Mikroemne: Hvordan forstår vi utfordrende atferd; stress og regulering – nye perspektiver på inkludering

Hvordan påvirker stress hjernens fungering og kapasitet? – Og hvordan påvirker det igjen atferden til barn og unge? Det vil du lære mer om i dette mikroemnet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Digitalt

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Kan også søke med realkompetanse

Pris

Gratis (semesteravgift til UiS tilkommer)

Studieperiode

Oppstart 23. mars 2026. Ca 2 mnd. varighet

Studiepoeng

5

Søknad

Søknadsfrist

15. januar 2026 (kan begynne å søke nå)

Studenten får kunnskap om hvordan stress påvirker hjernens fungering, og derav barn, unge og ansattes atferd. Foto: Jørn Steen/UiS.
To barnehagebarn sitter sammen inne i en hytte. Et barn og en voksen sitter utenfor.
Foto: Jørn Steen.

Kursinnhold

Det er mye snakk om utfordrende atferd i barnehage og skole for tiden. Vi tilbyr nå tre mikroemner som tar for seg forskjellig aspekter ved utfordrende atferd. Du kan velge å ta ett eller flere av disse mikroemnene.

I dette emnet ser vi nærmere på hvordan stress påvirker hjernens fungering og kapasitet, og videre hvordan det påvirker atferd. 

I temaet om stressteori vil vi belyse sentrale mekanismer i teorien. Videre vil vi sette søkelys på hvordan vi kan forstå, håndtere og mestre stress relatert til arbeidet med utfordrende atferd, både blant elever/ barn og ansatte. 

Vi vil se nærmere på teori og forskning om hjernens fungering og oppbygning. Teori om stress og hjernens fungering vil settes i sammenheng for å skape en dybdeforståelse av barn, unge og ansattes atferd i praksis. 

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert med digitale forelesninger og veiledning. Alle forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte. I tillegg til digitale forelesninger vil det også bli gitt tilbud om frivillige digitale seminar i ‘sanntid’.

Eksamen

  • Fem dagers skriftlig hjemmeeksamen, 1500 ord (+/- 10 %)
  • Bestått/ikke bestått 
  • Eksamensperiode: 18.-22. mai 2026

Svar på søknad

Svar på søknad blir sendt ut etter søknadsfristen. Har du fått godkjent generell studiekompetanse, så vil du få tilbud om plass. Hvis du har behov for tidlig avklaring av realkompetanse (for eksempel i forbindelse med søknad om støtte), ta kontakt med hege.n.barker@uis.no.

Emnebeskrivelse
Om mikroemnet
Tema

Overordnet tema for mikroemnene er utfordrende atferd i barnehage og skole.

Ett av tre

Dette er ett av tre mikroemner som Læringsmiljøsenteret tilbyr.

Ett til tre

Emnene kan tas enkeltvis eller i kombinasjon.

Kontakt oss

Seniorrådgiver
51833531
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger