Andreas har bachelor fra Sverige og valgte å studere master i Stavanger

- På fakultetet for utøvende kunstfag ved UiS ble jeg raskt kjent med superflotte medstudenter både i celloklassen, og i de andre klassene.

Andreas Jara mastergradstudent cello
Photo: Alexander Svanes
  • Navn og alder: Andreas Wetås Jara, 25 år
  • Hjemsted: Sandnes
  • Dette studerer jeg nå: Jeg studerer master i utøvende cello

Andreas W. Jara , masterstudent

Jeg valgte dette studiet fordi:

Først og fremst valgte jeg å studere i Stavanger på grunn av lærerne og den fantastiske celloklassen som er her. Klassen ledes av Liv Opdal og Ilmari Hopkins, og består av studenter av flere nasjonaliteter. Celloklassen har flere klassetimer sammen i løpet av året, og ikke minst konserter med både solorepertoar og egne konserter for celloensemble de gangene vi har gjesteprofessor fra Spania på besøk. Jeg møter ofte på cellister i Norge som har studert i Stavanger, og jeg er stolt av være en del av disse når jeg i fremtiden avslutter mine studier her.

I Stavanger får man virkelig gjøre seg klar på best mulig måte for musikklivet som venter etter avsluttede studier. Fakultetet ligger vegg i vegg med Stavanger Konserthus og Stavanger Symfoniorkester. Dette gjør at vi studenter gjennom undervisningen kan få veiledning fra musikerne i orkesteret, få mesterklasser med de fantastiske solistene som gjester Stavanger Konserthus, og mulighet til å vikariere på ulike vis i orkesteret under ledelse av internasjonale dirigenter og musikere.

Hvordan er studiehverdagen på master?

Studiehverdagen gir deg god mulighet til å øve, og det er lett å booke øvingsrom online på forhånd slik at man kan planlegge studiehverdagen. I løpet av studiene har jeg også hatt ulike prosjekt og oppdrag ved siden av skolen, og de gangene jeg har vært solist med orkester har jeg fått mulighet til å øve sammen med dirigentklassen, og deres studentensemble for å forberede meg til oppdragene.

På master gjør man også egne prosjekt sammen med andre masterstudenter og PDM-studenter, og disse ledes ofte av dirigenten Bjarte Engeset eller Are Sandbakken. Denne høsten har vi tema om musikk i mellomkrigstiden, og dette gjør at flere musikkforskere holder foredrag om musikk og kunst for denne perioden, og at flere konserter og prosjekter i denne perioden vil ha musikk og dansekoreografier fra denne perioden.

Hvordan er studentmiljø på masterstudiet og hvordan ble jeg kjent med mine medstudenter:

Etter å ha studert bachelor i Sverige var det spennende å begynne på en helt ny skole, og på UiS Bjergsted ble jeg raskt kjent med superflotte medstudenter både i celloklassen, og i de andre klassene. Utenom fester og arrangementer arrangert av studentforeningen har også UiS sin egen konsertserie kalt “Klassisk onsdag” på spisestedet The Garden i Stavanger. Her har de etter min mening en av de beste pizzaene i Norge, og hva er ikke bedre en konsert med professorer og studenter fra fakultetet og god mat? Celloklassen har også kjempehyggelige samlinger, men her må du nesten like cello for å få noe ut av kvelden.

Dette er min drømmejobb:

Jeg er veldig inspirert av de fantastiske musikerne som underviser oss, og håper i fremtiden at jeg kan leve av musikken på like mange måter som de gjør, både gjennom samspill med andre i kammermusikk og orkester, undervisning og forskning på musikk. Under mine studier har jeg også opplevd at det å leve av musikken ikke bare er et arbeid, men også en livsstil.

Mine favorittaktiviteter på campus Bjergsted er:

Imellom øvelser er det utrolig godt å kunne ta seg en tur i Bjergstedparken, i Gamle Stavanger eller ned på kaien. Alt dette er rett utenfor døra på fakultetet. Det er også en veldig hyggelig kantine, og her er faren at man kan bli sittende litt for lenge og snakke med andre studenter. Trenger man en liten pause fra en stressende hverdag, kan man enten gå på det fine biblioteket vi har, eller ta en power-nap i en av fakultetets mange gode stoler eller sofaer.

Dette er typisk Stavanger:

Et viktig uttrykk i Stavanger er “Javel”. Dette betyr: God dag, hvordan går det, været er fint og kjekt å se deg. Trenger man å uttrykke seg sterkere, brukes gjerne “Herliga Låndån” eller “Herlighed”. Vi er ikke bortskjemte på godt vær, men de gangene det kommer sol, slipper folk alt de holder på med og durer ut til de flotte strendene. Om vinteren er Fargegaten fantastisk fin, med alle lysene, og når det kommer litt snø er julestemningen komplett.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

På fritiden liker jeg å lage mat, gå tur og henge med venner, både musikere og andre flott folk fra området. Jeg kan heller ikke legge skjul på at musikken tar mye plass på fritiden, og det er supermange bra konsertsteder i Stavanger.

Hva er dine tre beste råd til dagens søkere:

• spis en bra frokost på prøvespilldagen
  • ta kontakt med skolen eller studentrådet om det er noe du lurer på - de er supergreie
  • juryen er der for å se dine beste sider, så vær stolt av det du gjør og nyt at du får fremføre den musikken du liker aller best