Engasjer lesekurs er utviklet for elever på mellomtrinnet som strever med lesing. Gjennom kurset vil elevene lære seg god leseflyt og ulike lesestrategier for å kunne forstå innholdet i tekstene de leser.
Om Engasjer lesekurs
Engasjer lesekurs er utviklet av lærere og forskere som en del av forskningsprosjektet Engasjer. Målet med kurset er at elevene, ved å arbeide med nøye utvalgte tekster, leseflyt og ulike lesestrategier, skal få de forutsetningene de trenger for å kunne engasjere seg i lesing og tekstarbeid.
Kurset er tematisk organisert i fem temaer (minikurs) med tilhørende elevhefter og lærerveiledning.
Hvert tema består av 12 økter og er tenkt gjennomført i løpet av en fire ukers periode. Hver økt inneholder høytlesing, veiledet lesing og/eller repetert lesing. Noen økter inkluderer også minileksjoner.
I elevheftene finner du ulike oppgaver og nøye utvalgte og selvskrevne tekster til hver av øktene. I lærermanualen finner du informasjon om øktenes mål, innhold og hvordan den gjennomføres.
Kurset har også tilhørende litteratur som du og elevene skal lese sammen med de fem temaheftene. Denne litteraturen må skolen skaffe selv.
Arbeidet med Engasjer egner seg best i mindre grupper. På denne siden finner du informasjonen du trenger for å få best mulig utbytte av Engasjer lesekurs.

Utsending og bestilling av Engasjer lesekurs
Hvordan bruke lesekurset?
I disse to korte webinarene vil du først bli introdusert for hva Engasjer lesekurs er, hvem det er for, hva det inneholder og hvordan du kommer i gang med å bruke kurset.
I det andre webinaret ser vi nærmere på hvordan du bruker lesekurset og de ulike arbeidsmåtene. Hvordan og når bruker du lærerveiledningen og elevheftene? Hva er en minileksjon? Hva er høytlesing, veiledet lesing og repetert lesing? Hvilke lesestrategier er det som brukes og hvordan arbeider man med dem?
Sentrale elementer i lesekurset
Tekster
Tekstene har en sentral rolle i Engasjer lesekurs, og det er lagt stor vekt på å velge ut tekster i ulike sjangere som kan engasjere elevene. Opplegget inkluderer både nyskrevne tekster av Bjørn Arild Ersland, utdrag fra tidligere bøker, sangtekster, reportasjer og hele bøker (tilhørende litteratur). Kortere tekster er inkludert i elevheftet. Hele bøker må skolen selv skaffe til veie. Det er lagt opp til at hver elev har sitt eget eksemplar av bøkene.
Liste over tilhørende litteratur - bokmål:
Lise over tilhørende litteratur - nynorsk:
Leseflyt
God leseflyt støtter leseforståelsen – og motsatt. Å lese med flyt handler om å lese på en måte som framhever meningen og støtter forståelsen. I Engasjer lesekurs lærer elevene hva det vil si å lese med flyt. Lærer modellerer god leseflyt, og elevene trener på leseflyt ved å lese ord riktig, koble enkeltord sammen i lengre fraser, bruke skilletegn, lese med innlevelse og lese med passe tempo. Noen elever er vant til å tenke at god leseflyt er det samme som å lese fort. I Engasjer lesekurs har vi ikke fokus på tid i arbeidet med leseflyt.
Lesestrategier
Lesestrategier støtter leseforståelsen fordi det hjelper leseren å være oppmerksom og aktivt meningssøkende. I Engasjer lesekurs arbeider vi med fire lesestrategier: foregripe, stille spørsmål, oppklare og oppsummere. Elevene skal lære hvorfor de fire lesestrategiene hjelper dem å forstå bedre, hvordan de kan bruke dem, og når det er lurt å bruke dem.
Plakater
Hvorfor Engasjer?
Engasjerte lesere har god leseforståelse fordi de er opptatt av hva teksten handler om. Den engasjerte leseren bruker relevante strategier dersom de støter på problemer, knytter det de leser sammen med det de kan fra før, og samarbeider med medelever og lærer om å skape mening i tekst.
En engasjert leser er altså en aktiv leser. Dette står i motsetning til en uengasjert og passiv leser. En uengasjert leser begynner å lese uten å tenke på hva hen skal lese eller hvorfor, legger ikke nødvendigvis merke til om han forstår, eller hva han forstår, og tenker at lesingen er ferdig når han har lest alle ordene i teksten.
Elever som strever med lesing, utvikler ofte en passiv leserstil. Denne leserstilen må utfordres dersom elevene skal bli aktive lesere som kobler seg på og forblir aktivt involvert i lesing og læring sammen med medelever og lærere. En forutsetning for leseengasjement er at elevene vet hva det er lurt å gjøre for å forstå tekstene de leser.
Engasjer vektlegger derfor eksplisitt undervisning i leseflyt og lesestrategier. Dialoger om egen lesing og læring står også sentralt. Målet er å gi elevene forutsetninger for å kunne engasjere seg i lesing og tekstarbeid
Forskningen bak lesekurset

Engasjer lesekurs er utviklet som del av forskningsprosjektet Engasjer – skolebasert beredskap for effektive og engasjerende tiltak for elever med svake leseferdigheter på mellomtrinnet.
Prosjektet var et samarbeid mellom Nasjonalt lesesenter og Bærum kommune, finansiert av Norges forskningsråd i perioden 2020 til 2024.
Lesekurset er utviklet av en prosjektgruppe bestående av prosjektleder Oddny Judith Solheim, Karianne Megard Grønli, Kristin Kiær Holter Henriksen, Henriette Aas, Vilde Engelsvold Sværi og Kristin Sunde.
Kursopplegget inkluderer nyskrevne tekster av forfatter Bjørn Arild Ersland, utdrag fra tidligere utgitte bøker, sangtekster og reportasjer. I tillegg er det en supplerende liste med litteratur som tilhører de fem øktene i kurset