Oppfølging når lesing er vanskelig

Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som trenger mer oppfølging i leseopplæringen.

Publisert Sist oppdatert

Når lesing blir utfordrende, kan noen elever ha behov for litt ekstra oppfølgning i leseopplæringen. Elever som trenger ekstra oppfølging i leseopplæringen, er en sammensatt gruppe. Det finnes ikke en løsning som passer for alle og ventetiden på utredning kan være lang. Siden det er mange årsaker til at en elev kan streve med lesing, er det viktig å ha et bevisst forhold til de ulike årsakene så tidlig som mulig. Derfor har vi samlet noen ressurser som du som lærer kan støtte deg på i den første kartleggingsfasen. Her finner du også noen konkrete undervisningsressurser du kan ta i bruk i begynneropplæringen og på mellomtrinnet for de elevene som opplever at lesing er litt vanskelig.

oppfølging ikon

Til bruk i klasserommet:

Til bruk i kollegiet:

Fagstoff:

TFL_logo_Øyvind_235_footer

Tid for lesing er en nasjonal satsing som skal gi støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon.