– Det er vanskelig å se hvordan sentrene skulle drevet sin virksomhet uten disse partnerskapene, sier stortingsrepresentant Turid Kristensen (H) som nylig deltok på fagseminaret «Bedre sammen» som Læringsmiljøsenteret og Lesesenteret arrangerte.
Partnerskap med praksisfeltet er høyt verdsatt hos forskerne ved Læringsmiljøsenteret og Lesesenteret, og det var derfor et naturlig tema for fagseminaret Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning, som ble arrangert 30.–31. oktober.
Turid Kristensen var en av deltakerne på fagseminaret
– Det har vært utrolig givende. Det er kjempespennende å høre om de erfaringene forskerne har gjort seg, men også hvordan forskningsprosjektene kommer barnehagene og skolene til gode, sier Kristensen som sitter i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Les også: Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret er 30 år
Viktig med partnerskap
I løpet av 30 år har Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret vært betydelige aktører innen norsk utdanningsforskning, og kunnskapen fra sentrene har hatt stor betydning for praksis i norske barnehager og skoler. I den anledning arrangerte de to nasjonale sentrene fagseminaret for å markere 30-årsjubileet, og for å sette søkelys på dagsaktuell tematikk for forskning og praksis.
Partnerskap mellom praksisfelt og forskere står høyt på dagsordenen hos sentrene, og mulighetene slike partnerskap kan gi var derfor et naturlig tema for seminaret, og noe som ble belyst fra flere perspektiver.
– Jeg tror det er viktig at forskerne er oppdatert på hva som rører seg i praksisfeltet. I tillegg tror jeg det er svært verdifullt og nyttig for barnehager og skoler å få delta i et forskningsprosjekt. Det er vanskelig å se for seg hvordan sentrene skulle drevet sin virksomhet på en god måte uten disse partnerskapene – og det er nok mye av nøkkelen til suksessen sentrene har opplevd, sier Kristensen.
Stor betydning for praksisfeltet
Gjennom de to siste dagene har forskere ved sentrene belyst temaer som digitalisering i skole og barnehage, læringsmiljø og mobbing, lese- og skrivevansker, begynneropplæring i lesing og skriving, flerspråklighet og litteraturundervisning. Prosjekter som ble presentert var blant annet Lekbasert læring, VEBB, Respons, CIESL, På Sporet, Robust og Se Videre.
Stortingsrepresentanten synes det var spesielt givende å høre mer om Lekbasert læring, tidlig bokstavlæring og tradisjonell mobbing kontra digital mobbing.
– Jeg har lært mye de siste dagene, og jeg sitter igjen med en styrket tro på betydningen av disse nasjonale sentrene, og det de bidrar med både inn i lærerutdanningene og i praksisfeltet – for å gjøre skolene og barnehagene våre bedre, sier hun.
– Mobbetallene går ned for sakte
Kristensen mener hun har mye å ta med seg tilbake i sin hverdag i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Hun trekker fram «Lekbasert læring» og doktorgradsprosjektet til Ida Risanger Sjursø om tradisjonell mobbing kontra digital mobbing som viktig å følge med på i disse dager da den nye Stortingsmeldingen om tidlig innsats og inkluderende fellesskap snart vil bli offentliggjort.
– Tidlig innsats starter allerede i barnehager, og det har vært mye diskusjoner rundt dette med «Lekbasert læring», og om vi tar fra barna den frie leken med dette – noe vi jo ikke gjør. Jeg synes også det blir viktig å følge med på dette prosjektet om tradisjonell mobbing kontra digital mobbing. Trygt læringsmiljø og mobbing er noe jeg har vært opptatt av lenge. Mobbetallene går ned, men det går altfor sakte, og det kan tenkes at de digitale arenaene er med på å vanskeliggjøre vår og skolenes kamp mot mobbing, sier hun.
Tekst og foto: Maria Gilje Strand
Aktuelt fra Læringsmiljøsenteret
Ledig stipendiatstilling innen skoleutvikling og klasseledelse
Forskningsprosjektet INTERACT har ledig doktorgradsstipendiatstilling fra 1. august 2023. Søknadsfrist: 16.04.23.
Rektor: – Kompetanseløftet nytter
Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Komp...
Nå kan du søke Norges første SFO-utdanning
Vil du bli en av de aller første skolefritidspedagogene som er utdannet i Norge? Da må du søke bachelor i skolefritidspe...
UiS-professor blant Norges fremste tech-kvinner
På den internasjonale kvinnedagen 8. mars, ble UiS-professor Natalia Kucirkova kåret til en av de 50 fremste tech-kvinne...
Vil du være forskningsassistent i SELMA?
Har du lyst på noen alternative arbeidsdager og på erfaring med å jobbe sammen med barn og forskning? Ved Nasjonalt sent...
Foreldrenes betydning i arbeidet mot digital mobbing
Hvilken rolle har foreldrene i arbeidet mot digital mobbing? Det skal det internasjonale forskningsprosjektet PARTICIPAT...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...
Meld deg på: Gi 5-åringene livsmestring med SELMA
Forskningsprosjektet SELMA gir barnehagene nyttige verktøy, slik at rammeplanen blir enda lettere å gjennomføre.
Ny videreutdanning for deg som er leder i barnehage eller skole
På tide med videreutdanning? Øk dine kunnskaper og ferdigheter i å lede arbeidet med å fremme trygge og gode læringsmilj...
Vil du delta sammen med barnehagen din i forskning om engasjement og livsglede?
Barnehager i Rogaland, Oslo, Tønsberg, Færder, Porsgrunn og Skien inviteres til å bli med i forskningsprosjektet SELMA!
Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt
Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn va...
Slik kan russetiden bli mer inkluderende
Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...
New book: Inspirational Women in Academia
Stereotypical expectations prevail and harm the aspirations of many females working in academia, especially those with a...
Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende
Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene ...
Kvaliteten i barnehagene økte etter at de ansatte ble observert på jobb
Barnehageansatte opplevde høyere yrkesstolthet og samspillskvalitet etter at kommunen begynte å jobbe mer systematisk me...
Ny senterleder med store ambisjoner
Ulric Björck starter opp i stillingen som ny senterleder ved Læringsmiljøsenteret 1. mars 2023. – Det blir spennende, og...
Vil gi barn tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet
Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læ...
Læringsmiljøkonferansen 2022 - se bildene her
- Det er vår felles oppgave å gi alle barn like muligheter for å nå sine drømmer og leve det livet de selv ønsker, sa st...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Norges første SFO-utdanning til UiS
UiS oppretter utdanning i skolefritidspedagogikk fra høsten 2023. – Med denne nye utdanningen fyller vi et helt konkret ...
Hva er fidelitetssjekklisten, og hvem er den for?
Alle lærerne og coachene i tiltaksgruppen i INTERACT får tilgang til «Fidelitetssjekkliste». – Dette er en sjekkliste fo...
– Elever ønsker anerkjennelse i møte med skolens rådgivere
Uklare politiske retningslinjer og få ressurser gjør at elever får tilgang til svært ulikt rådgivningstilbud i skolen. I...
Disse skolene er med i INTERACT
Totalt 12 skoler og 100 lærere fra Rogaland og Møre og Romsdal er med i forskningsprosjektet INTERACT. – Det er stort ...
Lar barn få utforske luktesansen sin
Luktutstillingen på Vitenfabrikken i Sandnes, som er lagt rundt eventyret om de tre små grisene, har blitt så populær at...
Er alle klar over mobbingen som pågår?
I filmen «Alle vet», vet alle hva som foregår – utenom læreren. Dette er ikke uvanlig i norske klasserom, sier universit...
Program Læringsmiljøkonferansen 2022
Med tema "Inkluderende samhandling" legges det til rette for interessante foredrag og debatter. Se programmet her!
Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?
En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...
Jobber sammen for barnas beste
– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele d...
Læringsmiljøkonferansen 2022
Inkluderende samhandling – hvordan ser dette ut i barnehage, skole og SFO? Hva betyr det egentlig, og hvordan få det til...
Viktig diskusjon om mobbedefinisjon på internasjonal konferanse
Over 1000 personer deltok på konferanse der diskusjon om mobbedefinisjonen stod sentralt. – Det er svært viktig med en k...
Når lukt spiller hovedrollen
– Vi må snakke mer om lukt, sier Natalia Kucirkova. Tirsdag 14. juni var hun med på åpningen av utstillingen "De tre små...
Blir redaktør for prestisjefylt tidsskrift
Natalia Kucirkova blir redaktør for tidsskriftet "Reading Research Quarterly", sammen med tre andre professorer fra Stor...
Sensory books prosjekt samling mai 2022
Den 11. og 12. mai holdt Sensory books gruppen sitt første prosjekt seminar. Dette var et etterlengtet seminar etter Cov...
Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen
– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På...
– Godt å vere i gong med INTERACT-prosjektet
INTERACT-prosjektet er i gong for alvor, og no er rekrutteringsprosessen av lærarar over. Til saman skal lærarar frå 12 ...
– Kan styrke UiS sin posisjon internasjonalt
Tre av fagmiljøa ved UiS har motteke til saman om lag 15 millionar kroner til forsking på digital mobbing, antibiotikare...
Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?
Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...
UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...
God sosial og emosjonell kompetanse gjør elevene mindre stressa
Dersom elevene kan regulere egne følelser og har gode relasjonsferdigheter, kan det fremme motivasjon og forebygge emosj...
Forsker fra Læringsmiljøsenteret utmerker seg på ny
Natalia Kucirkova, forsker ved Læringsmiljøsenteret, UiS, er nytt medlem i Global Young Academy, GYA. Akademiet kunne ve...
Aktuelt fra Lesesenteret
Ungdomsskoleelever liker å bli lest høyt for
Høytlesing er ikke bare for småtrinnet. Ungdomsskoleelever som ble lest høyt for i norskundervisningen likte det, viser ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...
Ny videreutdanning vil gi PPT-ansatte etterlengtet kunnskap om språkforstyrrelser og sakkyndighetsarbeid
Det stilles stadig høyere krav og forventninger til kompetansen i PPT. Nå tilbyr Lesesenteret to skreddersydde emner som...
Slik kan russetiden bli mer inkluderende
Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...
Elever kan bli lurt av "fake" Wikipedia
Nettet flommer over av såkalte leksikon som til forveksling ser ut som Wikipedia. Noen av de største er basert på nazist...
For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste
Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være ...
Kartleggingsprøvene i lesing
På desse sidene finn du informasjon om dei nye kartleggingsprøvene i lesing for 3. trinn, og materiell for å følgje opp ...
Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker
Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsk...
Lese- og skriveferdigheter – en forutsetning for demokrati!
FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet er viktig for å minne oss på at demokratiet er skjørt og avhengig av...
– Kommunene står for det største prøvetrykket i skolen
De færreste prøvene i skolen kommer fra nasjonalt hold, men fra kommuner og skolene selv. Det kommunale prøvetrykket må ...
En stor studie skal gi mer kunnskap om barn som strever: – Vi håper alle Stavanger-barnehagene vil være med på dette!
Det er for lite kunnskap om barn som trenger ekstra hjelp og spesialpedagogisk støtte i Norge. Nå skal norske toppforske...
Planleggingsdag med Lesesenteret
Velkommen til planleggingsdag med Lesesenteret! Følg oss hele dagen, eller velg det som er mest aktuelt for dere. Tilgje...
UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...
Vellykket gjennomføring av Nasjonal konferanse om lesing 2022
Tilbakemeldingene er gode etter at lærere fra hele landet endelig kunne delta fysisk på Lesesenterets Nasjonal konferans...
– Et tettere samarbeid mellom skolen og lærerutdanningene kan gjøre lærerstudenter bedre forberedt
Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Lærerutdanningen må inneholde mer praksis, og...
Irske forskere lot seg inspirere av Lesesenteret
Utdanningsforskere fra Dublin City University gjestet Lesesenteret i forrige uke, og mener de to miljøene har mye å lære...
Videreutdanninger ved Lesesenteret
Vi har en rekke tilbud til deg som er lærer i barnehage eller skole.
Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen
Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte b...
Tredjeklasser ønskes til forskningsprosjekt på leseprøver
Lesesenteret er i ferd med å lage nye og bedre leseprøver. Nå søker vi etter tredjeklasser for å hjelpe oss i siste inns...
Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø
Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort ...
Vil gi barn god undervisning i skapende skriving
Norsklærere i barneskolen skal undervise barn i skapende og kreativ skriving, men mange savner kunnskap om hvordan. I ...
Sosial bakgrunn viktigere for lesing enn å snakke norsk hjemme
Elever deles ofte inn i kategorier alt etter hvilket språk de snakker hjemme. Men hvis vi fokuserer for mye på språklig ...
Nå åpner Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims)
SpedAims samler krefter fra de beste fagmiljøene i Norge for å heve kvaliteten på forskning og praksis innen spesialpeda...
Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom
Lærere trenger mer kunnskap om hvordan de kan støtte elever i flerspråklige klasserom å utvikle akademisk språk. Det vis...
Disputas om hvordan lærere forstår undervisning av akademisk språk
Torsdag 30. september kl 10.00-14.00. Hege Rangnes disputerer for ph.d. med en avhandling om hvordan lærere forstår unde...
Er du vår neste doktorgradsstudent?
Lurer du på om det å ta en Ph.d. ved Lesesenteret kan være noe for deg? Da skal du lese dette!
Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing
Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...
Lesesenteret-forskar med i regjeringsutnemnd ekspertgruppe
Professor Per Henning Uppstad ved Lesesenteret skal vere med i ei ekspertgruppe som skal vurdere bruken av digital lærin...
Trude Hoel er ny professor
Ph.d. Trude Hoel ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger har fått kvalifikasjonsopprykk til professor i lesevitenska...
Hva er vel skolen uten SFO?
Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette v...
Nytt senter samler toppkompetansen på spesialpedagogisk forskning
Et nytt forskningssenter skal samle krefter fra de beste fagmiljøene i Norge for å heve kvaliteten på forskning og praks...
24 millionar til forsking på barns lesing og koding
To samarbeidsprosjekt ved UiS fekk nettopp innvilga sine søknader frå Forskingsrådet. Det eine prosjektet skal lage verk...
Podkast skal hjelpe forskere og studenter i skrivekrise!
«Skrivekrise!» er navnet på en ny podkast der en motivasjonsforsker, en forfatter og en professor kommer med nødhjelp fo...
Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller
Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der b...
En stor takk til PIRLS-skolene
Denne våren gjennomføres leseundersøkelsen PIRLS på femte trinn ved 217 utvalgte norske skoler. PIRLS-ledelsen ved Leses...
Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim
Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette i...
Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn
Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige ba...
Lesesenteret-forsker ga innspill til regjeringens digitaliseringsstrategi
Professor Anne Mangen var en av dem som ga innspill til statsminister Erna Solberg og regjeringens digitaliseringsutvalg...
UiS deltar i tre nye innovasjonsprosjekt
UiS skal delta i tre nye innovasjonsprosjekt – to prosjekt knytt til næringslivet og eit knytt til offentleg sektor. All...
Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger
Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og s...