Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.

Prisen ble delt ut under Universitetet i Stavangers årsfest og 20-årsjubileum tirsdag 29. oktober.
Juryen skriver blant annet:
Innovasjonsprisen 2023 går til et fagmiljø som gjennom store forskningsprosjekter og tett samarbeid med aktører i offentlig sektor har samlet inn og analysert store mengder data. Kunnskapen har de brukt til å utvikle kommersielle verktøy.
Prisvinneren gjør en viktig innsats for å løse et samfunnsproblem. Med verktøy som treffer barn i tidlig alder og fremmer god undervisning, bidrar vinneren til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes senere i livet.
De trekker særlig frem to prosjekter: Gameplay og DigUp.
Gameplay bidrar til å identifisere barn med lese- og skrivevansker
Hovedmålet med forskningsprosjektet Gameplay er å utvikle en metode for å oppdage hvilke førsteklassinger som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker så tidlig som mulig, samtidig som elevene får en positiv opplevelse. Når elevene spiller, utvikler spillet seg til å gi mer presis informasjon om elevers spill- og leseutvikling.
Om Gameplay skriver juryen følgende:
Gjennom Gameplay-prosjektet har vinneren utviklet en algoritme til en norsk versjon et spill som skal lære barn å kople bokstav og lyd. Spillet heter Graphogame og er lisensiert til det internasjonale selskapet Grapho Group. Algoritmen kan forutsi risiko for å utvikle lese- og skrivevansker med betydelig høyere nøyaktighet enn tradisjonelle tester.
DigUp gjør det enklere for lærere å planlegge undervisningen
DigUp er en forskingsbasert, digital, didaktisk undervisningsplanlegger som er utvikla av forskere ved UiS i samarbeid med lærere i Jærskulen og programutviklere i Grensesnitt.
Bruken av DigUp kan bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt en planleggingspraksis med god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.
Om DigUp skriver juryen:
Verktøyet skaper en god sammenheng mellom målet for undervisningen, innholdet i den, arbeidsmåter og vurdering av elevenes læring.
– Et sterkt og relevant fagmiljø
– Det er både stas og inspirerende at det er lagt merke til at vi har store innovasjonsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet, der vi samarbeider om å løse problemer, sier senterleder ved Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ.
– Pristildelingen viser at vi er et sterkt og relevant fagmiljø med mange kreative og dedikerte medarbeidere. Vi har dyktige forskere og fagpersoner som jobber tett med en dyktig, eksternt finansiert forskningsadministrasjon, og er i nær dialog med praksisfeltet.
Les flere nyheter fra Nasjonalt lesesenter:
Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese
Hva læreren sier – og hvordan det sies – påvirker ikke bare hva elever lærer, men hvem de opplever at de er som lesere. ...
SFO-praksis kan bli eksportvare
Hørt om SFO-venn, SFO-Buddy? Kanskje ikke, men snart kan SFO-er i Europa ha kjennskap til denne norske praksisen.
Webinar: Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster
Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert?
Lesestund på SFO med "De utrolige dyrene"
Få inspirasjon til hvordan du gjennomfører en lesestund på SFO eller i AKS som kan skape engasjement og samtale.
Webinar: Lesing i norsk
I norskfaget skal elevene kunne lese både sakprosa og skjønnlitteratur. I dette webinaret kan du lære mer om det å lese ...
Webinar: Lesing i matematikk
Vet du hva de ulike parentesene betyr? Hvordan lærer man elevene å sette opp regnestykker fra tekstoppgaver?
Plakater og skjema til bruk i klasserommet
Vi håper de inspirerer til språklig samhandling, og at det ut fra plakatene springer ut mange stilige samtaler omkring s...
Webinar: Lesing i naturfag
Er ikkje det å lese ein tekst nokså enkelt berre å lese, same kva tekst det er eller i kva fag det er?
«Ble så glad at det kom et sug i magen»
Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!
Les for meg: Filmer med tips til foresatte
Les for meg! Ta vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart.
Webinar: Lesing i samfunnsfag
Hvordan kan man jobbe med lesing i samfunnsfag? Hvorfor er det så viktig?
Skeiane ungdomsskole får årets lesepris
Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2025 ble i dag delt ut til Skeiane ungdomsskole fra Sandnes. Denne prisen får de f...
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Webinar: Når eleven strever med motivasjon
Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet
Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter
Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Filmer
Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...