Hopp til hovedinnhold

Lesing på nettbrett i barnehagen

I barnehagen vil lesing ha ulike pedagogiske mål. Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.

Publisert: Endret:

Digitale bøker gir nye problemstillinger i barnehagen

Behovet for digital kunnskap i barnehagen er stort.

Per Melbye og barn i Tommeliten barnehage.

Det produseres stadig flere digitale bøker for barn. Noen er varianter på gode, gamle barnebøker, mens andre er nye bøker. Mange finner veien inn i barnehagen. Men hvordan vet man at disse bøkene egner seg for samtalebasert lesing og andre språkaktiviteter i barnehagen?

– Med digitale bøker dukker det opp problemstillinger som man ikke har med papirbøker, sier førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret.

– For eksempel er det noen e-bøker som ikke legger opp til at man kan stoppe og reflektere underveis i lesingen, fordi det ligger musikk under historien som gjør det naturlig å fortsette å bla. Andre har så mange interaktive muligheter at barna heller vil trykke på knapper enn å lytte til fortellingen. Noen e-bøker er veldig lange, mens andre har varierende grad av sammenheng mellom tekst og bilder, forklarer hun.

I tillegg er e-bøker forholdsvis dyre i innkjøp, og kan ikke bare lånes på biblioteket. Derfor er det ekstra viktig at de faktisk fungerer til det man har tenkt.

– Med digitale bøker dukker det opp problemstillinger som man ikke har med papirbøker,

Trude Hoel , forsker ved Lesesenteret og FILIORUM

Krav til barnehagene

Samtidig som det kan være vanskelig å orientere seg, kommer det føringer om at barnehagene skal ha en digital praksis.

– Barnehagene får stadige krav om at de skal ta i bruk digital teknologi. Både fra myndighetene og utdanningspolitikere ligger det en forventning om at nettbrett er engasjerende for barna på mange måter, og at det derfor vil være positivt å bruke i barnehagens språkarbeid. Men det er lite forskning på om det er en sammenheng mellom bruk av digitale verktøy og barnas engasjement i språkaktivitetene i barnehagen, sier professor Anne Mangen ved Lesesenteret.

Forskerne ved Lesesenteret er glade for å ha et nært samarbeid med praksisfeltet når de søker kunnskap om digital lesing for barn.

– Vi har hatt et veldig givende samarbeid med flere barnehager, som har gitt oss mye viktig kunnskap som vi kan ta videre inn i vår forskning, sier Mangen.

Hvordan leser barn i dag? Per Melbye er barnehagelærer, og forteller om sine erfaringer.

Vurderingsverktøyet VEBB

VEBB
Hva er VEBB:

Et vurderingsverktøy som barnehagelærere og andre kan bruke for å sjekke om digitale bøker passer til språkaktiviteter i barnehagen.

Hvorfor VEBB:

Med digitale bøker dukker det opp problemstillinger som man ikke har med papirbøker. VEBB gir en god innføring i hva du bør tenke på når du skal lese en digital bok.

Les om digitale tekster i barnehagen:

Forskere på området

51833264
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor
51833511
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis
51833209
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis
51834522
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor
51832847
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Postdoktor
51832906
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis
51833275
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis
51834069
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis