UiS-professor aktuell med nytenkende barnebok

Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova er aktuell med barneboka «Den magiske nøkkelen», en fortelling om nøkkelen til kunstens verden. – Denne boka vil forhåpentligvis kunne by på en annerledes leseopplevelse for både små og store, sier hun.

Natalia Kucirkova er aktuell med ny bok.
Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova er aktuell med ny barnebok.

Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova ved Universitetet i Stavanger (UiS) forsker til vanlig på lesing og læring hos barn. Nå har hun gått sammen med illustratør Tamlyn Young, og debuterer nå med sin egen barnebok utgitt i Goboken, som er en del av Sandviks AS.

Boka «Den Magiske Nøkkelen», som blir en del av en ny bokpakke til 3-6-åringer i Goboken, er en fortelling med to nivåer. Det gir muligheter for en spennende leseopplevelse for både små og store. Temaet i boka er kunstnerisk samarbeid og hvordan det kan engasjere et helt fellesskap. Dette er noe man sjelden ser i barnelitteraturen, ifølge Eli Aleksandersen, daglig leder og forlegger i Sandviks.

Den magiske nøkkelen - bok
Boka passer best for barn mellom 3-6 år. Foto: Goboken

– «Den Magiske Nøkkelen» er ei litt annerledes bok enn de vi har gitt ut tidligere, men det var ei bok vi øyeblikkelig fikk sansen for da vi fikk presentert manuset og de utrolig vakre illustrasjonene. Vi synes det er spennende å gi ut en fortelling av en lokal forfatter, som i tillegg til sine kreative evner, også har så mye fagkunnskap om barn og lesing, sier hun.

Ei vakker bok som stimulerer til refleksjon

Boka handler om en liten rødstrupe som finner en nøkkel som skal vise seg å låse opp rødstrupens lidenskap for kunst. Gjennom denne – og et knippe gode hjelpere – lykkes den lille rødstrupen i å skape en vakker is-skulptur. Sammen skaper de en kunstopplevelse som ingen av dem hadde klart å få til alene. De fant alle den magiske nøkkelen, som åpnet døren til kunstens verden.

– Dette er ei vakker bok som vekker undring og stimulerer til samtale og refleksjon om kreativitet og kunst – og om nøkler i både fysisk og overført betydning, sier Aleksandersen.

Les også Gobokens eget blogginnlegg om boka her

Boka passer best for barn i aldersgruppen 3-6 år. Den skal gis ut først og fremst ut som en del av Gobokens månedspakke til eldre barn, og vil da komme i hendene til mange tusen foreldre til barn i den aktuelle aldersgruppa over hele Norge og Sverige. I tillegg vil den bli tilgjengelig for bokhandlere, biblioteker og barnehager. Boka kan også bestilles gjennom Gobokhandelen.

Vil skape lese- og kunst-lyst

Professoren forteller at hun var litt skeptisk til ideen om en bokutgivelse i starten.

– Boka er ikke ei forskningsbok på den måten at jeg har målt læringsresultater eller systematisk integrert funksjoner som støtter ulike utfall. Målet her var å skape en leseopplevelse som inviterer til samtaler og refleksjoner, og som kan tilby en litt annerledes – men forhåpentligvis fortsatt givende – leseopplevelse, forteller Ingebretsen Kucirkova.

Professoren har samarbeidet med illustratøren Tamlyn Young siden 2014, og det var mye redigering underveis, både når det gjelder bilder, oversettelse og tekst.

– Jeg hadde svært liten tro på at boken noensinne ville trykkes, da barnebokmarkedet jo er ganske mettet. Egentlig var det en annen forfatter som oppmuntret meg til å vise manuset til et forlag. Og så var det mange andre som oppmuntret meg underveis. Det var litt for meg som Pingvinen var for den lille rødstrupefuglen som sier at den magiske nøkkelen inni deg ikke er å finne for den har alltid vært der, forteller hun.

Nå jobber forfatteren sammen med Sandviks for å finne et forlag som også ønsker å gi ut boka på andre språk.

Tekst: Maria Gilje Strand

Foto: Elin R. Wilson/Goboken