Hopp til hovedinnhold

Monica Gundersen Mitchell

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24126
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Tomgangslesing - tid for utviklingsarbeid. I: Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215028668.

      s.136-140.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Ein tekst uttrykt i to medium. Johannes Jensen føler seg annerledes som lydbok og bildebok.

      Barnelitterært forskningstidsskrift

      ISSN 2000-7493.

      Volum 4.

      DOI: 10.3402/blft.v4i0.23058

  • Bøker og kapitler
    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2018)

      Lesemøtet som arena for utvikling av litterær kompetanse. Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn.

      ISBN 978-82-7644-798-9.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Aha-opplevelser og god læring. I: Skolebasert kompetanseutvikling i partnerskap.

      ISBN 978-82-7644-748-4.

      s.28-34.

  • Formidling
    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2021)

      Gode leseopplevelser i barnehagen.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2020)

      Lesemøtet - litteraturformidling og leseopplevelser på tvers av alder.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2020)

      Med blikk for detaljer - om barns oppmerksomhet mot detaljer i bildene i en høytlesingspraksis.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2020)

      Når to leser sammen. Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn.

    • Mitchell, Monica Gundersen; Øvergård, Marthe

      (2020)

      Åtte smarte triks som kan gjøre barnet ditt til en bokorm.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2020)

      Lesemøtet - litteraturformidling og leseopplevelser på tvers av alder.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2019)

      Eksempler på organisering av undervisning. Samlingsbaserte studier.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2019)

      La dei eldste elevane lese for dei yngste.

      Lesesenterbloggen

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2019)

      Lesemøtet - et reservoar for litterære erfaringer. Didaktiske implikasjoner.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2019)

      Å lese med de aller minste.

    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2019)

      Til nytte og behag - om verdien av å lese sammen.

    • Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse.

    • Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Disputas om utvikling av litterær kompetanse i ungdomsskolen.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2018)

      Students picturebook mediations - facilitating meaning-making and involvement.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Med tomgangslesing som startpunkt for utviklingsarbeid.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2017)

      Når store leser for små. Lesemøtet som arena for læring og litterære erfaringer.

    • Hasnaoui, Nadia; Skjoldli, Jane; Hov, Maren Ranhoff; Linde, Jørgen Erland; Novovic, Milos; Adam, Anne-Catrin; Snipstad, Sofie; Mitchell, Monica Gundersen; Aurand, Katherine Rose

      (2016)

      Forsker Grand Prix 2016, nasjonal finale i Bergen.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Litterær erfaring.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Magiske lesemøter.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Når store leser for små. Lesemøtet som litterær erfaring.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2016)

      Hvordan bruker de bildene? 15-åringer leser bildebøker for 6-åringer.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2015)

      Reading events - Reading buddies engaging in literary experiences .

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Utforskande samtale - ei kjelde til god læring.

      Nynorskopplæring

      ISSN 1890-3975.

      Volum 20.

      s.8-9.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Å skape engasjement for lesing og læring.

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk

      Volum 4.

      s.77-81.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Lesing i alle fag.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Naturfag for barn – med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler.

    • Mitchell, Monica Gundersen; Færevaag, Margaret Klepstad

      (2013)

      Barns språkkvardag - moglegheiter og utfordringar for barnehagen.

    • Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Høytlesingsstemmer.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Bok i bruk - bildebøker i ungdomsskolen.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Om skolestart, skrivespråk og språkutviklende aktiviteter generelt.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Bildeboka i bruk - i undervisninga.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Kan du lese denne boka? Om boka i bruk i barnehagen.

    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Sju samlinger med spennende bøker som utgangspunkt.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Naturfag for barn - med boka som utgangspunkt for utforskende samtaler.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2012)

      Når bildeboka vert gjort om til lydbok.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2012)

      Hvorfor skal vil lese for barn?.

    • Mitchell, Monica Gundersen

      (2011)

      "Les den en gang til" Om arbeid med lesing og lesestimulering i barnehagen.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Da Mopp og Mikko flytta inn i Ølensjøen FUS barnehage.

    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Ein banan er ikkje lenger berre ein banan.

    • Hoel, Trude; Mitchell, Monica Gundersen

      (2014)

      Handleturen - aktivitetar etter lesing.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway