Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere gikk til forsker ved Læringsmiljøsenteret

Natalia Kucirkova har vunnet Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere innen humaniora og samfunnsvitenskap for 2022. Belønningen deles ut av Det Norske Videnskaps-Akademi.

Natalia Kucirkova
Foto: Elisabeth Tønnesen

I innstillingen fra komiteen står det at «Kucirkova er en talentfull, nyskapende og produktiv forsker innen fagområdet bruk av medier og nye teknologier for å fremme leseutvikling og læring hos barn. Hennes forskning har i tillegg stor samfunnsmessig betydning. Vi mener Natalia Kucirkova er en verdig mottaker av Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere – klassen for humaniora og samfunnsvitenskap»

Kucirkova sier det er en stor ære at Nansenfondet og Det Norske Videnskaps-Akademi har funnet henne verdig.

– Jeg føler meg beæret over å motta en så ærverdig pris, oppkalt etter den norske oppdageren og nobelprisvinneren.

Forskeren sier hun også føler seg som en oppdagelsesreisende i sitt arbeid som handler om barns bruk av digitale medier, i sitt samfunnsengasjement, og gjennom deltakerbasert forskning.

– Jeg ser på Norge som mitt andre hjemland, og dette er en anerkjennelse som betyr mye for meg. Jeg ønsker å bruke pengene til å fremme mer interdisiplinær forskning ledet av kvinner, innenfor barns bruk av teknologi.

Gis til forskere som ha bidratt på høyt nivå

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning deles ut av Nansenfondet og de dermed forbundne fond. Belønningen tildeles norske forskere, eller forskere fast bosatt i Norge, som har levert vitenskapelige bidrag av internasjonal betydning på meget høyt nivå. Belønningen skal gå til en aktiv forsker for å stimulere videre arbeid, heter det på Det Norske Videnskaps-Akademis nettsider.

Belønningen består av 75 000 kroner og et diplom. Styreleder i Nansenfondet og de dermed forbundne fond, professor Øyvind Østerud, deler ut prisen.

Tekst: Ina Midttveit