Hopp til hovedinnhold

Lesesenteret

Lesesenteret er nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Forskningsprosjekter

Engasjer

Effektive tiltak mot lesevansker på mellomtrinnet

PIRLS

En internasjonal leseundersøkelse

Two teachers

– om effekten av flere lærere i klasserommet

Adaptvurder

Digitale prøver som tilpasser seg nivået til eleven

Text Performers

Skriveteknologi for elever med dysleksi

DigUP

Digital undervisnings-planleggar for lærarar

DigiHand

Utvikling av håndskrift i det digitale klasserommet

VEBB

Bruk av digitale bøker i barnehagen

På Sporet

Effektive tiltak mot lese- og skrivevansker

Pedagogiske ressurser

Aktuelt

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der b...

En stor takk til PIRLS-skolene

Denne våren gjennomføres leseundersøkelsen PIRLS på femte trinn ved 217 utvalgte norske skoler. PIRLS-ledelsen ved Leses...

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette i...

Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn

Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige ba...

Lesesenteret-forsker ga innspill til regjeringens digitaliseringsstrategi

Professor Anne Mangen var en av dem som ga innspill til statsminister Erna Solberg og regjeringens digitaliseringsutvalg...

UiS deltar i tre nye innovasjonsprosjekt

UiS skal delta i tre nye innovasjonsprosjekt – to prosjekt knytt til næringslivet og eit knytt til offentleg sektor. All...

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og s...

Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring

Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...

TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole

I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.

Gode råd for høytlesing – via skjermen

Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.

Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen

Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.

Brev til læreren gir førsteklassinger skrivetrening

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – ...

Slik setter du barna i gang med lesinga

Trenger barna et ekstra puff for å komme i gang med å lese? Her er våre beste tips.

Nå rettes søkelyset mot elever på mellomtrinnet

Elever som strever med lesing på mellomtrinnet skal få bedre hjelp gjennom et nytt forskningsprosjekt.

Hvordan lærer barn egentlig å skrive?

STIPENDIATINTERVJUET: Da elever begynte å skrive på tastatur, oppdaget forskerne at vi trenger mer kunnskap om håndskrif...

2019: 20 EU-millioner til UiS-forskning

I utlysning fra EU-forskningsprogrammet Marie Sklodowska-Curie (MSCA-ITN) fikk UiS innvilget nesten 20 millioner kroner ...

Språkløyper

Et kompetanseløft for hele kollegiet

Studier

Ta videreutdanning ved Lesesenteret

Samarbeid med Lesesenteret

– for skoler og barnehager som ønsker å satse på kompetanseutvikling