Drama og lek som arbeidsmåte i begynneropplæringen

Vil du ha mer lek og aktivitet i lese- og skriveundervisningen din? Drama kan være en fin måte å engasjere og motivere de fleste elever på, og gir mulighet til å lære gjennom samhandling og skapende virksomhet. Ved å bruke drama som metode kan en legge til rette for undring, utdyping og utforske aktuell tematikk.

Boka Buster av Lars Saabye Christensen er et eksempel på hvordan det er mulig å inkludere høytlesing med lesestopp og skriveoppdrag i et dramaforløp. Buster er en huskatt som vi følger i løpet av et døgn. Vi opplever Busters forhold til de ulike familiemedlemmene, kvelds- og morgenrutiner i familien og hans liv i og utenfor huset om natta. Elevene dramatiserer og leker seg med ulike roller og utforsker teksten på flere måter.

Dette undervisningsopplegget får du en nærmere beskrivelse av i pakken Drama som arbeidsmåte i klassen i Språkløyper.

Lurer du på hva du bør tenke på før du starter en dramaøkt? Det finner du også svar på i pakken.

I denne pakken er det også en egen ressurs som heter Bruk av pakken. Her finner du en mer nøyaktig beskrivelse av de ulike dramaelementene, og flere skriveoppdrag knyttet til undervisningopplegget. Arbeidsmåtene som blir presentert i forbindelse med boka Buster kan fint overføres til andre høytlesingsbøker. Barns lek danner grunnlag for mye læring, og ved å bruke drama som metode kan barnas lekkompetanse tas i bruk for å utvikle elevenes evner, egenskaper og samspillsevner.