Hopp til hovedinnhold

– Viktig å etablere et godt læringsmiljø fra start

Ved Frogn vgs har de ansatte ved skolen arbeidet strukturert og systematisk for å få til en god skolestart. – Det fører til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, sier rektor Pernille Herje Haga.

Publisert: Endret:

F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø fra Frogn vgs.
Ved Frogn vgs har de jobbet godt med å få til god skolestart. F.v.: Gunnar Solvang, Rune Heiestad, Pernille Herje Haga, Marit Lund og Glenn Thore Helgø. Foto: UiS/Joakim S. Enger.

Læringsmiljøsenteret tilbyr faglig veiledning til barnehager og skoler over hele landet som ønsker å jobbe med læringsmiljø og mobbing. Frogn vgs er en av mange skoler som har deltatt i Læringsmiljøprosjektet i regi av senteret, og rektor Pernille Herje Haga forteller at det har vært en svært nyttig erfaring. Bare på kort tid har skolen opplevd markante endringer når det kommer til læringsmiljøet ved skolen.

– Vi startet med et systematisk arbeid knyttet til opplæringslovens kapittel 9 A. Vi sikret arbeidet med gode rutiner og et tydelig ansvar –  og vi la samtidig en plan for hvordan arbeidet løpende skulle dokumenteres. Vi har nå implementert dette i organisasjonen på en god måte gjennom informasjon og casearbeid ved skolestart for alle ansatte, forteller rektoren.

Har jobbet strukturert og systematisk

Rektoren ved Frogn vgs trekker også fram det gode samarbeidet med kommunen i overgangen mellom ungdomsskole og videregående som medvirkende til de merkbare endringene i skolens læringsmiljø.

– Faglig oppdatering og gode veiledere har også vært medvirkende. I tillegg har vi gjennom Læringsmiljøprosjektet hatt jevnlige samlinger og veiledninger som krevde at vi hele veien fokuserte på prosjektet og dermed også læringsmiljøet ved skolen, sier Herje Haga.

Ved skolen hennes har de ansatte jobbet strukturert og systematisk med å få til en god skolestart, hvor lærere har vært involvert og fått mulighet til å medvirke i hva som er viktig for å lykkes med en god start.



– Det kan føre til at man klarer å etablere et godt læringsmiljø allerede fra første uka, legger hun til.

Elevsamtaler allerede første uka

Ifølge rektoren har de faglige samlingene i Læringsmiljøprosjektet gjort at de ansatte ved skolen har fått økt kompetanse på relevante fagområder. Det har også ført til at de har blitt mer bevisste på tidlige tiltak i klasserommene – som eksempelvis å trygge elever som opplever at de er utrygge.

– Ett tiltak vi har testet ut i aktuelle saker, er å flytte miljøarbeidere inn i klasserommene med tydelig mandat om å observere og være der for lærere og elever som ber om hjelp. Elever kan også be om å få gå ut og snakke med en miljøarbeider hvis det oppstår situasjoner der de føler seg utrygge, sier hun.

I arbeidet med Læringsmiljøprosjektet har også ledelsen ved skolen involvert lærerne i rammene de ønsker skal være til stede når det kommer til skolestart – både på klasse- og enkeltelevnivå.



– Dette medførte at vi la til rette for en struktur ved skolestart i fjor høst som var i tråd med det lærerne selv ønsket. Alle fikk gjennomføre relasjonsbyggende aktiviteter i klassene basert på fag. Lærerne ønsket også elevsamtaler så tidlig som mulig, og dette fikk vi rigget til for alle elever på hele skolen allerede i første skoleuke, sier rektoren.

Svein Nergaard
Svein Nergaard. Foto: Hege Mathisen.

– Har tatt prosjektet på alvor

Svein Erik Nergaard ved Læringsmiljøsenteret har vært veileder for Frogn vgs i Læringsmiljøprosjektet. Han mener skolen har utmerket seg med en proaktiv, kreativ og dyktig ledelse.

– De har et godt team som vet hva de vil. Skolen har kapasiteten som kreves for å ta i bruk innholdet i Læringsmiljøprosjektet – og kunnskapen blir raskt omsatt til pedagogisk praksis, sier Nergaard.

– Frogn vgs kan virkelig sies å ha tatt prosjektet på alvor. De har prioritet tid og ressurser til å jobbe med temaet, og skoleeierne har vist både evne og vilje til å utvikle skolen, bekrefter Håvard Ragnhildsvteit, som har vært ekstern veileder for skolen i prosjektet.

– Skolen viser også engasjement til å samarbeide med grunnskolene, og det tenker jeg er spesielt viktig framover. At Læringsmiljøprosjektet ikke bare er satsingsområder på enkelte skoler, men en helhetlig satsning for hele kommunen, avslutter han.



Tekst: Maria Gilje Strand

Foto: UiS/Joakim S. Enger

Ekstern
51832968
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn

Kanskje du har lyst til å lese disse sakene?

Avhandling: The Role of Social and Emotional Competenies

Lene Vestad har i sin avhandling funnet ut at dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdighete...

Viktig diskusjon om mobbedefinisjon på internasjonal konferanse

Over 1000 personer deltok på konferanse der diskusjon om mobbedefinisjonen stod sentralt. – Det er svært viktig med en k...

Når lukt spiller hovedrollen

– Vi må snakke mer om lukt, sier Natalia Kucirkova. Tirsdag 14. juni var hun med på åpningen av utstillingen "De tre små...

Blir redaktør for prestisjefylt tidsskrift

Natalia Kucirkova blir redaktør for tidsskriftet "Reading Research Quarterly", sammen med tre andre professorer fra Stor...

Læringsmiljøsenteret søker ny senterleder

Universitetet i Stavanger har ledig åremålsstilling som senterleder ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsfors...

Sensory books prosjekt samling mai 2022

Den 11. og 12. mai holdt Sensory books gruppen sitt første prosjekt seminar. Dette var et etterlengtet seminar etter Cov...

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På...

– Godt å vere i gong med INTERACT-prosjektet

INTERACT-prosjektet er i gong for alvor, og no er rekrutteringsprosessen av lærarar over. Til saman skal lærarar frå 12 ...

– Kan styrke UiS sin posisjon internasjonalt

Tre av fagmiljøa ved UiS har motteke til saman om lag 15 millionar kroner til forsking på digital mobbing, antibiotikare...

Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?

Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...

Årsmelding 2021: Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora

Her får du oversikt over aktivitet og resultat innanfor sentrale satsingområder for Fakultet for utdanningsvitskap og hu...

Avhandling: Instructional support in Norwegian classrooms

Maren Stahl Lerang har i sin avhandling funnet ut at kvaliteten på undervisningsstøtte varierer mellom klasserom. Bestil...

Avhandling: Supported to stay in school

Maren Stabel Tvedt har i sin avhandling funnet ut at elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyeli...

UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk

Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...

God sosial og emosjonell kompetanse gjør elevene mindre stressa

Dersom elevene kan regulere egne følelser og har gode relasjonsferdigheter, kan det fremme motivasjon og forebygge emosj...

Back2School

Målet i pilotprosjektet Back2School er å hjelpe elever med bekymringsfullt skolefravær tilbake til en trygg og god skole...

Forsker fra Læringsmiljøsenteret utmerker seg på ny

Natalia Kucirkova, forsker ved Læringsmiljøsenteret, UiS, er nytt medlem i Global Young Academy, GYA. Akademiet kunne ve...

Læringsmiljøkonferansen 2022 - fysisk og digital

7.-8. november 2022 arrangerer vi Læringsmiljøkonferansen for tredje gang.

Hvorfor tenker elever i videregående skole på å slutte?

Elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyelige til å tenke at det ikke er noe vits i å fortsette ...

– Et tettere samarbeid mellom skolen og lærerutdanningene kan gjøre lærerstudenter bedre forberedt

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Lærerutdanningen må inneholde mer praksis, og...

Interact - erfaringer fra praksisfeltet

Hvordan oppleves det å bli filmet i klasserommet? Og er det skummelt å få kommentarer på egen undervisning? Rektor og læ...

Spekter Digital er lansert i to versjoner

Skal du følge med på læringsmiljøet eller har du en konkret mistanke om mobbing som må undersøkes? Spekter Digital er la...

Trygt og godt barnehagemiljø: filmer med refleksjonsoppgaver

På denne siden har vi samlet filmer om trygt og godt barnehagemiljø og refleksjonoppgaver til filmene. Filmene og oppgav...

På samme lag for barn som strever med å gå på skolen

Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe krev...

Vil sette undervisningsstøtte på agendaen

Norske lærere er blant de beste i verden til å skape gode relasjoner til elevene, men kvaliteten på undervisningsstøtte ...

Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere gikk til forsker ved Læringsmiljøsenteret

Natalia Kucirkova har vunnet Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere innen humaniora og samfunnsvitenskap for 2022...

Krig kan vekke sterke følelser og redsel hos barn

Som voksen kan du hjelpe dem med regulering av tanker og følelser.

Elever blir tryggere med livsmestring på timeplanen

Mange elever føler at de ikke er gode nok. – Dette er veldig viktig at vi tar tak i. Vi må prioritere det sosiale, og vi...

Har du tenkt over hvordan våren lukter?

Blomster, den første motorsykkelen på veien eller gjødsel. Eller noe helt annet? Hvordan vi beskriver lukt, og hvilke or...

Vi søker veiledere til Læringsmiljøprosjektet

Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til barnehager og skoler som ønsker å forbedre og videreutvikle arbeidet med å fremm...

Kan videoobservasjon av lærere øke elevenes engasjement?

Norske lærere er blant de beste i verden til å skape gode relasjoner til elevene, men mange savner muligheten til faglig...

Skolemiljø og ledelse

Videreutdanning for ledere i skolen.

Videoredigerer søkes

Læringsmiljøsenteret har ledig 60 prosent stilling som videoredigerer ved avdelingen i Porsgrunn.

Avhandling: Development of self-regulation and academic skills

Ragnhild Lenes har i sin avhandling funnet ut norske barns tidlige selvregulering er grunnleggende for senere leseforstå...

Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø

Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort ...

– Et godt verktøy for barnehager

Arbeidet med å fremme et trygt og godt barnehagemiljø har aldri vært viktigere. Nå har ledere og ansatte i barnehagene f...

Læringsmiljøkonferansen 2022

Læringsmiljøkonferansen, den tredje i rekken, arrangeres i begynnelsen av november 2022.

Julebrev til mormor

Hvordan er det å være elev under koronaen? Det får vi et lite glimt av gjennom et julebrev vi har fått lov til å dele me...

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?

Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.

Hvordan følger man opp når mobbingen har blitt stoppet?

Et trygt skolemiljø er ingen selvfølge eller «quick fix» etter at mobbing har blitt avdekket og stanset. En ny bok fra L...