Gift kom fra NYC for å studere musikkproduksjon og opptaksteknikk

- Jeg drømmer om å dra på turné med mine favoritt jazzmusikere, som Joel Ross og Aaron Parks.

Gift Pratoomvieng _ MPO bildet tatt av Panuwish Pratoomvieng crop BW
Foto: Panuwish Pratoomvieng
  • Navn og alder: Gift Pratoomvieng, 29 år
  • Hjemland: Thailand (Bangkok) og USA (Nyew York City)
  • Dette studerer jeg nå: Musikkproduksjon og opptaksteknikk (MPO)

Jeg valgte dette studiet fordi:

Jeg bestemte meg for å flytte til Norge for å søke en endring i omgivelsene. Å bo i New York City var fantastisk, men noen ganger kunne det være ganske overveldende. Jeg ble tiltrukket av tanken på å bo på et fredelig sted nær naturen. I tillegg virker dette programmet å være svært internasjonalt, med studenter fra hele verden. Jeg så dette som en utmerket mulighet til å møte lydteknikere fra forskjellige kontinenter, noe som gir oss muligheten til å utveksle ideer og erfaringer innen lydindustrien.

Hvordan er studiehverdagen?

Vi har en diskusjonsdag - vi snakker om alt innen lydfeltet, en dag med mikrofontesting for å prøve ut forskjellige mikrofoner og nye teknikker, og en dag for å lytte til våre nåværende arbeider eller tidligere arbeider og deretter gi hverandre tilbakemeldinger. Utover det har vi rikelig med muligheter til å ta opp en konsert eller bli spurt om å ta opp en demo for en audition eller konkurranse fra medstudenter. Vi må også gjøre et prosjekt, det kan være hva som helst du er nysgjerrig på, og deretter presentere det for klassen før semesterslutt.

Vi har mange muligheter til å ta opp en konsert eller blir spurt om å ta opp en demo for en audition eller konkurranse fra medstudenter.

Gift Pratoomvieng , MPO-student

Hvordan er studentmiljø og hvordan ble jeg kjent med mine medstudenter:

I år har vi en liten klasse, så vi blir godt kjent med hverandre. Og den er en blanding av lokale og internasjonale studenter, så jeg føler meg ikke alene.

Dette er min drømmejobb:

Jeg drømmer om å dra på turné med mine favoritt jazzmusikere, som Joel Ross, Aaron Parks, osv. (det er så mange artister jeg gjerne vil jobbe med!), som lydtekniker og turnéleder. Jeg liker å jobbe med livesound fordi jeg liker energien og følelsen når rommet fylles med interaksjon mellom artistene og publikum. Og med jazzmusikk, selv om det spilles de samme sangene/setlisten, er hver opptreden så forskjellig. Jeg liker følelsen av friskheten i det.

Mine favorittaktiviteter på campus Bjergsted er:

Jeg liker å spasere gjennom parken på campus, her er den beste utsikten!

Dette er typisk Stavanger:

Min beste beskrivelse av denne byen ville være: vakker, med kule gatekunstverk, ren og regnfull.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

Jeg liker å spasere gjennom byen. Jeg liker også å gå inn i studioet vårt på fakultetet, bare sitte der og lytte til nyutgitte album eller mine gamle favoritter.

Hva er dine beste råd til fremtidige studenter:

Begynn å tenke på og jobbe med prosjektet ditt tidlig - det blir travlere mot slutten av semesteret. Glem ikke å sjekke ut biblioteket, det er så mange flotte ressurser der. Jeg har likt bøkene jeg har lånt så langt! Og igjen, tiden flyr virkelig raskt, prøv å ha noen planer for dagen/uken. Finn også tid til å nyte den vakre utsikten denne byen har å tilby.