Nå kan du få lab-opplæring på video

Institutt for maskin, bygg og materialteknologi ønsker å gi studentene sine et bedre tilbud på laboratoriene. Nå kan du friske opp kunnskapen om de ulike verktøyene ved å skanne en QR-kode og snurre film.

Andreas Skaare (IMBM) og Kåre Spanne (NettOp) gjør opptak. Johan Thorkaas og Mona Minde følger med fra laboratoriet vegg i vegg.

Opplæring i bruk av utstyr på laboratoriene er en viktig del av studenthverdagen på Institutt for maskin, bygg og materialteknologi (IMBM). I disse dager har ingeniørene på IMBM fått selskap av NettOp, som skal hjelpe dem å lage små filmsnutter – videomanualer – om de ulike verktøyene på huset. Instituttet har fått utdanningsmidler fra Teknisk-naturvitenskapelig fakultet for å gjennomføre prosjektet.

Påfyll av kunnskap

Prosjektet har fått navnet Refill fordi filmsnuttene skal brukes til å friske opp kunnskapene fra den ordinære lab-opplæringen. Filmene beskriver enkle funksjoner i bruk av et instrument eller en prosedyre på laboratoriet.

Filmene skal også lenkes opp til utstyret i URLabs, med QR-koder på utstyret, og i eventuelle brukermanualer.

– Når du står på laben og ikke får maskinen til å virke, er du ganske hjelpeløs. Med de nye videomanualene kan du få digital hjelp der og da, du trenger ikke ringe labingeniøren for å komme videre, sier Mona Minde, senioringeniør ved IMBM.

Ingen erstatning

Kåre Spanne ved NettOp legger til at videomanualene har forskjellige nivåer av nytteverdi.

– Videoene er nyttige av HMS-hensyn, økonomisk og de fungerer også som en påminnelse for brukerne av utstyret, sier Spanne.

Mona Minde legger til at filmene ikke skal være en erstatning for den ordinære opplæringen, men et supplement.

For full oversikt over labutstyret ved UiS, se URLabs hjemmesider.