Her finner du ressurser om fagspesifikk lesing.
Tekster i ulike fag har sitt eget språk og må leses på sine egne premisser. Der en samfunnsviter i møte med tekst er opptatt av hvem forfatteren av teksten er for å kunne tolke budskapet og reflektere kritisk over dette, så er ikke det så relevant for kokken som skal lese en matoppskrift. Kokken trenger å skaffe seg oversikt over alle deler, oppgavene og ingrediensene for å lage seg en tidslinje for matlagingen.
På denne siden har vi samlet ressurser som kan danne grunnlag for diskusjoner i kollegiet og eksempler på undervisningsopplegg. Undervisningsoppleggene er utformet i tråd med prinsippene bak prinsippene bak Leseplanleggeren som sikrer sammenheng mellom mål for undervisningen, innhold, arbeidsmåter og vurdering

Ressurser: Fagstoff
Ressurser: Til bruk i kollegiet
Ressurser: Språkløyper til bruk i kollegiet >>>
Ressuser: Til bruk i klasserommet

Tid for lesing er en nasjonal satsing som skal gi støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon.