Engasjer lesekurs gir elever som strever med lesing undervisning i leseflyt og lesestrategier. Bestill fire ekstra elevsett gratis til din skole!
Om Engasjer lesekurs
Engasjer er utviklet av lærere og forskere. Lesekurset vil hjelpe elevene med å foregripe, oppklare, stille spørsmål og oppsummere mens de leser. I de fem elevheftene finner dere oppgaver og tekster. Lærermanualen beskriver mål, innhold og hvordan du gjennomfører hver økt. Kurset egner seg best i mindre grupper. Les mer om hvordan du og elevene får godt utbytte av Engasjer på denne nettsiden!
Engasjer har tilhørende litteratur som du og elevene skal lese sammen med de fem temaheftene. Se hele litteraturlista.
Lesekurset Engasjer vil bli tilgjengelig på nynorsk i løpet av høsten 2025. Følg med på nettsiden for å få tilsendt en gratis pakke til din skole når det er klart!






Webinarer og ressurser tilknyttet Engasjer
Utsending og bestilling av lesekurset Engasjer
Vinteren 2024/25 sendte Nasjonalt lesesenter ut et komplett sett av Engasjer til barneskolene i landet med bokmål registrert som hovedmål. Denne pakken inneholder én lærerveiledning og ett elevsett bestående av fem temahefter. Sett deg gjerne inn i denne prøvepakken og se webinarene som forklarer mer om kurset før du bestemmer deg om dette vil passer for dine elever som strever med lesing. Dersom du ikke har mottatt pakken, etterspør det gjerne hos postmottaket i kommunen eller på skolen.
Vi jobber med å ferdigstille kurset på nynorsk. I løpet av høsten 2025 vil alle barneskoler som er registrerte med nynorsk som hovedmål få mulighet til å bestille gratis sett med lærerveiledning og elevhefter for å prøve ut kurset.
Du kan bestille én gratis pakke med fire elevsett hos forlaget. Sørg for at du bestiller i din skole sitt navn, det er ikke mulig å gjøre denne bestillingen som privatperson. Hvis skolen allerede har benyttet seg av tilbudet, vil ikke bestillingen gå gjennom. Her bestiller du den gratis pakken med fire elevsett. Dette tilbudet gjelder ut 2025, og gjelder kun barneskoler.
Dersom du vil bruke Engasjer med flere elever, kan skolen kjøpe flere elevhefter direkte fra forlaget Info Vest.
Tekster, leseflyt og lesestrategier
Tekster
Tekstene har en sentral rolle i Engasjer lesekurs, og det er lagt stor vekt på å velge ut tekster i ulike sjangere som kan engasjere elevene. Opplegget inkluderer både nyskrevne tekster av Bjørn Arild Ersland, utdrag fra tidligere bøker, sangtekster, reportasjer og hele bøker. Kortere tekster er inkludert i elevheftet. Hele bøker må skolen selv skaffe til veie. Det er lagt opp til at hver elev har sitt eget eksemplar av bøkene.
Leseflyt
God leseflyt støtter leseforståelsen – og motsatt. Å lese med flyt handler om å lese på en måte som framhever meningen og støtter forståelsen. I Engasjer lesekurs lærer elevene hva det vil si å lese med flyt. Lærer modellerer god leseflyt, og elevene trener på leseflyt ved å lese ord riktig, koble enkeltord sammen i lengre fraser, bruke skilletegn, lese med innlevelse og lese med passe tempo. Noen elever er vant til å tenke at god leseflyt er det samme som å lese fort. I Engasjer lesekurs har vi ikke fokus på tid i arbeidet med leseflyt.
Lesestrategier
Lesestrategier støtter leseforståelsen fordi det hjelper leseren å være oppmerksom og aktivt meningssøkende. I Engasjer lesekurs arbeider vi med fire lesestrategier: foregripe, stille spørsmål, oppklare og oppsummere. Elevene skal lære hvorfor de fire lesestrategiene hjelper dem å forstå bedre, hvordan de kan bruke dem, og når det er lurt å bruke dem.
Bakgrunn for materiellet
Engasjerte lesere har god leseforståelse fordi de er opptatt av hva teksten handler om. Den engasjerte leseren bruker relevante strategier dersom de støter på problemer, knytter det de leser sammen med det de kan fra før, og samarbeider med medelever og lærer om å skape mening i tekst. En engasjert leser er altså en aktiv leser. Dette står i motsetning til en uengasjert og passiv leser. En uengasjert leser begynner å lese uten å tenke på hva hen skal lese eller hvorfor, legger ikke nødvendigvis merke til om han forstår, eller hva han forstår, og tenker at lesingen er ferdig når han har lest alle ordene i teksten. Elever som strever med lesing, utvikler ofte en passiv leserstil. Denne leserstilen må utfordres dersom elevene skal bli aktive lesere som kobler seg på og forblir aktivt involvert i lesing og læring sammen med medelever og lærere. En forutsetning for leseengasjement er at elevene vet hva det er lurt å gjøre for å forstå tekstene de leser. Engasjer vektlegger derfor eksplisitt undervisning i leseflyt og lesestrategier. Dialoger om egen lesing og læring står også sentralt. Målet er å gi elevene forutsetninger for å kunne engasjere seg i lesing og tekstarbeid
Engasjer lesekurs er utviklet som del av forskningsprosjektet Engasjer – skolebasert beredskap for effektive og engasjerende tiltak for elever med svake leseferdigheter på mellomtrinnet. Prosjektet var et samarbeid mellom Nasjonalt lesesenter og Bærum kommune, finansiert av Norges forskningsråd i perioden 2020 til 2024. Lesekurset er utviklet av en prosjektgruppe bestående av prosjektleder Oddny Judith Solheim, Karianne Megard Grønli, Kristin Kiær Holter Henriksen, Henriette Aas, Vilde Engelsvold Sværi og Kristin Sunde. Kursopplegget inkluderer nyskrevne tekster av forfatter Bjørn Arild Ersland, utdrag fra tidligere utgitte bøker, sangtekster og reportasjer. I tillegg er det en supplerende liste med litteratur som tilhører de fem øktene i kurset
