Bok i undervisninga: Fugl av Lisa Aisato

Ved Smeaheia skole har elevene brukt boka til diskusjon, samtale og refleksjonsoppgave for å presentere egne tolkninger av personskildring, handling og tema.

Bokforside: Illustrasjon som viser en jente som har tatt på seg et nebb. Hun sitter i et tre og ser på en fugl.

Presentasjon av boka

I boka Fugl møter vi ei nydelig jente med et stort ønske om å bli en fugl. Hun vil så gjerne fly bort fra den kalde vinteren sammen med de andre fuglene. Men når man verken har vinger, fjær eller nebb og man ikke kan fly, kan drømmen virke helt uoppnåelig.

Jenta gir ikke opp drømmen sin. Hun gjør alt hun kan for å bli en fugl, og klipper blant annet av seg håret, lager seg et par vinger og et nebb. Men til tross for at hun etter hvert ser mer og mer ut som en fugl, kan hun fortsatt ikke fly.

Som hvert eneste år mens hun blåser lysene av bursdagskaken – ønsker hun også denne gangen å bli en fugl. Kanskje kan ønsket hennes gå i oppfyllelse denne gangen? Og en dag når hun våker opp, ser hun at det vokser fjær på kroppen hennes.

”Idet snøen begynner å smelte, er hele ryggen dekket av fjær og beina har blitt tynne og gule. Hun låner bestefarens største frakk og bruker et langt skjerf for å skjule fjærene på halsen. Men inne i skjerfet smiler hun, for nå vet hun hva som skjer” (– utdrag fra boka).

Jenta får sitt høyeste ønske oppfylt. Hun blir til en fugl og kan nå endelig fly sammen med de andre fuglene opp mot himmelen.

Boka i bruk

Som lærer ble jeg fascinert av de fantastiske illustrasjoner i boka, og jeg ble veldig nysgjerrig på denne jenta og hvorfor hun hadde et ønske om å bli til en fugl. Jeg tenkte at dette var en fin bok å lese høyt til klassen og å lage en liten oppgave til.

Lesing og diskusjon
Vi startet med å lese boka høyt i klassen, og stoppet opp med jevne mellomrom underveis for å se nærmere på illustrasjonene og diskutere hva som hadde skjedd og hvorfor:

• Hva er det egentlig med denne jenta som gjør at hun ønsker å bli en fugl?
  • Hvorfor blir vi bare kjent med bestefaren hennes?
  • Hvor er jentas foreldre?

Elevene kom med mange ulike svar - fra de helt enkle til de virkelig dype. Noen mente jenta ønsket å bli en fugl fordi hun var lei av vinteren og ønsket å dra til varmere strøk. Noen mente at foreldrene var døde, at hun savnet dem og derfor ville fly opp mot himmelen. Andre igjen mente hun ville bli en fugl fordi hun likte fugler, eller fordi hun syntes det så ut som det var gøy å fly.

Vi stoppet ikke for hvert bilde i boka, men når det var noe spesielt eller interessant. Da stoppet vi opp for å diskutere litt rundt det vi så eller hadde hørt knyttet til teksten og bildene i boka. Som for eksempel da vi så et bilde av jenta som brukte bestefarens barbermaskin til å klippe av seg håret.

Refleksjonsoppgave

Da vi var ferdige med å lese ville jeg at elevene skulle reflekterer rundt bokas dypere mening. Hva er det egentlig denne boka prøver å fortelle oss? Elevene fikk derfor en refleksjonsoppgave hvor de skulle reflektere rundt spørsmålene:

1. Hva skjer i boka?
  2. Hva er det som egentlig skjer i boka?

De skrev først hva boka handlet om, satte strek og så skrev de hva den egentlig handlet om. Dette ga elevene mulighet til å først fortelle om den ytre handlingen i boka, for så å gå litt dypere inn bokas meningen. Poenget her var ikke at de skulle skrive så mye, men at de skulle gå i fra et ytre motiv til å jakte på den dypere tematiske meningen i boka.

Mange mente at boka handlet om at hvis man ønsker noe sterkt nok, så kan drømmen gå i oppfyllelse. Noen av elevene klarte også og videreføre denne tanken til sine egne liv. For eksempel var det en gutt som sa at hvis du er veldig god til å spille fotball og ønsker å bli en kjent fotballspiller – så kan du kanskje bli det om du ønsker det sterkt nok slik som jenta i fortellingen.

Barnetegninger med tekster inspirert av boka Fugl av Lisa Aisato

Erfaringer

Fugl er en utfordrende, spesiell og vanskelig bok, og man tar elevene med inn i et tekstunivers hvor det ikke er noe fastlagt. Vi får for eksempel ikke vite hvorfor jenta i boka ønsket å bli en fugl.

Det er fort gjort at elevene kun henger seg opp i den ytre handlingen i en bok, og ikke tenker videre på bokas dypere tematiske mening. Fugl er en krevende bok, og det kan derfor være til stor hjelp å ha en voksen som kan føre elevene ut av boka og inn i noen andre refleksjoner enn det de nødvendigvis ville klart på egen hånd. Det å lage et opplegg rundt boka hvor elevene selv får muligheten til å tenke og reflektere rundt det som har blitt lest kan være en fin måte å gjøre dette på.

Det kan også være lurt til å begynne med å presisere at det ikke finnes noe rett svar på hvorfor denne jenta har et ønske om å bli til en fugl. For når det ikke finnes et fasitsvar og man inviterer alle elevene til en diskusjon rundt spørsmålet, vil alle responsene være like viktige.

Boka kan absolutt anbefales, men gjerne knyttet til en oppgave eller lignende som kan bidra til større forståelse for handlingen og den tematiske meningen. Den er kreativ, nyskapende og udefinerbar, og bidrar til å vise elevene en del av det litterære mangfoldet som finnes.

Delt av Åse Grimsby, Smeaheia skole.