Læringsmiljøsenteret
Læringsmiljøsenteret er nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning for barnehager og skoler
Mobbing
Prosjekter
Fagbøker
Les mer om mobbing
Disputas: Tradisjonell og digital mobbing
Elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor - samtidig som hun satt inn tilta...
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Bok: Problemløsningsmodeller
Boka "Problemløsningsmodeller" handler om kollektive atferdsvansker, dvs. der grupper eller klasser har utviklet en nega...
– Viktig å etablere et godt læringsmiljø fra start
Ved Frogn vgs har de ansatte ved skolen arbeidet strukturert og systematisk for å få til en god skolestart. – Det fører ...
Innsatsteam mot mobbing på skolenivå og kommunalt/regionalt nivå
Ved ledig kapasitet kan Læringsmiljøsenteret tilby opplæring og kompetanseheving i å etablere og kvalifisere innsatsteam...
Mobbing: filmer med refleksjonsoppgaver
På denne siden har vi samlet en rekke filmer om mobbing og refleksjonoppgaver til filmene.
Hefte: Aktivitetsplikten i praksis
Aktivitetsplikten skal sikre at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø, men hva innebærer den i praksi...
Hefte: Mobbefritt læringsmiljø
Hvordan skape et bedre skolemiljø for alle elever? I heftet Mobbefritt læringsmiljø har vi samlet erfaringer fra Lærings...
Avhandling: Relational aggression in adolescents
Tove Flack ser i sin avhandling på hvorfor noen ungdommer blir utestengt av sine medelever. Bestillingsnummer: 4803.
Avhandling: Psychological and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds
Studien til Hildegunn Fandrem består av tre artikler, og den tar sikte på å kartlegge omfang og sentrale forhold som kan...
Avhandling: Traditional and cyber victimization
Ida Risanger Sjursø har i sin avhandling funnet ut at elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og ...
Bry deg – sammen mot mobbing
Bry deg! – sammen mot mobbing er et læringsmiljø- og antimobbeprogram som startet opp våren 2019 og skal holde på til vå...
Læringsmiljøprosjektet – systematisk arbeid for godt læringsmiljø i barnehage og skole
De aller fleste elevene trives på skolen og har noen å være sammen med, det viser Elevundersøkelsen. Samtidig oppgir all...
Oppfølging etter mobbing
Det er viktig å ha god oppfølging etter at mobbing er avdekket, stoppet og saken er avsluttet. Her er det samlet materie...
De startet mobbeforskningen
Erling Roland og Elaine Munthe satte for alvor i gang mobbeforskningen med boka «Bullying – An International perspective...
Bok: Stemmer i mobbesaker
Mobbing er mer enn det som skjer mellom den som mobber og den som utsettes for mobbing. Denne bokomtalen tar utgangspunk...
Konsekvenser av mobbing
Mobbing kan ha alvorlige konsekvenser både for den som blir mobbet og for den som mobber.
Hvordan kan skoler jobbe med å forebygge mobbing?
Et godt læringsmiljø er viktig for elevenes læring og trivsel, men det er ikke tilstrekkelig for å hindre mobbing. Alle ...
Mobbeloven – ei bok om kapittel 9 A i opplæringslova
Erling Roland er ein av landet sine fremste ekspertar på mobbing i skulen. No er han aktuell med ei bok som på systemati...
– Altfor mange barn har en klump i magen når de går til skolen
653 mobbesaker ble meldt inn til Fylkesmannen i 2018. Det er en økning sammenlignet med tidligere år.
Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?
Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes ma...