Podkast skal hjelpe forskere og studenter i skrivekrise!

«Skrivekrise!» er navnet på en ny podkast der en motivasjonsforsker, en forfatter og en professor kommer med nødhjelp for stipendiater som står fast i skrivinga.

Per Henning Uppstad, Bente R. Walgermo, Bjørn Arild Ersland
– I denne podkasten anerkjenner og omfavner vi problemene som dukker opp, og utforsker dem sammen, sier Per Henning Uppstad (t.v.), som har startet podkasten Skrivekrise sammen med Bente Rigmor Walgermo og Bjørn Arild Ersland.

Av Elisabeth Rongved

– Det kan være nifst og vanskelig å skrive doktoravhandling og akademiske artikler. Det skorter heller ikke på velmenende tips og råd om akademisk skriving. Men for mange velmenende tips og råd kan ta knekken på en stipendiat, sier førsteamanuensis Bente Rigmor Walgermo ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger.

Sammen med professor Per Henning Uppstad og forfatter Bjørn Arild Ersland, står hun bak den nye podcast-serien Skrivekrise! Nødhjelp for deg som skriver akademisk fra Lesesenteret, Universitetet i Stavanger.

Du finner podcasten her eller på Spotify!

I stedet for å komme med løsninger, vil de sette ord på de mange problemene som kan dukke opp underveis i skriveprosessen.

Fra krise til krise

Skrivekrise! tar for seg noen av de vanlige problemene som dukker opp i en skriveprosess. Episodene handler om tankefeller som stopper skriveprosessen, hvordan holde fokus på skrivinga, relasjonen mellom veileder og stipendiat, det å skrive sammen med andre, skriving på engelsk, praktiske utfordringer som alle stipendiater vil møte på – og mye mer.

For mens de første episodene er klare, har programlederne visstnok mange problemer på blokka

– Det finnes nesten ikke grenser for hvor mange hindringer en kan støte på når en jobber med å skrive, hindringer som hindrer oss i å faktisk skrive. De er disse utfordringene vil vi utfordre og ufarliggjøre, sier Walgermo.

– Er det virkelig så vanskelig å skrive?

– Å skrive er å leve fra krise til krise! sier Uppstad.
– Men det er mange som gir råd og hopper rett på løsninga, og som forkynner at det bare er å gjøre sånn eller sånn. I denne podkasten anerkjenner og omfavner vi problemene som dukker opp, og utforsker dem sammen.

Erfarne skribenter

skrivekrise logo
Podcasten går inn i vanlige problemer stipendiater møter på i skriveprosessen.

Med to akademikere og en forfatter i studio, blir samtalene varierte og belyst fra ulike perspektiver. Walgermo har ph.d. i motivasjonsforskning , noe som kan gi nyttige perspektiver for frustrerte stipendiater. Uppstad har publisert en rekke forskningsartikler, etablert et vitenskapelig tidsskrift, veiledet mange masterstudenter og ph.d-studenter, og kjenner både egne og andres utfordringer med skriving godt.

– Jeg for min del kan jo ikke noe om akademia, men jeg kan veldig mye om skriving og hvor vanskelig det kan være når man står fast, sier Ersland.

– Å skrive er å leve fra krise til krise!

Per Henning Uppstad

Plagsomme, men alminnelige problemer

Det er velkjent for de fleste stipendiater at man kan føle seg alene, og tenke at alle andre får til skrivinga, bare ikke en selv. De ferdige tekstene man leser er jo så fine og lineære! Men sannheten er at skriveprosesser er krevende, og fulle av problemer for de aller fleste på et eller annet tidspunkt.

– De problemene man møter på – det er faktisk veldig alminnelige problemer. Det er bare sånn at det å skrive, er å møte på problemer. Jeg har skrevet 43 bøker, men jeg kan fortsatt oppleve å stå fast, sier Ersland.

Hvilke skriveproblemer baler så podkastvertene selv med?

– Jeg hater det når jeg står fast. Når tiden går, og teksten bare står stille, sier Walgermo.

– Jeg mister futten når jeg ikke får respons, når jeg ikke føler at andre har tro på teksten min. I tillegg er det slitsomt at jeg alltid må finne på nye ting og nye måter å gjøre ting på. Jeg kan ikke bare gjøre ting slik jeg har gjort det før, sier Ersland.

– Jeg er en mester i å forstyrre meg selv og ikke bli ferdig med ting! Jeg liker jo egentlig veldig godt å skrive. Men jeg har en tendens til å bare begynne på ting, men ikke fullføre dem, sier Uppstad.

Problemorientert på den riktige måten

Skrivekrise! er en problemorientert podkast, forklarer Uppstad.

– Vi vil unngå for mye av det moralistiske som preger akademisk skriving. Det kan så fort bli formanende. «Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua,» liksom. Vi tror løsningen heller handler om å pakke opp problemene og dvele ved dem, sier Uppstad.

– Målet er at stipendiater som stirrer i skjermen og sliter med å få gang på tastaturet, skal føle seg mindre alene – og komme et hakk videre i den uunngåelige skriveprosessen, sier Walgermo.

Du finner podcasten her eller på Spotify!

Har du innspill eller tips til tema? Send en e-post til per.h.uppstad@uis.no!

Omtalt i saken

Professor i spesialpedagogikk