– Master i idrettsvitenskap gir meg økt kompetanse og åpner muligheter

ung kvinne klatrer i innendørs klatrevegg. Hun er oppe i veggen og ser ned mot kamera og smiler
Josefine Hjort Johannessen tar samlingsbasert master i idrettsvitenskap ved UiS. (Foto: privat)

Hvorfor ble det idrettsvitenskap master?

– Det har alltid vært planen min å ta master. Jeg har allerede en bachelor i 'faglærer i idrett og kroppsøving' fra Oslo Met, og har stått mellom master i idrettsvitenskap eller master i spesialundervisning.

De siste årene har jeg jobbet som lærer i ungdomsskolen, men kjente nå at jeg trengte litt nye input og at jeg savnet å studere. I det siste har jeg tenkt mye på at jeg likte veldig godt de emnene som omhandler idrett og samfunn fra idrettsstudiet og at jeg har vært interessert i å spe på kompetansen min innenfor idrett slik at jeg også kan få andre strenger å spille på utenfor skolen. Samtidig er det jo ingen hemmelighet at økt lønn også er en karamell...

Hva er forventningene dine til studiet? Hva ønsker du å få ut av det?

– Jeg ble litt overrasket over at studiet var samlingsbasert og det endret jo litt på mine forventninger til studiet. Det krever jo mer av meg som student, i tillegg til at samlingene er ganske intensive. Men det har foreløpig gått veldig bra, og det gjør jo også at man som student kan styre hverdagen litt mer selv. Jeg gleder meg til å utvide min kompetanse og lære mer om idrett utenfor skolesammenheng og kroppsøving.

Hvordan ser en typisk uke ut for din del?

– Jeg jobber fremdeles 40 prosent som lærer på en ungdomsskole, så hver tirsdag og torsdag er jeg på jobb. Mandag, onsdag og fredag har jeg derimot studiedager og da pleier jeg som regel å avtale å sitte å jobbe med noen fra studiet. Vi har hatt mange arbeidskrav å jobbe med i løpet av høsten, så det er stort sett ganske mye å gjøre. Ettersom jeg har vært ganske strukturert på dagtid, pleier jeg å ta helg med god samvittighet, og forsøker så langt det lar seg gjøre å ikke jobbe så mye med skole i helgene. Når vi har samlinger ligger disse fra mandag til onsdag, stort sett fra 09-15. Disse dagene er ofte ganske intense, og da forsøker jeg også å planlegge slik at jeg kan gå hjem og ta en treningsøkt eller være med venner eller kjæreste når jeg kommer hjem.

Hvorfor ble det UiS?

– Det ble UiS fordi jeg bor og jobber i Stavanger, og med tanke på at det er et samlingsbasert studie passet det veldig fint med at jeg kunne kombinere det med jobb.

Har du noen råd til nye studenter, om de tenker på idrettsvitenskap eller ikke, med tanke på det å skulle velge seg til en master av noe slag?

– Jeg tenker at det er viktig å velge noe man interesserer seg for. Arbeidsmengden er krevende, og spesielt på en samlingsbasert master legges det opp til stor grad av selvstudie. Det er viktig å være klar over arbeidsmengden på forhånd, så det er lurt å forsøke å være strukturert og kanskje finne andre fra studiet som du kan sitte sammen med. Det er vanskeligere å droppe å møte opp på biblioteket en tidlig regnværsmorgen i november når du vet at du skal møte noen.

Har du tanker/planer om hva du vil gjøre etter masteren?

– Jeg jobber jo som nevnt som lærer, men er interessert i å utvide horisonten og håper at masteren kan åpne dører for andre felt innenfor idrett som også kan være spennende å utforske.