‒ Med master i idrettsvitenskap kan jeg fordype meg i emnene jeg synes er mest spennende

Lena Langeland var egentlig ganske usikker på hva hun ville studere. Hun gikk for en bachelor i idrett. Etter det var hun ikke i tvil om hva hun ville gjøre videre. Nå er hun godt i gang med master i idrettsvitenskap.

ung kvinne med lyst hår står på en sandstrand i solnedgang. Hun har på seg en hvit skjorte og en genser over skuldrene og smiler til kamera.
Bachelorstudiet viste seg å være svært lærerikt og ikke minst gøy, så da var jeg ikke i tvil om å søke meg videre på idrettsvitenskap master, både for å kunne fordype meg enda mer faglig, og for å øke mine muligheter etter studiene, sier Lena Langeland. (Foto:Privat)

Hvorfor ble det idrettsvitenskap master?

‒ Etter videregående var jeg veldig usikker på hva jeg ville studere og arbeide med i fremtiden. Jeg bestemte meg for å starte på Idrett Bachelor ved UiS, først og fremst fordi jeg syntes det hørtes gøy ut. Jeg tenkte at om ikke annet så ville jeg i hvert fall lære masse jeg kan få bruk for, uavhengig av veien videre. Bachelorstudiet viste seg å være svært lærerikt og ikke minst gøy, så da var jeg ikke i tvil om å søke meg videre til idrettsvitenskap master, både for å kunne fordype meg enda mer faglig, og for å øke mulighetene mine etter studiene. Sammen med PPU, får man lektortittel og kan jobbe i grunnskolen og videregående skole.

Hva var forventningene dine til studiet?

‒ Gjennom bachelorstudiet innså jeg at det jeg likte aller best, var den teoretiske delen. Nå på masterstudiet ønsket jeg meg mer innsikt i den vitenskapelige delen av idretten, og mulighet til å fordype meg i de emnene jeg synes er mest spennende. Idrettsvitenskap er et svært bredt fagområde, man kan fordype seg i alt fra kroppsøving i skolen og bevegelsesutvikling hos barn og unge, til toppidrett og fysisk aktivitet og psykisk helse.

Hvordan ser en typisk uke ut for din del?

‒Ukene er travle. Nå er jeg på andre året av masterstudiet, og skal skrive selve masteroppgaven. Det er en stor og krevende oppgave i seg selv. I tillegg tar jeg PPU på heltid ved siden, noe som innebærer både forelesninger, praksis og eksamener. Jeg har en 40%-stilling ved siden av dette igjen. Så det krever struktur og planlegging for å få alt til å gå opp, rekke å levere til alle frister. Det er masteroppgaven som er førsteprioriteten, og heldigvis kan jeg også dra nytte av en del jeg har lært på både bachelor- og masterstudiet i det som gjelder PPU-studiet.

Første året på masterstudiet er samlingsbasert. Det innebærer intensive forelesningsuker, og selvstendig eller gruppebasert arbeid mellom disse. Dette trivdes jeg svært godt med, ettersom man får møtt medstudenter gjennom forelesningsukene, men samtidig får en del frihet til å legge opp ukene etter eget behov. Hele andre året går til masteroppgaven, som også er en god del selvstendig arbeid. Det krever at man er disiplinert og for egen del er jeg avhengig av rutiner i hverdagen.

Hvorfor ble det UiS?

‒Jeg er fra Stavanger, og det var mange praktiske grunner som gjorde at jeg valgte å studere her. Samtidig liker jeg svært godt at særlig masterstudiet er samlingsbasert. Jeg er veldig glad i å reise, og et samlingsbasert studie har gitt meg muligheten til å reise litt underveis i semesteret, forutsatt at jeg planlegger og arbeider kontinuerlig gjennom semesteret.

Har du noen råd til nye studenter- om de tenker på idrettsvitenskap eller ikke, med tanke på det å skulle velge seg til en master av noe slag?

‒ Gjør god research. Tenk gjennom hva du ønsker å få ut av studiet, hvilke muligheter du har og hvilke fremtidige muligheter som åpner seg etter studiet. Det å være motivert er viktig, for man skal ikke undervurdere et masterstudie.

Har du tanker om hva du ønsker å gjøre etter masteren?

‒ Jeg liker godt den teoretiske biten av idretten, og synes forskning og vitenskap er veldig spennende. Jeg vil derfor utforske litt hvilke muligheter jeg har innenfor dette området. Tar også PPU for å ha muligheten til å arbeide i skolesektoren.