Alt kan bli bedre – bidra til å utvikle vår nye leseprøve!

Vi vil utvikle en ny og engasjerende leseprøve! Vil du hjelpe oss? Vi søker lærere som vil prøve ut en digital prøve med elever på 4.-6. trinn.

Publisert Sist oppdatert

I et av våre forskningsprosjekter utvikler forskere nå en helt ny leseprøve som trenger første utprøving med elever. Dette prosjektet har som mål å utvikle en ny type leseprøve som skal tilpasse seg elevenes interesser og ferdighetsnivå. Vi håper at forskningen vil gjøre denne typen prøver mer engasjerende og gi elevene bedre mulighet til å vise hva de faktisk kan.

Ved å delta får elevene mulighet til å vurdere tekster og påvirke hvilke som går videre til den endelige prøven. Dette gir dem en reell stemme i utviklingen av fremtidens leseprøver. Samtidig får de verdifull trening i leseforståelse, og skolen bidrar til viktig forskningsarbeid.

Prototype på den digitale leseprøven
Eksempel på en tekst og spørsmål elevene kan møte i den digitale leseprøven.

Om selve prøven

I denne første prøven ønsker vi å undersøke hvor krevende ulike tekster og oppgaver oppleves, og hvilke typer tekster elevene syns er interessante.

Elevene får utdelt tilfeldige tekster, og ikke nødvendigvis de samme. De skal svare på oppgaver knyttet til tekstene, og gir deretter tilbakemelding på hvor godt de likte dem. Tekstene er tilpasset 4. - 6. trinn. Her kan du lese eksempler på tekstene elevene kan møte på i prøven.

Prøven er anonym, og plattformen er enkel og brukervennlig. Deltakelse i forskningen er frivillig for elevene. Dersom elevene ikke ønsker å delta i forskningen kan de likevel ta prøven sammen med resten av klassen, men svarene deres vil ikke inngå i forskningsmaterialet.

Om gjennomføringen

Gjennomføringen tar ca. 45 minutter, og gjennomføres individuelt på datamaskin eller nettbrett. Læreren får en liste med brukernavn og passord som deles ut til elevene. Elevene må gå i 4., 5. eller 6. trinn for å delta.

Etter gjennomføringen blir du som lærer invitert til å svare på en frivillig og anonym spørreundersøkelse tilknyttet prøven.

Prøven må gjennomføres i en skoletime i perioden 29. september til 19. oktober 2025.

Meld deg på og delta - vinn en kasse bøker!

Påmeldingsfristen er 4. september 2025. Meld dere på her!

Du kan melde på flere kolleger og klasser i samme skjema. Kjenner du andre som er interesserte, tips dem gjerne videre om prosjektet!

Blant klassene som deltar trekker vi to klasser som blir premiert med en kasse med bøker som takk for deltakelsen!

Meld deg på leseprøven

Meld deg på leseprøven

Klikk her for å registrere deg og din klasse

Spørsmål?

Har du spørsmål til leseprøven og prosjektet, kan du sende oss en e-post på human.lesesenteret@uis.no

Om forskningsprosjektet

I forskningsprosjektet Human Reading Assessment vil forskere ved Nasjonalt lesesenter undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøver blir mer motiverende og treffsikre, samtidig som de får undersøkt etiske og juridiske dilemmaer som kan dukke opp i møtene mellom kunstig intelligens, prøver og skoleelever. Vi håper at de endelige prøvene ikke bare skal teste hva elevene kan, men også fremme læring og bidra til økt lærelyst og engasjement. På prosjektets egne nettside kan du lese mer om forskningen og prototypen, og finne eksempler på tekster som vil brukes i leseprøven.

Faglig ansvarlig

Førsteamanuensis i lesevitenskap
51832984
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking