Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.

Prisen ble delt ut under Universitetet i Stavangers årsfest og 20-årsjubileum tirsdag 29. oktober.
Juryen skriver blant annet:
Innovasjonsprisen 2023 går til et fagmiljø som gjennom store forskningsprosjekter og tett samarbeid med aktører i offentlig sektor har samlet inn og analysert store mengder data. Kunnskapen har de brukt til å utvikle kommersielle verktøy.
Prisvinneren gjør en viktig innsats for å løse et samfunnsproblem. Med verktøy som treffer barn i tidlig alder og fremmer god undervisning, bidrar vinneren til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes senere i livet.
De trekker særlig frem to prosjekter: Gameplay og DigUp.
Gameplay bidrar til å identifisere barn med lese- og skrivevansker
Hovedmålet med forskningsprosjektet Gameplay er å utvikle en metode for å oppdage hvilke førsteklassinger som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker så tidlig som mulig, samtidig som elevene får en positiv opplevelse. Når elevene spiller, utvikler spillet seg til å gi mer presis informasjon om elevers spill- og leseutvikling.
Om Gameplay skriver juryen følgende:
Gjennom Gameplay-prosjektet har vinneren utviklet en algoritme til en norsk versjon et spill som skal lære barn å kople bokstav og lyd. Spillet heter Graphogame og er lisensiert til det internasjonale selskapet Grapho Group. Algoritmen kan forutsi risiko for å utvikle lese- og skrivevansker med betydelig høyere nøyaktighet enn tradisjonelle tester.
DigUp gjør det enklere for lærere å planlegge undervisningen
DigUp er en forskingsbasert, digital, didaktisk undervisningsplanlegger som er utvikla av forskere ved UiS i samarbeid med lærere i Jærskulen og programutviklere i Grensesnitt.
Bruken av DigUp kan bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt en planleggingspraksis med god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.
Om DigUp skriver juryen:
Verktøyet skaper en god sammenheng mellom målet for undervisningen, innholdet i den, arbeidsmåter og vurdering av elevenes læring.
– Et sterkt og relevant fagmiljø
– Det er både stas og inspirerende at det er lagt merke til at vi har store innovasjonsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet, der vi samarbeider om å løse problemer, sier senterleder ved Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ.
– Pristildelingen viser at vi er et sterkt og relevant fagmiljø med mange kreative og dedikerte medarbeidere. Vi har dyktige forskere og fagpersoner som jobber tett med en dyktig, eksternt finansiert forskningsadministrasjon, og er i nær dialog med praksisfeltet.
Les flere nyheter fra Nasjonalt lesesenter:
SFO-aktivitet: "Jeg lurer på"
Barn har mange spørsmål, men de får ikke alltid mulighet til å stille dem. I denne engasjerende SFO-aktiviteten får barn...
PIRLS 2021
Norske femteklassinger sine leseferdigheter har hatt en betydelig tilbakegang. Fortsatt ligger norske elever godt over e...
Høgtlesing – ein magisk praksis i klasserommet
Korleis kan høgtlesing skapa fellesskap, engasjera elevar og gi rom for djupare tekstforståing?
Slik skriver Maria Navarro Skaranger
29. oktober klokka 14.00 kommer Maria Navarro Skaranger til Universitetet i Stavanger for å holde sin Slik skriver jeg-f...
Nye forskningsprosjekter om dyplesing, bruk av KI og språklæring
Nasjonalt lesesenter har fått tildelt midler til flere nye og spennende forskningsprosjekter.
Kartleggingsprøvene i lesing
Har du gjennomført kartleggingsprøvene i lesing på tredje trinn? Prøv ut materiellet vårt for å følgja opp elevane etter...
Undervisningsopplegg
Her finner du undervisningsopplegg til begynneropplæringen og for elever på mellomtrinnet som strever med lesing.
Digitale ressurser
Her finner du alle webinarer, podkaster, filmer og grafisk materiell som er laget i forbindelse med Tid for lesing.
Bli med på «Les for meg»-workshop i oktober
Er du lærer på 1.-4. trinn og ønsker å vite mer om hvordan du kan bruke "Les for meg"-sjekklista i klasserommet og hvord...
Når fantasi, mestring og leseglede møtes
Gjennom kreative månedstema og praktiske oppgaver har barna fått utforske både språk, samarbeid og skaperglede på egne p...
Alt kan bli bedre – bidra til å utvikle vår nye leseprøve!
Vi vil utvikle en ny og engasjerende leseprøve! Vil du hjelpe oss? Vi søker lærere som vil prøve ut en digital prøve med...
En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?
Tirsdag 12. august inviterte Nasjonalt lesesenter til samtale under Arendalsuka. Hvordan skal den mer praktiske skolen o...
Webinar: Å skape interesse for lesing heime
Noen tips til korleis ein kan skape leselyst og ein lesekultur på heimebane.
Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese
Hva læreren sier – og hvordan det sies – påvirker ikke bare hva elever lærer, men hvem de opplever at de er som lesere. ...