Nasjonalt lesesenter
Nasjonalt lesesenter er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring.
Finn artikler og ressurser til bruk i arbeid med språk og lesing
Lær om våre forskningsprosjekter
Nyheter og aktuelt
Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese
Hva læreren sier – og hvordan det sies – påvirker ikke bare hva elever lærer, men hvem de opplever at de er som lesere. ...
SFO-praksis kan bli eksportvare
Hørt om SFO-venn, SFO-Buddy? Kanskje ikke, men snart kan SFO-er i Europa ha kjennskap til denne norske praksisen.
Lesestund på SFO med "De utrolige dyrene"
Få inspirasjon til hvordan du gjennomfører en lesestund på SFO eller i AKS som kan skape engasjement og samtale.
«Ble så glad at det kom et sug i magen»
Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!
Skeiane ungdomsskole får årets lesepris
Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2025 ble i dag delt ut til Skeiane ungdomsskole fra Sandnes. Denne prisen får de f...
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle
Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...
Nå skal lesegleden opp i SFO!
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter s...
Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...
– Lesing er ofte kaotisk
– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...
Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen
Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...
Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...
Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Nå kan du som jobber i PP-tjenesten ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter. Studiet var lærerikt og gav godt faglig...