Bok: Trygt og godt i barnehagen

Boken er skrevet med utgangspunkt i kapittel VIII i barnehageloven, og forfatterne presenterer og utdyper ulike sider ved dette nye kapittelet i loven.

Om boken

Trygt og godt i barnehagen

Redaktør: Marianne Torve Martinsen

Tittel: Trygt og godt i barnehagen – barns rett til et godt psykososialt miljø

Forlag: Cappelen Damm Akademisk

År: 2021

ISBN: 9788202699567

Sider: 196

Kjøp boken

Boken kan kjøpes direkte fra forlaget eller via din lokale bokhandel.

Forsiden til boka Trygt og godt i barnehagen, redigert av Marianne T. Martinsen. (Illustrasjonsfoto: Cappelen Damm Akademisk)

Boken er redigert av Marianne Torve Martinsen, som har skrevet den sammen med kollegene Svanaug Lunde, Ingrid Midteide Løkken, Henning Plischewski, Ellen Elvethon, Pål Roland og Thomas Moser – alle ansatte ved Læringsmiljøsenteret. Den handler om nye kapittel VIII i barnehageloven som ble innført fra 1. januar av 2021, som skal sikre barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø.

Boken er delt inn i to deler, der den ene delen tar for seg barnehagelovens kapittel VIII og løfter fram hvordan personalet kan ta i bruk forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å fremme et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Den andre delen beskriver hvordan personalet kan gå fram for å fremme et trygt og godt barnehagemiljø. Her har forfatterne spesielt gått inn på de betydningsfulle områdene som gjelder personalets ansvar. I tillegg er det gjennomgående at sosial kompetanse også er et sentralt område når det skal arbeides med barnehagemiljøet.

Les mer om boka