Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Dette viser Liv Kristin Bjørlykke Øvereng si doktoravhandling.
Avhandlinga finn du her.
Kva har du forska på?
– I dette doktorgradsprosjektet har eg studert interaksjon mellom lærar og elevar i digitale klasserom. Studien er forankra i begynnaropplæringa, 1. klasse. Studien undersøker korleis klasseromspraksis er påverka av bruk av nettbrett i undervisninga og korleis nettbrett vert brukt i begynnaropplæring.
Kva fann du ut?
– Studien viser at elevane sitt læringsmiljø er prega av god kvalitet innan emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Dette betyr eit læringsmiljø med positiv kommunikasjon, smil og interesse. Og at klasserommet er godt organisert med god leiing, rutinar og aktivitetar. Men samstundes viser studien at elevane si opplæring er prega av låg kvalitet innan tilrettelegging for fagleg og språkleg støtte der eleven får uttrykke si forståing og får vere utforskande.

– Når vi har sett på læringssituasjonar der elevane brukar nettbrett i klasserompraksis viser studien at det skjer ei individualisering i elevane sin arbeidssituasjon. Dette betyr at elevane arbeider i stor grad åleine med læringsoppgåver. Tendensen til individualisering gir mindre rom for viktige sosiale læringsarenaer.
– Lærarane i studien legg til rette for læring gjennom høg emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Lærarane viser eit læringsorientert perspektiv på elevane si læring med nettbrett. Dei legg til rette for at elevane skal lære funksjonar i nettbrettet som kan bidra i elevane si læring. Vi ser likevel at ved bruk av nettbrett skjer det ei individualisering som gjer samhandling mellom elevar og tilrettelegging for læringssituasjonar der elevar kan vere utforskande utfordrande.
Kva kan forskingsfunna brukast til?
– Avhandlinga sitt bidrag til undervisning med bruk av nettbrett er orientert mot å avdekke og forstå interaksjonar mellom lærar og elevar som kan fremme kvalitet i undervisnings- og læringsprosessar.
– Studien viser på den eine sida at nettbrettet som ny ressurs i klasseromspraksis i begynnaropplæringa, kan bidra til ei individualisering av elevar sin arbeidssituasjon. Dette gjer at kvaliteten i interaksjonar kan vere svekka, og kan dermed bidra til å svekke ein kjerneverdi i god undervisning.
– Studien viser også at det er eit potensial for ein praksis som legg vekt på elevane sin sosiale læringsarena med nettbrett. Eit potensial gjennom aktivitetar og organiseringar som fremmer ein praksis for utforsking og samtale er tilgjengelege, men er likevel ikkje nytta i særleg grad i nettbrettsituasjonar. Det er eit særleg potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.
Les meir frå Nasjonalt lesesenter:
Flere femteklassinger på laveste mestringsnivå
Årets nasjonale prøver i lesing på 5. trinn viser at vi har flere elever på laveste mestringsnivå når det kommer til les...
Webinar: Tibi i klasserommet
Har du elever som strever med å lese trykt tekst? Lær mer om hvordan bibliotektjenesten Tibi kan hjelpe elever som strev...
Mikroemne: Oppfølging når lesing er vanskelig VOL 200
Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...
Hvem vinner leseprisen 2026?
Har dere satt lesing på dagsorden med en satsing eller et prosjekt? Nasjonalt lesesenter er nå på jakt etter kandidater ...
Avslutta forskningsprosjekt
Her finner du en oversikt over alle avsluttede prosjekter ved senteret. Inne på nettsidene finner du lese om forskningsf...
Pågående forskningsprosjekter
På denne siden finner du oversikt over alle pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved Nasjonalt lesesenter. Vår f...
SFO-aktivitet: "Jeg lurer på"
Barn har mange spørsmål, men de får ikke alltid mulighet til å stille dem. I denne engasjerende SFO-aktiviteten får barn...
PIRLS 2021
Norske femteklassinger sine leseferdigheter har hatt en betydelig tilbakegang. Fortsatt ligger norske elever godt over e...
Høgtlesing – ein magisk praksis i klasserommet
Korleis kan høgtlesing skapa fellesskap, engasjera elevar og gi rom for djupare tekstforståing?
Nye forskningsprosjekter om dyplesing, bruk av KI og språklæring
Nasjonalt lesesenter har fått tildelt midler til flere nye og spennende forskningsprosjekter.
Kartleggingsprøvene i lesing
Har du gjennomført kartleggingsprøvene i lesing på tredje trinn? Prøv ut materiellet vårt for å følgja opp elevane etter...
Undervisningsopplegg
Her finner du undervisningsopplegg til begynneropplæringen og for elever på mellomtrinnet som strever med lesing.
Digitale ressurser
Her finner du alle webinarer, podkaster, filmer og grafisk materiell som er laget i forbindelse med Tid for lesing.
Bli med på «Les for meg»-workshop i oktober
Er du lærer på 1.-4. trinn og ønsker å vite mer om hvordan du kan bruke "Les for meg"-sjekklista i klasserommet og hvord...
Når fantasi, mestring og leseglede møtes
Gjennom kreative månedstema og praktiske oppgaver har barna fått utforske både språk, samarbeid og skaperglede på egne p...
Alt kan bli bedre – bidra til å utvikle vår nye leseprøve!
Vi vil utvikle en ny og engasjerende leseprøve! Vil du hjelpe oss? Vi søker lærere som vil prøve ut en digital prøve med...