‒ Samlingsbasert master i idrettsvitenskap gjorde at jeg valgte UiS

Sandra Landsvik Børnes har samboer, hund og et helt liv i Bergen. Masterstudiet i idrettsvitenskap gjennomfører hun likevel ved UiS. Det går fint når studiet er samlingsbasert, forteller Børnes.

ung kvinne med langt, utslått hår ser i kamera
Sandra Landsvik Børnes tar samlingsbasert master i idrettsvitenskap. (Foto: Privat)

Hvorfor valgte du å søke på idrettsvitenskap master?

‒ Det ble idrettsvitenskap master fordi det er en allsidig master som kan bli brukt innenfor flere ulike felt i idretten og i skolen. Visste lenge at jeg ville gå master, men hvilken master jeg ville søke meg til ble bestemt under bacheloren når vi fikk informasjon om ulike veier å gå etter endt bachelor.

Hvordan ser en typisk uke ut for din del?

‒ Hvordan studieuken min ser ut er litt varierende, jeg prøver å få inn sju timer hver dag, fra mandag til fredag. Noe som ikke alltid er like lett når man har hund og ringevikarjobb, så hvis det ikke går opp tar jeg gjerne noen timer av søndagen til å studere også. Lørdagen prøver jeg å holde helt fri.

Hvordan ser en typisk uke ut for din del?

Hvorfor ble det UiS?

‒ Det ble UiS siden det er det eneste stedet som tilbyr samlingsbasert form for denne masteren. Det gjør at jeg kan studere, men samtidig «beholde» livet mitt i Bergen med jobb, hund, samboer og diverse.

i en boksering med tilskuere rundt innhegningen er to kvinnelige kickboksere i nærkamp. De holder begge hendene foran ansiktet og den ene har hevet foten i et spark mot den andre.
Sandra Landsvik Børnes er tidligere toppidrettsutøver innen kickboksing, hvor etter en 13 år lang karriere har både nasjonale og internasjonale plasseringer. (Foto: Privat)

Har du noen råd til nye studenter ‒ om de tenker på idrettsvitenskap eller ikke ‒ med tanke på det å skulle velge seg til en master av noe slag?

‒ Anbefaler idrettsvitenskap master, men ville hatt god motivasjon som et utgangspunkt. Det er krevende, tar tid, og det er noe tungt stoff å komme seg gjennom.

Har du tanker/planer om hva du vil gjøre etter masteren?

‒ Litt usikker, må se litt hvilke stillinger som er utlyst på det tidspunktet, men jeg har noen jobber som er høyest på ønskelisten, å jobbe på en idrettslinje er en av dem, jeg hadde også likt å få jobbe innenfor Antidoping Norge. Regner med at jeg må nøye med meg noe annet i starten i hvert fall.