløpende opptak fra 1. desember 2024 til 23. mars 2025 eller til det er fullt.

Både kontekst- og individfaktorer spiller inn på atferd. Foto: Jørn Steen/UiS.

Tre barn på en karusell. Et barn har falt og et annet barn ler.
Foto: Jørn Steen.

Kursinnhold

Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.

I dette emnet vil vi gi en helhetlig atferdsforståelse, som inkluderer samspillet mellom individ og kontekst, risiko- og beskyttelsesfaktorer. Kurset vil gi en introduksjon til håndtering av utfordrende atferd, aggresjon og vold. 

En forståelse av at atferd oppstår i et samspill mellom individ og kontekst er avgjørende for å møte barn og unges behov, ivareta barn og unge og å fremme konstruktiv utvikling i skole, barnehage og andre steder der voksne jobber med barn og unge. 

Risikofaktorer knyttet til medfødte eller kontekstuelt betingede forhold er vesentlig for hvordan vi forholder oss til andre. Forhold ved omgivelsene kan øke eller redusere sjansen for at – og evt. i hvilken grad – slike risikofaktorer kommer til uttrykk gjennom atferd. Studenten skal få økt kunnskap om risikofaktorere og beskyttelsesfaktorer, og hvilke tiltak som kan være til hjelp for barnet. 

Emnet legger vekt på hvordan vi kan håndtere og utfordrende atferd når den oppstår ved hjelp av tilnærmingsmåter for å dempe, konfrontere eller håndtere utfordringer. 

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.

Eksamen

  • Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
  • Bestått/ikke bestått 
  • Eksamensperiode: 26.-28. mai 2025
Emnebeskrivelse
Om mikroemnet
Tema

Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.

Ett av tre

Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.

Ett til tre

Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.

Kontakt oss

Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51832420
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger