"Lokalt og globalt: Atlantisk laks, urbane elver og et klima i endring" av James Barilla

Onsdag 13. mars 2024 kl. 14:15-15:30,
Hulda Garborgs hus,
HG N-106.

Greenhouse forskningsforedrag: foredraget blir på engelsk

Publisert Sist oppdatert

A wooden sign for the Salmon Pastures nature reserve near Sheffield, England
photo av James Barilla

Dette foredraget av den amerikanske naturforfatteren James Barilla fokuserer på et sentralt paradoks: urbane elver i Europa og USA, som Themsen, Akerselva og Connecticut, er renere nå enn de har vært på generasjoner, og tilbyr muligheten for retur av arter som atlantisk laks. Likevel, samtidig endrer vannskilleforholdene seg etter hvert som klimaet endres, noe som kompliserer gjeninnføringsinnsatsen og krever at vi tenker på hvordan vi handler både lokalt og globalt. Dette foredraget skal undersøke det som er til felles for byer, elver og laks, og se for seg nye retninger for historiene og verdiene som styrer gjeninnføringspraksis.

James Barilla (he/him) har skrevet flere bøker med narrativ sakprosa om det menneskelige forholdet til den naturlige verden, inkludert Naturebot: Unconventional Visions of Nature (Routledge), My Backyard Jungle (Yale) og West with the Rise (University of Virginia Press). Han er Fulbright-stipendiat ved Universitetet i Bergen, og professor i engelsk ved University of South Carolina, hvor han underviser i kreativ sakprosaskriving og miljøhumaniora.