Margrethe Sønneland

Førsteamanuensis i norsk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
OD B-2487
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-874-0.

  • Formidling
    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2023)

      I god litteraturundervisning lytter man til elevene..

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Sønneland, Margrethe; Gourvennec, Aslaug Fodstad

      (2023)

      Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.

      ELIT from Lab to Life;

      2023-05-03.

    • Sønneland, Margrethe

      (2023)

      Å skape rom for samtale om litteratur.

      MuMo:Netværk for Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;

      2023-05-15.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2023)

      Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.

      Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Sønneland, Margrethe

      (2023)

      The open work and the closing text.

      Forskerseminar;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Sønneland, Margrethe

      (2023)

      Bør staten gi nasjonale leseråd på linje med kostholdsråd?.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Berge, Ingeborg Margrete; Michelsen, Per Arne

      (2023)

      Little things in 7A.

      Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.

      Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      Literature conversations in ​Scandinavia – a systematic scoping review​.

      13th ARLE Conference;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a System for Educational Development towards Student Participation .

      ARLE-konferansen 2022;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

      MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      The text as a problem in year six.

      13th ARLE Conference. Transformation in L1 Education: Current Challenges and Future Possibilities.;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2022)

      Teksten som problem i sjette klasse.

      Skriv! Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Mangen, Anne; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.

      Viden om Literacy.

      ISSN 2246-6517.

      Hefte 29.

      s.108-113.

    • Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad: Kritisk teori i litteraturundervisningen.

      Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.

      ISSN 0013-0818.

      Volum 108.

      Hefte 1.

      s.71-75.

      DOI: 10.18261

    • Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Elevene trekkes mot litteratur som forstyrrer og byr på motstand.

      Periskop (Oslo).

      ISSN 2535-7034.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.

      NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Kritisk literacy i litteraturundervisningen .

      NNMF 2021;

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Cool kids' carnival: Flerstemt diskurs i elevers samtaler om litteratur .

      NNMF 2021;

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.

      L1-Educational Studies in Language and Literature.

      ISSN 1567-6617.

      Volum 21.

      s.1-8.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.02.01

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

      NERA 2020;

      2020-03-04 - 2020-03-06.

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Ungdom og lesing.

      Kapittel;

      2020-10-16.

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Teksten som problem.

      Kunnskapstørst;

      2020-02-17.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..

      ARLE - forskerkonferanse;

      2019-06-28 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

      (2019)

      Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.

      ARLE - forskerkonferanse;

      2019-06-26 - .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Muntlige ferdigheter på ny.

      Fagnettverksdag;

      2019-11-14.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2018-05-31 - 2018-06-01.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      – Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.

    • Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2018-05-31 - 2018-06-01.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.

      Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;

      2017-03-04.

    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.

      Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;

      2017-03-04.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .

      Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.

      CEDiR - Cambridge Educational Dialogue Research Group, seminar;

      2017-06-01.

    • Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie

      (2017)

      Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.

      Konferanse;

      2017-03-09.

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litteratursamtaler i lærerutdanningen.

      NNMF 6;

      2017-11-29 - 2017-12-01.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.

      The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;

      2016-05-04 - 2016-05-05.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Samoilow, Tatjana Kielland; Myren-Svelstad, Per Esben; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Litteraturen som faglig problem. Samtale med Margrethe Sønneland om litterære samtaler på ungdomstrinnet.

    • Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet.

    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Introduksjon til digitale ferdigheter.

    • Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Google Dokumenter i responsarbeidet.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2015)

      Introduksjon til digital teknologi i skolen.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway