Harriet er i gang med digitale jazzstudier

- Med en klassisk utdannelse har jeg i mange år kjent på svakheter rundt kunnskapen om det å "tørre" å improvisere.

Harriet Hildebrand Kjærnsrød foto Eva Rose
Foto: Eva Rose
  • Navn: Harriet Hildebrand Kjærnsrød
  • Hjemsted: Oslo
  • Dette studerer jeg nå: Digitale Jazzstudier - DigJazz (euphonium)

Jeg valgte dette studiet fordi:

Med en klassisk utdannelse ved musikkonservatoriet og NMH så har jeg i mange år kjent på svakheter rundt kunnskapen om det å "tørre" å improvisere.

Jeg ønsket meg flere verktøy for å øke ferdighetene innenfor jazz og improvisasjon slik at jeg kunne bli enda friere i mitt spill og veilede studenter bedre, som ønsker å spille jazz.

Studiet passet meg også fordi undervisning er i helger, og det da var mulig for meg å reise til Stavanger, siden jeg bor i Oslo.

Utenom studie jobber jeg med:

Jeg underviser ved Bærum kulturskole hvor jeg hovedsakelig underviser på euphonium, trombone og mine 3 faste ensembler. Men jeg har også et par på althorn og tuba. Jeg underviser også ved St. Hallvard vgs, musikklinjen som ligger litt utenfor Oslo. Ellers er jeg freelance musiker, pedagog og dirigent. Spiller også fast i trioen "Trio Fantastico" med Lena Rist-Larsen på akkordeon og Hedvig Holst på saksofon.

Øver stort sett 2-3 timer hver dag for å holde meg oppdatert og i form til jobber ol. Det er viktig for meg å være utøvende musiker også.

Harriet Hildebrand Kjærnsrød , DigJazz-student
Harriet Hildebrand Kjærnsrød BW Miguel Lorne
Foto: Miguel Lorne

Dette er min drømmejobb:

Jeg er så heldig å ha muligheten til en variert arbeidsdag ved å undervise, være utøvende musiker og dirigent. Jeg liker godt den variasjonen, men jeg tenker at jeg vil fokusere enda mer på den utøvende delen etter dette studiet er ferdig. Jeg brenner spesielt for å skape og utvikle muligheter, øke nivået for oss på euphonium (grovmessing) enten det er for mine elever eller min egen utvikling. Jeg har i alle år vært en klassisk musiker, men en ny gnist for jazz har blitt tent i meg. Så jeg drømmer om å være mer allsidig og mester jazzsjangeren bedre i fremtiden.

Hvordan er studentmiljø og nettverk gjennom studiet:

Miljøet blant studentene er veldig godt. Stor kunnskap og raushet. Utrolig gøy og veldig lærerikt å blitt kjent med så mange nye flotte studenter og lærere. Stavanger er et flott sted å studere og en utrolig koselig by.

Dette er mine tre beste råd til dagens søkere:

• Søk på studiet og ta sjansen, dette er et veldig godt studie, med meget gode og rause lærere. Du kommer til å lære masse.
  • Jobb godt på, og mellom samlingene. Ta til deg alle tips og ideer fra lærerne og studentene.
  • Vær nysgjerrig, åpen og utfordre deg selv

Bli kjent med fakultetet