Oversikt over materiell til
kartlegging og diagnostisering av lesing og språk
Her finner du en oversikt over noe materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing og språk.
PublisertSist oppdatert
Kartlegging av språk og leseutvikling - fra barnehage til skole
Her kan du lese mer om kategoriseringer og kvalitetskriterier som er viktig å huske på når du vurderer å ta i bruk et nytt verktøy.
Kartlegging er en forutsetning for å få oversikt over barns og elevers ferdigheter, og for å følge utviklingen deres over tid. Allerede i barnehagen er det viktig å følge med på barnas språkutvikling, både for å støtte deres kommunikasjon og for å legge grunnlaget for videre læring. I skolen er det særlig viktig å følge med på elevenes språk- og leseutvikling for å kunne gi god underveisvurdering og for å fange opp elever som kan få utfordringer med språk og lesing.
Intensjonen bak kartleggingen – altså hvorfor man kartlegger – har stor betydning for hvordan kartleggingen bør gjennomføres. Dersom man ønsker å kartlegge elevers lesestrategier krever dette andre kartleggingsformer enn hvis man ønsker å kartlegge enkeltelevers leseforståelse. Vanlige kartleggingsformer inkluderer observasjon, samtaler, gruppebaserte screeningprøver, individuelle prøver og spørreskjema. Valg av kartleggingsform må derfor være tett knyttet til formålet med kartleggingen.
Kartleggingsmateriell deles ofte inn i to hovedkategorier: dynamisk og normert.
Dynamisk kartleggingsmateriell
Dynamisk kartlegging har ikke normer, og resultatene sier derfor ikke noe om barnets eller elevens prestasjoner sammenlignet med andre. Denne typen kartlegging gir rom for dialog underveis, og kan gi innsikt i hvordan barnet tenker og løser oppgaver. Slik informasjon kan gi verdifull informasjon om hvilken støtte barnet/eleven trenger for videre utvikling og læring.
Normert kartleggingsmateriell
Normert kartlegging har derimot normer, og resultatene kan sammenlignes med et normeringsutvalg, ofte basert på alder eller trinn. Slike prøver gir et grunnlag for å sammenlikne et barn/en elevs resultater med det som er vanlig for aldersgruppen. Normerte kartleggingsmateriell bruker ulike skåringssystem. Noen slike prøver oppgir kun informasjon om barnets/ elevens resultat er over eller under en bekymringsgrense. Det innebærer at man ikke får informasjon om ferdighetsnivået til barn/elever som skårer over bekymringsgrensen. Vær oppmerksom på at normene fra normerte tester kun er gyldige for den målgruppen testen er utviklet for. Det betyr at resultatet ikke bør brukes for å vurdere ferdigheter hos barn som har en annen alder eller bakgrunn enn det normgrunnlaget tilsier.
Kvalitetskriterier
Uansett hvilket kartleggingsmateriell man velger, er det avgjørende at verktøyene som brukes holder høy kvalitet. Pålitelige resultater er nødvendige fordi de danner grunnlaget for beslutninger som kan ha stor betydning for barnets eller elevens læring og utvikling – både på kort og lang sikt. To sentrale kvalitetskriterier er:
Validitet: I hvilken grad kartleggingsverktøyet måler det det er ment å måle.
Reliabilitet: Hvor pålitelige er kartleggingsresultatene. For at resultatene skal være pålitelige, bør reliabiliteten være på minst 0.7.
Det som er viktig er at en velger kartleggingsmateriell med god kvalitet, slik at vi får pålitelige resultat. Kartleggingsmateriellet som er på markedet har varierende kvalitet. For eksempel er det kartleggingsmateriell som ikke gir informasjon om blant annet validitet, reliabilitet eller normgrunnlaget. Videre bør det gis opplysninger om hvilke ferdigheter som måles, veiledning for gjennomføring og tolkning av resultatene, og når (hvor ofte) en kan gjennomføre kartleggingen. Kartlegging kan sees på som en del av kvalitetsarbeidet i barnehage og skole. I slik en vid forstand handler kartlegging om det å kunne følge med på utvikling og progresjon hos alle barn og elever, for å kunne differensiere og tilrettelegge/tilpasse.
Materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing
Klikk "Les mer" for å få opp hele listen.
Oversikten er ment til å gi informasjon om tilgjengelig kartleggingsmateriell, ikke som anbefaling av kartleggingsmateriell tilknyttet leseopplæring. Materiellet i oversiktene er utviklet for norske forhold.
Prøver som inngår i treningsprogram eller større digitale plattformer er ikke tatt med.
Informasjonen om materiellet er innhentet fra allment tilgjengelige kilder.
Arbeidsprøven er en samling oppgaver som skal kartlegge lese- og skriveferdigheter hos elever i grunnskolen. Kartlegger ferdigheter innen språk, lesing og skriving.
Formål: Kartlegge elevers lesing og språklige grunnlag.
Område/ferdigheter: Lytteforståelse, huske setninger, fullføre setninger, lage setninger, forklare ord, ordmobilisering, fonologisk bevissthet, bokstavkunnskap, lese ord, skrive ord, leseforståelse, høytlesing og skrive tekst
Målgruppe: 1.-7. trinn
Kartleggingsmåte: Individuell, dynamisk
Kvalifikasjonskrav: Ingen, anbefaling om spesialpedagog
Målform/språk: Bokmål, nynorsk, nordsamisk
Format: PDF
Forfatter, utgiver, årstall: Statped, 2008
Carlstenprøvene er utviklet for å gi læreren enkel og relevant informasjon om leseferdighet og leseforståelse.
Formål: Kartlegge elevenes bokstavkunnskap (1. og 2. trinn), avkodingsferdigheter og leseforståelse
Område/ferdigheter: Avkodingsferdigheter og leseforståelse
Målgruppe: 1.-10 trinn, Vg 1-3, Yrkesfag Vg 1-3
Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
Kvalifikasjonskrav: Nei
Målform/språk: Bokmål og nynorsk
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: Carl Thomas Carlsten, revidert 2016, Cappelen Damm
Dette er en bok som inneholder redskaper for læreren til å kartlegge elevers leseutvikling. Videre inneholder boken tiltak som tar utgangspunkt i elevens leseprofil.
Formål: Kartlegging av leseferdighet og tiltak
Område/ferdigheter: Fonologisk bevissthet, ordavkoding, leseflyt, leseforståelse og leseinteresse.
IL-basis er et prøvemateriell for å beskrive og vurdere forutsetninger for lesing. Kartleggingsprøven kan benyttes for enkeltelever og hele klassen.
Formål: Å beskrive og vurdere forutsetninger for lesing
Område/ferdigheter: Tegne og skrive, lytteforståelse, førforståelse, rimord, forlydsanalyse, fonemantall, fonemanalyse, fonemsyntese, sammensatte ord, ordforståelse, bokstavkunnskap, bokstavskriving, kjennskap til vokaler og stavelsesinndeling, ordskriving, avkodingsferdighet av tekst, forståelse av høytlesing, syntaktisk bevissthet, avkodingsferdighet av ord, bevissthet om form i språklige uttrykk og bevissthet om sammenheng i tekst.
Målgruppe: 1.-2. trinn
Kartleggingsmåte: Individuell, gruppe, dynamisk
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Målform/språk: Bokmål
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: Frost, Nielsen og Norsk psykologforening. PP-tjenestens materiellservice, 1996.
Frivillig kartleggingsprøve som skal gjennomføres om våren på 1. trinn. Prøven er blokk-adaptiv.
Formål: Kartlegge elevenes leseforståelse.
Område/ferdigheter: Leseforståelse ved å kartlegge vokabular, ordlesing, setningslesing og staving.
Brukes til systematisk kartlegging av språklig bevissthet hos barn i alderen 5 til 7 år. Kan i tillegg brukes som spesialpedagogisk materiell for eldre barn.
Formål: Kartlegging av språklig bevissthet og spesialpedagogisk trening
Område/ferdigheter: Fonologisk-, morfologisk- og syntaktisk bevissthet
Målgruppe: 5-7 år
Kartleggingsmåte: Individuelt og i gruppe, dynamisk
Kvalifikasjonskrav: Nei
Målform/Språk: Bokmål
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: Heidi Tingleff, Solveig Alma Lyster og Øyvind Tingleff, Cappelen Damm, 2002
En screeningprøve som kan brukes til å avdekke vansker med leseforståelsen.
Formål: Avdekke vansker med leseforståelsen
Område/ferdigheter: Leseforståelse
Målgruppe: 3.-10. trinn
Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
Kvalifikasjonskrav: Nei
Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: T. Høien, G. Tønnesen & G. Igland, Logometrica, 2018
Et verktøy som kan indikere hvor elevene er i sin leseutvikling
Formål: Følge med på elevenes leseutvikling
Område/ferdigheter: Før-alfabetisk lesing, begynnende alfabetisk lesing, tidlig fonologisk lesing, automatisert fonologisk lesing, tidlig ortografisk lesing, automatisert ordgjenkjenning, økt automatisering og leseflyt, strategisk lesing, bevisst strategisk lesing og voksen litterær lesing
Språk 6-16 er en screeningtest av språkvansker for barn og ungdom i aldersgruppen 6-16 år.
Formål: Å avdekke hvorvidt en elev har spesielle utfordringer med språk
Område/ferdigheter: verbalt korttidsminne, semantikk, grammatikk, fonologisk bevissthet, avkoding og lesehastighet
Målgruppe: 6-16 år
Kartleggingsmåte: Individuell, normert
Kvalifikasjonskrav: Nei
Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
Format: Digital (nedlastbar PDF)
Forfatter, utgiver, årstall: Ernst Ottem og Jørgen Frost, Statped, 2015.
En orddiktat som er normert og standardisert for 3.-10. trinn
Formål: Gi diagnostisk informasjon om stavevansker
Område/ferdigheter: Staveferdighet
Målgruppe: 3.-10. trinn
Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
Kvalifikasjonskrav: Nei
Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: Astrid Skaathun, Nasjonalt lesesenter, 2013
Et validert screeningverktøy for vurdering og oppfølging av elevenes progresjon i sin leseutvikling over tid.
Formål: Hovedhensikten med kartleggingen er så tidlig som mulig a) å finne de elevene som trenger ekstra hjelp og læringsstøtte (intervensjon) i sin leseutvikling, b) systematisk følge elevene opp for å vurdere om de har utbytte av intervensjonene som blir satt i verk og c) endre/tilrettelegge for mer virksomme intervensjoner og/eler mer utdypende diagnostiserende tester hvis eleven ikke har forventet utvikling.
Forfatter, utgiver, årstall: Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU)
Kartleggeren er et nettbasert og verksuavhengig kartleggings- og rådgivningsverktøy for rask og enkel testing av elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk, engelsk og matematikk og kan brukes fra 5. klasse og oppover. Kartleggeren er ingen konkurrent til de nasjonale prøvene, men et utfyllende redskap.
Formål: Testing av elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk, engelsk og matematikk
LUS et kartleggingsverktøy som brukes til vurdering av leseferdigheter og leseutvikling.
Formål: Brukes til å finne ut hvor langt den enkelte elev er kommet i sin leseutvikling.
Område/ferdigheter: Leseferdighet. LUS-skjemaet er delt i tre faser, fra det helt enkle med gjenkjennelse av ordbildet av eget navn, til evnen til å fordype seg i en større, komplisert tekst og raskt identifisere tekstens innhold og struktur.
Målgruppe: Uavhengig av alder, dynamisk
Kartleggingsmåte: individuell
Kvalifikasjonskrav: LUS legger opp til at alle lærere ved en skole skal være kurset.
Målform/Språk: Ikke oppgitt.
Format: Digital
Forfatter, utgiver, årstall: Oslo kommune og Conexus.
Applikasjonen er beregnet brukt av lærere som ønsker å få kunnskap om elevens skriftspråkrelaterte ferdigheter i starten av 1.trinn.
Formål: Lærerne skal få kunnskap om hva eleven mestrer knyttet til skriftspråket, og slik få bedre mulighet til å gi tilpasset opplæring
Forfatter, utgiver, årstall: Nasjonalt lesesenter og NettOp, UiS.
Lexplore brukes til å kartlegge/utvikle elevenes leseutvikling, ved at tjenesten screener elevenes leseferdigheter og hjelper lærerne å tilpasse undervisningene etter elevenes leseferdigheter ved å bruke AI og øyesporing.
Formål: Verktøyet kan brukes til å følge en elevs progresjon, og dermed sikre at undervisningen er riktig tilpasset.
Område/ferdigheter: avkoding, forståelse, flyt, bokstavkunnskap, fonologisk bevissthet og lesehastighet, lesenivå
Målgruppe: Ikke oppgitt
Kartleggingsmåte: Individuell
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Målform/Språk: Ikke oppgitt
Format: Digital
Forfatter, utgiver, årstall: Ikke oppgitt
Alfa kan brukes til å screene en klasse for lese- og språkferdigheter ferdigheter
Formål: Identifisere elever som trenger nærmere utredning.
Stas jr. ble utviklet for å hjelpe skoler med å oppdage lese- og skrivevansker og tidlig innsats.
Formål: Bidra til tidlig utredning av hypoteser om dysleksi, utviklingsmessige språkforstyrrelser, spesifikke vansker med leseforståelse kombinert med dysleksi, vansker med leseforståelse
Område/ferdigheter: bokstavkunnskap, fonembevissthet, benevningshastighet (RAN), tidlig lese- og tidlig staveferdighet, språk, oppmerksomhet, motorikk og familierisiko
Målgruppe: 1. og 4. trinn
Kartleggingsmåte: Individuell, normert
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Målform/Språk: Bokmål
Format: Papirformat + PDF
Forfatter, utgiver, årstall: Klinkenberg, J. E., Skaar Holme, S., & Skaar, S. 2021
Dysmate dysleksitester er utviklet for å avdekke lese- og skrivevansker og dysleksi hos barn
Formål: Identifisere barn med risiko for dysleksi så tidlig som mulig
Område/ferdigheter: C I: ordkjede, orddiktat, leseprøve, bytt lyd lag nytt ord, ordforståelse og hurtigskriving. C II: bokstavkunnskap, fonemisolasjon, arbeidsminne, hurtigbenevning, 1-min test, fonemutelatelse.
Målgruppe: førskolen til 7. trinn
Kartleggingsmåte: Gruppe/klasse (Screeningtest) og individuell (Oppfølgingstesten), normert
Materiell til kartlegging og diagnostisering av språk
Klikk "Les mer" for å få opp hele listen.
Oversikten er ment til å gi informasjon om tilgjengelig kartleggingsmateriell, ikke som anbefaling av kartleggingsmateriell tilknyttet leseopplæring. Materiellet i oversiktene er utviklet for norske forhold.
Prøver som inngår i treningsprogram eller større digitale plattformer er ikke tatt med.
Informasjonen om materiellet er innhentet fra allment tilgjengelige kilder.
Testens formål er å avdekke hvorvidt en elev har spesielle utfordringer med språk. Språk 6-16 er digital og består av en manual og testark. Når du har lastet ned den digitale versjonen, kan du skrive ut manual og testark om du ønsker det.
Formål: Screeningtest av språkvansker
Område/ferdigheter: Setningsminne, Ordspenn, Begreper, Fonologisk bevissthet, Grammatikk, Ordavkoding og lesehastighet
Instrument for vurdering av muntlig og pragmatisk språk hos barn. Sjekklisten består av 70 utsagn som beskriver et barns kommunikasjon og språkrelaterte atferd. Svarformatet er en firepunktsskala, der respondenten skal vurdere hvor ofte vedkommende har observert det som beskrives i utsagnene hos det aktuelle barnet.
Formål: CCC-2 er utviklet for å fange opp barn med muntlige og pragmatiske språkvansker, og kan dessuten gi indikasjon på mulige autismespekterforstyrrelser.
Område/ferdigheter: (ut)tale, Syntaks, Semantikk, sammenheng, samtaleinitiativ, stereotypisk språk, bruk av kontekst, ikke-verbal kommunikasjon, sosiale relasjoner og interesser
De 13 deltestene i CELF-4 vurderer språkforståelse, forståelse av grammatiske regler og syntaktisk struktur og språklig produksjon i tillegg til verbal korttidshukommelse og arbeidsminne, som kan være en bidragende årsak til språkvansker.
Formål: Test for vurdering av språkvansker.
Område/ferdigheter: Forståelse av instruksjoner, Grammatiske strukturer, Narrativ forståelse, Tallhukommelse, Likheter 1 og 2, Hverdagslige Sekvenser, Formulere setninger, Repetisjon av Setninger, Hurtig benevning, Ekspressivt ordforråd, Setningsforståelse, Ordmobilisering, Pragmatiske profil, Observasjonsskjema
Målgruppe: 5-12 år
Kartleggingsmåte: Individuell normert test som også inkluderer observasjonsskjema og pragmatisk profil
Kvalifikasjonskrav: Psykolog, Logoped, Mastergrad i spesialpedagogikk fra UiO, Særskilt videreutdanning om utviklingsmessige språkforstyrrelser for PPT-ansatte fra UiS (emnet VUS210), Mastergrad i pedagogikk med studieretning pedagogisk-psykologisk rådgivning fra UiO
Format: Testkoffert, Papirformat, Testmanual. Protokoll 5- 8 år. Protokoll 9- 12 år. 2 spørre-skjema til foreldre eller andre som kjenner barnet godt, Databasert skåringsprogram
KTI kan brukes på 1. trinn. KTI kan brukes til å kartlegge og vurdere skolestarternes forutsetninger for å motta og bearbeide skolens språklige budskap.
Formål: Analyse og vurdering av barnas KTI-tegninger kan bidra til å differensiere grunnlaget for pedagogers tilretteleggelse av arbeidet i førsteklasse.
Kartleggingsmåte: Individuell/ Gruppe screeningprøve
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Format: Papirformat
Forfatter, utgiver, årstall: Jensen og Krogh (2009) Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.
Kartlegger et spekter av barns kommunikative ferdigheter. For de yngste barna (8-20 mnd.) er det mest fokus på forståelse og gester, mens for de eldste (opp til 3 år) er mest vekt på produksjon og grammatisk utvikling. Ordforrådet står sentralt i kartleggingen for hele aldersspennet.
Formål: Utredning av enkeltbarns kommunikative ferdigheter. Følge utviklingen av et barns språklige ferdigheter.
Område/ferdigheter: ord, gester, språkproduksjon og grammatisk utvikling
Målgruppe: 8 måneder til 3 år
Kartleggingsmåte: Individuell normert screeningprøve som gjennomføres av barnets foresatte
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Format: Papir
Forfatter, utgiver, årstall: McArthur Research network on Early Childhood Transitions provided by the John D. And Catherine T. McArthur Foundation (2003) Norsk versjon- Kristofferson & Gram Simonsen (2012)
Minimale par er ordpar som er identiske med unntak av ett av fonene i ordene, f.eks. kam/tam. Parene er utarbeidet med tanke på språklydsarbeid med barn med fonologiske vansker.
Formål: Systematisk kartlegging av barns språklyder.
Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet
Dette er en språklydsprøve som systematisk kartlegger barns språklyder. Fonemtesten består av en liten spiralblokk med 104 bilder av ord fra normale 4-åringers ordforråd.
Formål: systematisk kartlegging av barns språklyder
Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet
ITPA er en diagnostisk prøve for vurdering av spesifikke kognitive evner hos barn fra 4 år til 10 år. Testen gir informasjon om barnets sterke og svake sider når det gjelder kommunikasjon og læring.
Formål: Kartlegger spesifikke kommunikasjonsvansker. Avdekker eventuell svikt i kommunikasjonskanalene visuo- kinestetisk kanal og auditiv- verbal kanal, psykolingvistiske prosesser og organisasjonsnivåer.
NRDLS er først og fremst en screening og dermed en tidsøkonomisk kartlegging av språkferdigheter fra 3-6 år. Det finnes i dag normer til 7:11 måneder, men man bør vurdere å gå over til andre verktøy fra 6:11 år. Verktøyet egner seg godt som fundament for å utforme tiltak, og som et ledd i diagnostisering av barn sammen med andre verktøy og informasjonskilder.
Formål: Økonomisk kartlegging av språkferdigheter fra 3-6 år.
Område/ferdigheter: Språkforståelse, taleproduksjon. Det er parallelle oppgaver i flere av underområdene som undersøkes, som gjør det mulig å direkte sammenligne forståelse og produksjon hos et barn.
Målgruppe: 3-6 år
Kartleggingsmåte: Individuell normert test
Kvalifikasjonskrav: pedagog eller logoped eller tilsvarende med sertifiseringskurs, PPT- ansatte, kliniske psykologer eller psykiater med tekstkompetanse
SATS er en systematisk observeringsmetode som brukes til å undersøke barnets språkforståelse og aktive ordforråd. SATS gir et grunnlag for en vurdering av om barnet er i en normal språkutvikling eller om det er behov for videre undersøkelser, oppfølging og tiltak.
Formål: Kartlegging av barnets språk ved 2-årskonsultasjonen på helsestasjon
Område/ferdigheter: Vurdere barns språkforståelse, talespråk, oppmerksomhet og samspill
Målgruppe: 2 åringer
Kartleggingsmåte: Individuell screeningstest
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Format: papirformat, testmateriell, brukerveiledning, kartleggingsskjema og foreldreskjema
Formål: Kartlegging av barnets språk ved 4-årskonsultasjonen på helsestasjon
Område/ferdigheter: Språkforståelse, setningsstruktur, uttale, ordforklaring, tallbegrep, farger og korttidshukommelse
Målgruppe: 4 åringer
Kartleggingsmåte: Individuell screeningprøve
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Format: papir, Brukerveiledning, bildefolder og kartleggingsskjema
Forfatter, utgiver, årstall: Horn & Dalin (2008)
Kartleggingen er laget for å få informasjon om barn som ikke har grunnleggende kunnskaper. Verktøyet undersøker begrepsforståelsen innen 12 sentrale kategorier og bygger på Magne Nyborgs begrepsteori.
Formål: Undersøke grunnleggende begreper som barnet må forstå ved begynneropplæringen/ skolestart.
Område/ferdigheter: 12 sentrale kategorier av grunnleggende begreper
Målgruppe: skolestartere, 1. trinn
Kartleggingsmåte: Individuell screeningsprøve
Kvalifikasjonskrav: ingen
Format: papirformat
Forfatter, utgiver, årstall: Løge & Lunde (2016)
TRIBUS 1 og 2 er utviklet for å kartlegge barns forståelse av det norske språket. TRIBUS 1 kartlegger forståelse av enkeltord, mens TRIBUS 2 kartlegger forståelse av setninger.
Formål: TriBus er en norskutviklet språkkartlegging for 4-åringer
Område/ferdigheter: ordforråd og setningsforståelse
Kvalifikasjonskrav: logoped, master i spesialpedagogikk, master i pedagogikk med studieretning pedagogisk psykologisk rådgivning, pedagogisk personale med videreutdanning i spesialpedagogikk, psykolog
Testen tar sikte på å undersøke om elevens språklige ferdigheter er adekvate for hans/hennes alder, eller om eleven bør henvises videre for en fullstendig kartlegging av barnets språklige ferdigheter.
Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er et normert kartleggingsverktøy for å avdekke språklydsforstyrrelser hos barn. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.
Formål: Diagnostisere språklydsforstyrrelser
Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet for å avgjøre om barnet uttale er innenfor normalen for jevnaldrende, har forsinket språklydsutvikling, konsekvent eller en inkonsekvent fonologisk forstyrrelse.
Kvalifikasjonskrav: Ingen, men Diffkas er først og fremst ment for logopeder.
Format: papir. Stimulusbok 1 og 2, analyseark og manual.
Forfatter, utgiver, årstall: Sanbø- Frank & Bjerkan (2023), Statped.
TRAS representerer en faglig forståelsesramme om omfatter åtte ulike språkområder som er vevd sammen på ulike måter og utgjør et hele i forståelsen av barns språkutvikling.
Formål: Observere sentrale områder knyttet til yngre barns språklige utvikling. Kompetanseheving for utvikling av språkstimulerende fagmiljø. Observasjon og tiltak hånd i hånd.
Område/ferdigheter: Samspill, kommunikasjon, oppmerksomhet, språkforståelse, språklig bevissthet og produksjon knyttet til lyd-, ord- og setningsnivå
Målgruppe: 1-5 år
Kartleggingsmåte: Observasjon i daglig samspill ut fra normert kartleggingsskjema
Kvalifikasjonskrav: Ingen
Format: papirformat. Fagbok, observasjonsskjema med og uten aldersinndeling, tiltaksbok og CD versjon.
Forfatter, utgiver, årstall: Espenakk, Frost, Færevaag, Horn, Løge, Solheim og Wagner (2011), Statped, Institutt for spesial-pedagogikk UiO, Nasjonalt lesesenter og Læringsmiljøsenteret, UiS.
TROG -2 er en reseptiv språktest for kartlegging av grammatisk forståelse. Den gjør det mulig å sammenligne en persons grammatiske forståelse med det som er normalt for alderen og eventuelt avdekke spesifikke vansker med grammatikk.
Formål: Impressiv test som har til hensikt å avdekke grammatiske vansker
Område/ferdigheter: Flervalgsoppgaver fordelt på ulike blokker hvor hver enkelt blokk måler en spesiell grammatisk konstruksjon
Målgruppe: 4-16 år
Kartleggingsmåte: Individuell normert test
Kvalifikasjonskrav: Psykolog, Logoped, Spesialpedagog, Spesiallærer, Særskilt videreutdanning om utviklingsmessige språkforstyrrelser for PPT-ansatte fra UiS (emnet VUS210), Mastergrad i pedagogikk med studieretning pedagogisk-psykologisk rådgivning fra UiO