Møt Christoffer – lektorstudent på tredje året

Christoffer Aagedal er en 22-åring fra Sola som er i gang med tredje året på lektorutdanningen. Han tar norsk som hovedfag og historie som fag nummer to.

Ung mann med svarte briller og langt hår trukket i hestehale har på seg svart hettegenser og smiler med lukket munn til fotografen. Bakgrunnen er en hvit vegg.
Christoffer Aagedal. (Foto: privat)

Hva er det som gjorde at du søkte deg til lektorutdanningen?

Jeg møtte gode lærere på ungdomsskolen og på VGS og fikk lyst å bli en slik god lærer selv. Ved å velge lektor kunne jeg få en utdanning med sterkt faglig fokus og kompetanse på de årstrinnene jeg synes virket mest interessante.

Les mer om lektor 8-13

Hva er kjekkest med studiene?

For meg er læringsfelleskapet på campus både kjekkest og viktigst. Det gode klassemiljøet gir godt grunnlag for kunnskap og refleksjon, og hjelper både på kort sikt og som motivasjon for mitt fremtidige arbeidsliv.

Hvordan er din studiehverdag?

Det siste året har jeg kombinert lektorutdanningen med vikarlærerjobb på en ungdomsskole. Slik har jeg så smått fått teste ut kompetansen min på en relevant arbeidsplass. En slik prioritering tar tid, men har gitt meg motivasjon og inspirasjon for den jobben jeg utdanner meg til.
Etter studiene ønsker jeg å komme meg i fast jobb på ungdomsskole eller VGS så snart som mulig. Jobben er målet og studiet er først og fremst veien dit.

Hvilken del av studiene tror du at du kommer til å ha mest nytte av i arbeidslivet?

De lengre praksisperiodene mine kommer nok til å vise seg svært relevante for arbeidslivet. Slike erfaringer er vanskelige å ta til seg gjennom teori. Samtidig ser jeg at fagkunnskapene mine kommer til å bli viktige i rollen som lærer.

Råd til deg som vurderer å søke denne utdanningen: Vær klar over at dette er en utdanning med et sterkt faglig fokus. UiS har flere andre lærerutdanninger for deg som ønsker å bli en av de gode lærerne uten nødvendigvis å fordype deg så tydelig i bare noen få fag.

Er det noe du gjerne skulle visst om studiet før du begynte, som du ikke visste?

Studiet består av mange fag som ikke først og fremst er lærerfag!