Bok om livsmestring og livsglede i barnehagen

Ord som mestring, fryd og begeistring står sentralt i boka «Livsmestring og livsglede i barnehagen».

Tittel: Livsmestring og livsglede i barnehagen

Redigert av Ingunn Størksen

Forlag: Cappelen Damm

År: 2018

ISBN: 9788202586409

Kjøp boka

Du kan kjøpe boka direkte fra forlaget eller via bokhandelen

Boka Livsmestring og livsglede i barnehagen ble gitt ut på Cappelen Damm i 2018. Ingunn Størksen var redaktør.

Publisert første gang 04.06.2018

«Livsglede» og «livsmestring» to viktige begreper i den nye rammeplanen for barnehager. I boka tar forfatterne for seg de to begrepene, og har gjennom dem et ønske om å legge til rette for mestring, fryd og begeistring for alle i barnehagen. Gjennom boka tas det opp tema som psykisk og fysisk helse, vennskap og sosial utjevning.

Sette ord på opplevelser

Når barn er omgitt av dedikerte voksne, han de hjelpes til å sette ord på, og regulere, sine følelsesmessige opplevelser.

- Når barna kjenner seg selv og aksepterer sine egne opplevelser og følelser, får de en også et bedre utgangspunkt for å leve godt sammen med andre i fellesskap, sier professor Ingunn Størksen som er redaktør for boka.

Spennende tema og flere bidragsytere

Kapittel 1: Livsglede (Ingunn Størksen)
Kapittel 2: Livsmestring og helse (Henning Plischewski)
Kapittel 3: Tilknytning (Cecilie Evertsen Stanghelle)
Kapittel 4: Psykisk helse i barnehagen (Ingunn Størksen,Cecilie Evertsen Stanghelle og Ingrid Midteide Løkken)
Kapittel 5: Omsorgsfulle relasjoner (Svanaug Lunde)
Kapittel 6: Vennskap og fellesskap (Marianne Torve Martinsen og Ingrid Midteide Løkken)
Kapittel 7: Mangfold (Lene Vestad)
Kapittel 8: Utfordringer, flyt og spenning (Pål Roland og Cecilie E. Stanghelle)
Kapittel 9: Mestring, lek og læring (Ingunn Størksen, Dieuwer ten Braak og Ragnhild Lenes)

Barnehageansatte og studenter

"Livsmestring og livsglede i barnehagen" er skrevet for ansatte i barnehager og studenter i barnehagelærerutdanningen både på bachelor og masternivå. Du kan lese mer og bestille boka hos Cappelen Damm.