Når fantasi, mestring og leseglede møtes

Gjennom kreative månedstema og praktiske oppgaver har barna fått utforske både språk, samarbeid og skaperglede på egne premisser.

Publisert Sist oppdatert

På Kleppelunden SFO har elever fra 3. og 4. trinn – vært aktive deltakere i det nasjonale prosjektet Tid for lesing. De har vært gjennom de ulike temaene og har fått kjenne på skaperglede og mestring.

SFO-oppfinnelser Klepp
Kreative oppfinnelser fra elevene ved Kleppelunden skule

Tidsmaskiner og fri fantasi

Torstein Fjelde
Torstein Fjelde

Det siste prosjektet, med tema «tidsmaskin», ble en stor suksess, forteller Torstein Fjelde, som jobber på Kleppelunden skule.

Barna fikk velge om de ville delta, og alle som ble med valgte å jobbe i grupper. Med egne nettbrett søkte de inspirasjon på nettet, og etter hvert som idéene tok form, bygget de sine egne maskiner – helt uten innblanding fra voksne. Prosjektene ble dokumentert med bilder og tatt i bruk i den daglige leken på SFO, noe som skapte stort engasjement og stolthet blant barna, fortsetter Fjelde.

– Vi ser at barna har utviklet både kreativitet, samarbeidsevner og kommunikasjon gjennom dette prosjektet. Det har også vært mye diskusjon og refleksjon underveis, forteller den ansatte ved Kleppelunden.

En del av en nasjonal lesesatsing

"Tid for lesing – SFO" er en del av regjeringen sin leselyststrategi 2024–2030, og driftes av Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger. Målet er å gjøre lesing til en lystbetont og sosial aktivitet i SFO, gjennom månedlige temaer som kombinerer lesing, skriving og skaperglede.

Prosjektet tilbyr:

  • Ferdige aktivitetsopplegg og inspirasjonsfilmer
  • Digitale og fysiske ressurser på bokmål og nynorsk
  • Mulighet for å sende inn barnas bidrag til den nasjonale SFO-boka, hvor alle deltakere får forfatter- og illustratørdiplom

Fra kjellermonstre til robotdrømmer

Fra kjellermonstre til robotdrømmer - oppfinnelser SFO

Kleppelunden er én av mange SFO-er som har latt seg inspirere av prosjektets månedstemaer. Over hele landet har barn bygget alt fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter, de har tegnet og de har skrevet egne historier og egne bøker. Kirsti Thisland ved Nasjonalt lesesenter kan fortelle at engasjementet har vært overveldende. Til høsten havner noen av alle de tekstene som er skrevet på SFO-er rundt omkring i landet i bokform. Da lanseres den store SFO-boka. Boka er inspirert av «Barnetimeboka». Barnetimebøkene var et prosjekt i NRKs radioprogram « Lørdagsbarnetimen » , der barn fra hele landet, gjennom 50 år samarbeidet om å skrive fortellinger.

SFO-boka blir historier av barn, for barn

Kirsti Thisland

Kirsti Thisland
Kirsti Thisland legger siste hånd på SFO-boka

- Det var stor stas å få «Barnetimeboka». Fikk den til jul, mimrer Thisland. I Barnetimebøkene fikk barna et rom hvor de selv kunne fortelle, og  det er det samme vi ønsker for SFO-boka. Barn som skriver og tegner historier for andre barn. Barnetimeboka var en stor suksess, så det er jo lov å håpe at SFO-boka også havner under mange juletrær. Alle SFO-er som har bidratt til boka kommer til å få et eksemplar, forteller Thisland.

Snømannen som forsvant

Sarah Lilleeng
Sarah Lilleeng viser fram boka hun har skrevet og illustrert (foto:privat)

Ved Løpsmark skole sin SFO i Bodø ble det skrevet mange bøker.  8 år gamle Sarah Lilleeng skrev og tegnet boka «Snowman». Den handler om to søstre som lager en snømann. Dagen etter den var laget så var den plutselig borte vekk.

- Jeg hadde lyst å skrive om en snømann, og så kom jeg på dette med de jentene og at det begynte å snø, forteller Sarah.

Hva synes du om å jobbe med å skrive de bøkene?

-Det er veldig gøy, og det er kjekt å gjøre det på SFO. Vi pleier å være på SFO i noen timer, og da er det bra å bruke tiden på skriving.

To av de mange bøkene som ble laget ved Løpsmark skole ble det film av. Historiene ble lest av skuespillere og deler av teksten ble animert. En av bøkene var Sarah sin og den ble vist foran alle på SFO’en.

- Det var spennende at min bok kom på skjermen og at det var så mange som skulle se den. Det var litt flaut, men mest kult.

Skuespiller Christian Eriksen leser boka til Sarah Lilleeng
Skuespiller Espen Hana leser boka til Jesper Wiik Hansen

Har begynt å skrive bøker på fritiden

Eirin Gryt
Eirin Gryt er leder ved SFO på Løpsmark skole (foto: privat)

Eirin Gryt som er SFO-leder ved Løpsmark skole i Bodø forteller at Tid for lesing har gitt masse skriveglede til barna.

- Ja, det har gitt veldig stor motivasjon hos ungene. Det er veldig mange som går på SFO i Norge og det er ikke sikkert at akkurat din historie kommer med i SFO-boka, men det ga ungene en kjempeboost å delta og gjøre en god jobb. Og så var det kjekt at alle fikk illustratør og forfatter-diplom.

Har du et inntrykk av at ungene har blitt bedre på å lese og skrive av å gjøre dette i SFO-en?

-Jeg opplever at de er blitt bedre på å skrive historier og klarer på en måte å komme i gang med å skrive. Jeg hører om unger som skriver bøker hjemme også. Så de blir inspirert og får en ny hobby på en måte.

Så da kommer neste nobelprisvinner i litteratur for Norge for Bodø kommune?

- Ja, absolutt.

På Kleppelunden trekkes det frem hvor enkelt det er å bruke ressursene fra Tid for lesing. Nettsiden er oversiktlig, og det tilgjengelige materiellet gjør det lett å sette i gang med nye prosjekter. Barna får velge om de vil jobbe alene eller i grupper, og det legges stor vekt på frivillighet og medbestemmelse.

– Vi tvinger ingen til å delta. Det er viktig at barna får velge selv, og det gir dem eierskap til det de skaper, sier Torstein Fjelde.

I Bodø sitter en fornøyd 8-åring som har fått forfatter- og illustratørdiplom. Det å lage egen bok har gitt mersmak.

-Ja! Jeg fikk lyst til å skrive mer etter at jeg laget boka «Snowman».