Hopp til hovedinnhold

Margrethe Sønneland

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2487
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 20.

      s.1-32.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.07

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs.

      Norsk Litterær Årbok

      ISSN 0078-1266.

      s.346-364.

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs. I: Norsk litterær årbok 2020.

      Det Norske Samlaget

      ISBN 9788234003301.

      s.346-364.

    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Friction in fiction. A study of the importance of open problems in literature conversations.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 19.

      s.1-28.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.07

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.

      Det Norske Samlaget

      ISBN 9788252195644.

      s.259-283.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9.klasser i møte med litterære tekster som faglige problem.

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 4.

      Hefte 1.

      s.80-97.

      DOI: 10.23865/njlr.v4.1129.

    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2017)

      Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen».

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 11.

      Hefte 2.

      DOI: 10.5617/adno.4725

  • Bøker og kapitler
    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2019)

      Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen.

      ISBN 978-82-7644-874-0.

  • Formidling
    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Teksten som problem.

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Ungdom og lesing.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Muntlige ferdigheter på ny.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

      (2019)

      Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet.

    • Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      – Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.

    • Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.

    • Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie

      (2017)

      Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .

    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litteratursamtaler i lærerutdanningen.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Introduksjon til digitale ferdigheter.

    • Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Google Dokumenter i responsarbeidet.

    • Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2015)

      Introduksjon til digital teknologi i skolen.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway