Oversikt over materiell til
kartlegging og diagnostisering av lesing og språk

Her finner du en oversikt over noe materiell til bruk i kartlegging og diagnostisering av lesing og språk.

Publisert Sist oppdatert

Kartlegging av språk og leseutvikling - fra barnehage til skole

Her kan du lese mer om kategoriseringer og kvalitetskriterier som er viktig å huske på når du vurderer å ta i bruk et nytt verktøy.

barn med kvinne

Kartlegging er en forutsetning for å få oversikt over barns og elevers ferdigheter, og for å følge utviklingen deres over tid. Allerede i barnehagen er det viktig å følge med på barnas språkutvikling, både for å støtte deres kommunikasjon og for å legge grunnlaget for videre læring. I skolen er det særlig viktig å følge med på elevenes språk- og leseutvikling for å kunne gi god underveisvurdering og for å fange opp elever som kan få utfordringer med språk og lesing.

Intensjonen bak kartleggingen – altså hvorfor man kartlegger – har stor betydning for hvordan kartleggingen bør gjennomføres. Dersom man ønsker å kartlegge elevers lesestrategier krever dette andre kartleggingsformer enn hvis man ønsker å kartlegge enkeltelevers leseforståelse. Vanlige kartleggingsformer inkluderer observasjon, samtaler, gruppebaserte screeningprøver, individuelle prøver og spørreskjema. Valg av kartleggingsform må derfor være tett knyttet til formålet med kartleggingen.

Kartleggingsmateriell deles ofte inn i to hovedkategorier: dynamisk og normert.

Dynamisk kartleggingsmateriell

Dynamisk kartlegging har ikke normer, og resultatene sier derfor ikke noe om barnets eller elevens prestasjoner sammenlignet med andre. Denne typen kartlegging gir rom for dialog underveis, og kan gi innsikt i hvordan barnet tenker og løser oppgaver. Slik informasjon kan gi verdifull informasjon om hvilken støtte barnet/eleven trenger for videre utvikling og læring.  

Normert kartleggingsmateriell

Normert kartlegging har derimot normer, og resultatene kan sammenlignes med et normeringsutvalg, ofte basert på alder eller trinn. Slike prøver gir et grunnlag for å sammenlikne et barn/en elevs resultater med det som er vanlig for aldersgruppen. Normerte kartleggingsmateriell bruker ulike skåringssystem. Noen slike prøver oppgir kun informasjon om barnets/ elevens resultat er over eller under en bekymringsgrense. Det innebærer at man ikke får informasjon om ferdighetsnivået til barn/elever som skårer over bekymringsgrensen.  Vær oppmerksom på at normene fra normerte tester kun er gyldige for den målgruppen testen er utviklet for. Det betyr at resultatet ikke bør brukes for å vurdere ferdigheter hos barn som har en annen alder eller bakgrunn enn det normgrunnlaget tilsier.

Kvalitetskriterier

Uansett hvilket kartleggingsmateriell man velger, er det avgjørende at verktøyene som brukes holder høy kvalitet. Pålitelige resultater er nødvendige fordi de danner grunnlaget for beslutninger som kan ha stor betydning for barnets eller elevens læring og utvikling – både på kort og lang sikt. To sentrale kvalitetskriterier er:

  • Validitet: I hvilken grad kartleggingsverktøyet måler det det er ment å måle.
  • Reliabilitet: Hvor pålitelige er kartleggingsresultatene. For at resultatene skal være pålitelige, bør reliabiliteten være på minst 0.7.

Det som er viktig er at en velger kartleggingsmateriell med god kvalitet, slik at vi får pålitelige resultat. Kartleggingsmateriellet som er på markedet har varierende kvalitet. For eksempel er det kartleggingsmateriell som ikke gir informasjon om blant annet validitet, reliabilitet eller normgrunnlaget. Videre bør det gis opplysninger om hvilke ferdigheter som måles, veiledning for gjennomføring og tolkning av resultatene, og når (hvor ofte) en kan gjennomføre kartleggingen. Kartlegging kan sees på som en del av kvalitetsarbeidet i barnehage og skole.  I slik en vid forstand handler kartlegging om det å kunne følge med på utvikling og progresjon hos alle barn og elever, for å kunne differensiere og tilrettelegge/tilpasse.

Materiell til kartlegging og diagnostisering av lesing

Klikk "Les mer" for å få opp hele listen.

høytlesing med barnegruppe

Oversikten er ment til å gi informasjon om tilgjengelig kartleggingsmateriell, ikke som anbefaling av kartleggingsmateriell tilknyttet leseopplæring. Materiellet i oversiktene er utviklet for norske forhold.

Prøver som inngår i treningsprogram eller større digitale plattformer er ikke tatt med.

Informasjonen om materiellet er innhentet fra allment tilgjengelige kilder.

Arbeidsprøven er en samling oppgaver som skal kartlegge lese- og skriveferdigheter hos elever i grunnskolen. Kartlegger ferdigheter innen språk, lesing og skriving.

  • Formål: Kartlegge elevers lesing og språklige grunnlag.
  • Område/ferdigheter: Lytteforståelse, huske setninger, fullføre setninger, lage setninger, forklare ord, ordmobilisering, fonologisk bevissthet, bokstavkunnskap, lese ord, skrive ord, leseforståelse, høytlesing og skrive tekst
  • Målgruppe: 1.-7. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen, anbefaling om spesialpedagog
  • Målform/språk: Bokmål, nynorsk, nordsamisk
  • Format: PDF
  • Forfatter, utgiver, årstall: Statped, 2008

Carlstenprøvene er utviklet for å gi læreren enkel og relevant informasjon om leseferdighet og leseforståelse.

  • Formål: Kartlegge elevenes bokstavkunnskap (1. og 2. trinn), avkodingsferdigheter og leseforståelse
  • Område/ferdigheter: Avkodingsferdigheter og leseforståelse
  • Målgruppe: 1.-10 trinn, Vg 1-3, Yrkesfag Vg 1-3
  • Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Carl Thomas Carlsten, revidert 2016, Cappelen Damm

Dette er en bok som inneholder redskaper for læreren til å kartlegge elevers leseutvikling. Videre inneholder boken tiltak som tar utgangspunkt i elevens leseprofil.

  • Formål: Kartlegging av leseferdighet og tiltak
  • Område/ferdigheter: Fonologisk bevissthet, ordavkoding, leseflyt, leseforståelse og leseinteresse.
  • Målgruppe: 1-4. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell kartlegging, observasjonsskjema, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål (Originalspråk svensk)
  • Format: Bok
  • Forfatter, utgiver, årstall: Herrlin, Lundberg, Cappelen Damm akademisk

IL-basis er et prøvemateriell for å beskrive og vurdere forutsetninger for lesing. Kartleggingsprøven kan benyttes for enkeltelever og hele klassen.

  • Formål: Å beskrive og vurdere forutsetninger for lesing
  • Område/ferdigheter: Tegne og skrive, lytteforståelse, førforståelse, rimord, forlydsanalyse, fonemantall, fonemanalyse, fonemsyntese, sammensatte ord, ordforståelse, bokstavkunnskap, bokstavskriving, kjennskap til vokaler og stavelsesinndeling, ordskriving, avkodingsferdighet av tekst, forståelse av høytlesing, syntaktisk bevissthet, avkodingsferdighet av ord, bevissthet om form i språklige uttrykk og bevissthet om sammenheng i tekst.
  • Målgruppe: 1.-2. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, gruppe, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/språk: Bokmål
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Frost, Nielsen og Norsk psykologforening. PP-tjenestens materiellservice, 1996.

Frivillig kartleggingsprøve som skal gjennomføres om våren på 1. trinn. Prøven er blokk-adaptiv.

  • Formål: Kartlegge elevenes leseforståelse.
  • Område/ferdigheter: Leseforståelse ved å kartlegge vokabular, ordlesing, setningslesing og staving.
  • Målgruppe: 1. trinn.
  • Kartleggingsmåte: Skriftlig screening, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål, nynorsk, samisk
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Utdanningsdirektoratet

Obligatorisk kartleggingsprøve i lesing

  • Formål: Formålet er å finne elever som trenger ekstra oppfølging for å kunne følge forventet progresjon i begynneropplæringen.
  • Område/ferdigheter: Ordlesing, vokabular, lesing av tekst og staving
  • Målgruppe: Elever på 3. trinn
  • Kartleggingsmåte: Skriftlig screening, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål, nynorsk, samisk
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Utdanningsdirektoratet

Oppfølgingsmateriell på Nasjonalt lesesenter sine nettsider.

Leselos er et observasjonsverktøy som er beregnet på å støtte elevenes leseutvikling.

  • Formål: Å støtte elevers leseutvikling i alle fag
  • Område/ferdigheter: Sjekkliste for undervisningsplanlegging, kvalitative observasjoner
  • Målgruppe: 1.-10. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, gruppe, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Engen og Helgevold, Nasjonalt lesesenter, 2010.

Logos er et verktøy som brukes til å utrede lesevansker og diagnostisere dysleksi ved å teste underliggende ferdigheter.

  • Formål: Utrede lesevansker og diagnostisere dysleksi
  • Område/ferdigheter: bokstavkunnskap, ordlesing, fonologisk avkoding, fonemisk bevissthet, fonologisk diskriminering, fonologisk korttidsminne, ortografisk gjenkjenning, arbeidsminne, evne til hurtig benevnelse, leseforståelse, lytteforståelse, begrepsforståelse
  • Målgruppe: 2. trinn til videregående skole
  • Kartleggingsmåte: individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Krever sertifisering
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Torvald Høien, Logometrica, 2002. Ingjerd Høien-Tengesdal, Logometrica, 2021.

En test som i løpet av få minutter kartlegger ordavkodingsferdigheter

  • Formål: Kartlegge elevers ordavkodingsferdigheter
  • Område/ferdigheter: Screener ordavkodingsferdigheter ved hjelp av ordkjeder
  • Målgruppe: 3.-10. trinn samt voksne
  • Kartleggingsmåte: Gruppescreening, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Høien, Tønnessen, Logometrica, 2008

Brukes til systematisk kartlegging av språklig bevissthet hos barn i alderen 5 til 7 år. Kan i tillegg brukes som spesialpedagogisk materiell for eldre barn.

  • Formål: Kartlegging av språklig bevissthet og spesialpedagogisk trening
  • Område/ferdigheter: Fonologisk-, morfologisk- og syntaktisk bevissthet
  • Målgruppe: 5-7 år
  • Kartleggingsmåte: Individuelt og i gruppe, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Heidi Tingleff, Solveig Alma Lyster og Øyvind Tingleff, Cappelen Damm, 2002

En screeningprøve som kan brukes til å avdekke vansker med leseforståelsen.

  • Formål: Avdekke vansker med leseforståelsen
  • Område/ferdigheter: Leseforståelse
  • Målgruppe: 3.-10. trinn
  • Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: T. Høien, G. Tønnesen & G. Igland, Logometrica, 2018

Et verktøy som kan indikere hvor elevene er i sin leseutvikling

  • Formål: Følge med på elevenes leseutvikling
  • Område/ferdigheter: Før-alfabetisk lesing, begynnende alfabetisk lesing, tidlig fonologisk lesing, automatisert fonologisk lesing, tidlig ortografisk lesing, automatisert ordgjenkjenning, økt automatisering og leseflyt, strategisk lesing, bevisst strategisk lesing og voksen litterær lesing
  • Målgruppe: 1.-10. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, dynamisk
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål
  • Format: Digitalt
  • Forfatter, utgiver, årstall: Gjesdal kommune, 2005

Språk 6-16 er en screeningtest av språkvansker for barn og ungdom i aldersgruppen 6-16 år.

  • Formål: Å avdekke hvorvidt en elev har spesielle utfordringer med språk
  • Område/ferdigheter: verbalt korttidsminne, semantikk, grammatikk, fonologisk bevissthet, avkoding og lesehastighet
  • Målgruppe: 6-16 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Digital (nedlastbar PDF)
  • Forfatter, utgiver, årstall: Ernst Ottem og Jørgen Frost, Statped, 2015.

En orddiktat som er normert og standardisert for 3.-10. trinn

  • Formål: Gi diagnostisk informasjon om stavevansker
  • Område/ferdigheter: Staveferdighet
  • Målgruppe: 3.-10. trinn
  • Kartleggingsmåte: Gruppe, individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Nei
  • Målform/Språk: Bokmål og nynorsk
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Astrid Skaathun, Nasjonalt lesesenter, 2013

Et validert screeningverktøy for vurdering og oppfølging av elevenes progresjon i sin leseutvikling over tid.

  • Formål: Hovedhensikten med kartleggingen er så tidlig som mulig a) å finne de elevene som trenger ekstra hjelp og læringsstøtte (intervensjon) i sin leseutvikling, b) systematisk følge elevene opp for å vurdere om de har utbytte av intervensjonene som blir satt i verk og c) endre/tilrettelegge for mer virksomme intervensjoner og/eler mer utdypende diagnostiserende tester hvis eleven ikke har forventet utvikling.
  • Område/ferdigheter: Ordavkoding/leseflyt, leseforståelse
  • Målgruppe: 2. - 5. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål, nynorsk
  • Format: PDF
  • Forfatter, utgiver, årstall: Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU)

Kartleggeren er et nettbasert og verksuavhengig kartleggings- og rådgivningsverktøy for rask og enkel testing av elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk, engelsk og matematikk og kan brukes fra 5. klasse og oppover. Kartleggeren er ingen konkurrent til de nasjonale prøvene, men et utfyllende redskap.

  • Formål: Testing av elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk, engelsk og matematikk
  • Område/ferdigheter: Lesing: Ordbilder, skanning, skumming, leseforståelse, rettskriving, synonymer, antonymer, fremmedord og ordvalg.
  • Målgruppe: 5. trinn - Vg
  • Kartleggingsmåte: Individuell
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt.
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Fagbokforlaget

LUS et kartleggingsverktøy som brukes til vurdering av leseferdigheter og leseutvikling.

  • Formål: Brukes til å finne ut hvor langt den enkelte elev er kommet i sin leseutvikling.
  • Område/ferdigheter: Leseferdighet. LUS-skjemaet er delt i tre faser, fra det helt enkle med gjenkjennelse av ordbildet av eget navn, til evnen til å fordype seg i en større, komplisert tekst og raskt identifisere tekstens innhold og struktur.
  • Målgruppe: Uavhengig av alder, dynamisk
  • Kartleggingsmåte: individuell
  • Kvalifikasjonskrav: LUS legger opp til at alle lærere ved en skole skal være kurset.
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt.
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Oslo kommune og Conexus.

Applikasjonen er beregnet brukt av lærere som ønsker å få kunnskap om elevens skriftspråkrelaterte ferdigheter i starten av 1.trinn.

  • Formål: Lærerne skal få kunnskap om hva eleven mestrer knyttet til skriftspråket, og slik få bedre mulighet til å gi tilpasset opplæring
  • Område/ferdigheter: Bokstavgjenkjenning, Framlydsanalyse, Lese ord, Fonologisk syntese, Bokstavgjenkalling, Staving
  • Målgruppe: starten av 1. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen.
  • Målform/Språk: Bokmål
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Nasjonalt lesesenter og NettOp, UiS.

Lexplore brukes til å kartlegge/utvikle elevenes leseutvikling, ved at tjenesten screener elevenes leseferdigheter og hjelper lærerne å tilpasse undervisningene etter elevenes leseferdigheter ved å bruke AI og øyesporing. 

  • Formål: Verktøyet kan brukes til å følge en elevs progresjon, og dermed sikre at undervisningen er riktig tilpasset.
  • Område/ferdigheter: avkoding, forståelse, flyt, bokstavkunnskap, fonologisk bevissthet og lesehastighet, lesenivå
  • Målgruppe: Ikke oppgitt
  • Kartleggingsmåte: Individuell
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Ikke oppgitt

Alfa kan brukes til å screene en klasse for lese- og språkferdigheter ferdigheter

  • Formål: Identifisere elever som trenger nærmere utredning.
  • Område/ferdigheter: 1. – 3. trinn: Bokstavkunnskap, fonologisk bevissthet, språkforståelse og ordgjenkjenning. 5. trinn – Vg1: Ordgjenkjenning, fonemisk bevissthet, språkforståelse.
  • Målgruppe: 1. trinn – Vg 1.
  • Kartleggingsmåte: Gjennomføres i hel klasse
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål, nynorsk
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Logometrica, 2025

Stas jr. ble utviklet for å hjelpe skoler med å oppdage lese- og skrivevansker og tidlig innsats.

  • Formål: Bidra til tidlig utredning av hypoteser om dysleksi, utviklingsmessige språkforstyrrelser, spesifikke vansker med leseforståelse kombinert med dysleksi, vansker med leseforståelse
  • Område/ferdigheter: bokstavkunnskap, fonembevissthet, benevningshastighet (RAN), tidlig lese- og tidlig staveferdighet, språk, oppmerksomhet, motorikk og familierisiko
  • Målgruppe: 1. og 4. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell, normert
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Målform/Språk: Bokmål
  • Format: Papirformat + PDF
  • Forfatter, utgiver, årstall: Klinkenberg, J. E., Skaar Holme, S., & Skaar, S. 2021

Dysmate dysleksitester er utviklet for å avdekke lese- og skrivevansker og dysleksi hos barn

  • Formål: Identifisere barn med risiko for dysleksi så tidlig som mulig
  • Område/ferdigheter: C I: ordkjede, orddiktat, leseprøve, bytt lyd lag nytt ord, ordforståelse og hurtigskriving. C II: bokstavkunnskap, fonemisolasjon, arbeidsminne, hurtigbenevning, 1-min test, fonemutelatelse.
  • Målgruppe: førskolen til 7. trinn
  • Kartleggingsmåte: Gruppe/klasse (Screeningtest) og individuell (Oppfølgingstesten), normert
  • Kvalifikasjonskrav: Sertifiseringskurs + kompetansekrav: lærer, førskolelærer, spesialpedagog, logoped, psykolog eller tilsvarende.
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Literate AS

Dysmate Y (Screening) identifiserer raskt og pålitelig ungdommer med risiko for dysleksi. 

  • Formål: Identifisere elever med dysleksi
  • Område/ferdigheter: Screeningtest: Orddiktat, Tulleord, Lesetest, Ordforståelse, Skrivehastighet, Ordkjedetesten. Oppfølgingstest: Arbeidsminne, Hurtigbenevning, 1-minutt lesetest, Spoonerism.
  • Målgruppe: 8. – 10. trinn
  • Kartleggingsmåte: Gruppe/klasse (Screeningtesten) og individuell (Oppfølgingstesten), normert
  • Kvalifikasjonskrav: Sertifiseringskurs + kompetansekrav: lærer, førskolelærer, spesialpedagog, logoped, psykolog eller tilsvarende.
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Literate AS

Dysmate-A screeningtesten er et raskt og pålitelig verktøy for å avdekke om dette kan skyldes en mulig dysleksi. 

  • Formål: Avdekke dysleksi.
  • Område/ferdigheter: Screeningtesten: Orddiktat, Tulleord, Lesetest, Ordforståelse, Skrivehastighet, Ordkjedetesten. Oppfølgingstest: Arbeidsminne, Hurtigbenevning, 1-minutt lesetest, Spoonerism. Oppfølgingstesten: Arbeidsminne, hurtigbenevning 1-minutt lesetest, spoonerism.
  • Målgruppe: 16 år - voksne
  • Kartleggingsmåte: Gruppe/klasse (Screeningtesten) og individuell (Oppfølgingstesten), normert
  • Kvalifikasjonskrav: Sertifiseringskurs + kompetansekrav: lærer, førskolelærer, spesialpedagog, logoped, psykolog eller tilsvarende.
  • Målform/Språk: Ikke oppgitt
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Literate AS

Rådgiveren er et komplett testsystem for kartlegging av nivå i norsk, engelsk og matematikk

  • Formål: Kartlegge funksjonsnivået norsk, engelsk og matematikk og effekten av opplæringen.
  • Område/ferdigheter: i norsk: rettskriving, lesehastighet, leseforståelse og ordforråd
  • Målgruppe: 10 år - voksne
  • Kartleggingsmåte: Individuell
  • Kvalifikasjonskrav: brukes av personer med nødvendig pedagogisk bakgrunn og erfaring. Anbefalt opplæring i bruk av verktøyet.
  • Målform/Språk: Bokmål, Nynorsk
  • Format: Digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: NetPed

Materiell til kartlegging og diagnostisering av språk

Klikk "Les mer" for å få opp hele listen.

Oversikten er ment til å gi informasjon om tilgjengelig kartleggingsmateriell, ikke som anbefaling av kartleggingsmateriell tilknyttet leseopplæring. Materiellet i oversiktene er utviklet for norske forhold.

Prøver som inngår i treningsprogram eller større digitale plattformer er ikke tatt med.

Informasjonen om materiellet er innhentet fra allment tilgjengelige kilder.

Testens formål er å avdekke hvorvidt en elev har spesielle utfordringer med språk. Språk 6-16 er digital og består av en manual og testark. Når du har lastet ned den digitale versjonen, kan du skrive ut manual og testark om du ønsker det.

  • Formål: Screeningtest av språkvansker
  • Område/ferdigheter: Setningsminne, Ordspenn, Begreper, Fonologisk bevissthet, Grammatikk, Ordavkoding og lesehastighet
  • Målgruppe: 6-16 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert screeningprøve
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Ottem & Frost (2011) Statped Bredtvet Kompetansesenter

"20 spørsmål" er et observasjonsskjema som brukes til kartlegging av språkferdighetene til alle elever i grunnskolen.

  • Formål: Observasjonsskjema for å avdekke språkvansker
  • Område/ferdigheter: Semantisk evne, vansker med å motta et budskap, vansker med å formidle et budskap og tilegnelse av symboler
  • Målgruppe: 5-16 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert sjekkliste til foreldre eller andre som kjenner barnet godt
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: digitalt
  • Forfatter, utgiver, årstall: Ottem (2011) Statped Bredtvet kompetansesenter,

Instrument for vurdering av muntlig og pragmatisk språk hos barn. Sjekklisten består av 70 utsagn som beskriver et barns kommunikasjon og språkrelaterte atferd. Svarformatet er en firepunktsskala, der respondenten skal vurdere hvor ofte vedkommende har observert det som beskrives i utsagnene hos det aktuelle barnet.

  • Formål: CCC-2 er utviklet for å fange opp barn med muntlige og pragmatiske språkvansker, og kan dessuten gi indikasjon på mulige autismespekterforstyrrelser.
  • Område/ferdigheter: (ut)tale, Syntaks, Semantikk, sammenheng, samtaleinitiativ, stereotypisk språk, bruk av kontekst, ikke-verbal kommunikasjon, sosiale relasjoner og interesser
  • Målgruppe: 4-16 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test
  • Kvalifikasjonskrav: Psykolog, logoped, spesialpedagog
  • Format: papir kombinert med et databasert skåringsprogram
  • Forfatter, utgiver, årstall: Bishop (2023), Pearson

De 13 deltestene i CELF-4 vurderer språkforståelse, forståelse av grammatiske regler og syntaktisk struktur og språklig produksjon i tillegg til verbal korttidshukommelse og arbeidsminne, som kan være en bidragende årsak til språkvansker.

  • Formål: Test for vurdering av språkvansker.
  • Område/ferdigheter: Forståelse av instruksjoner, Grammatiske strukturer, Narrativ forståelse, Tallhukommelse, Likheter 1 og 2, Hverdagslige Sekvenser, Formulere setninger, Repetisjon av Setninger, Hurtig benevning, Ekspressivt ordforråd, Setningsforståelse, Ordmobilisering, Pragmatiske profil, Observasjonsskjema
  • Målgruppe: 5-12 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test som også inkluderer observasjonsskjema og pragmatisk profil
  • Kvalifikasjonskrav: Psykolog, Logoped, Mastergrad i spesialpedagogikk fra UiO, Særskilt videreutdanning om utviklingsmessige språkforstyrrelser for PPT-ansatte fra UiS (emnet VUS210), Mastergrad i pedagogikk med studieretning pedagogisk-psykologisk rådgivning fra UiO
  • Format: Testkoffert, Papirformat, Testmanual. Protokoll 5- 8 år. Protokoll 9- 12 år.  2 spørre-skjema til foreldre eller andre som kjenner barnet godt, Databasert skåringsprogram
  • Forfatter, utgiver, årstall: Semel, Wiig & Secord (2003), Pearson

KTI kan brukes på 1. trinn. KTI kan brukes til å kartlegge og vurdere skolestarternes forutsetninger for å motta og bearbeide skolens språklige budskap.

  • Formål: Analyse og vurdering av barnas KTI-tegninger kan bidra til å differensiere grunnlaget for pedagogers tilretteleggelse av arbeidet i førsteklasse.
  • Område/ferdigheter: Skolerelaterte begreper, korttidshukommelse
  • Målgruppe: 1. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell/ Gruppe screeningprøve
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: Papirformat
  • Forfatter, utgiver, årstall: Jensen og Krogh (2009) Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.

Kartlegger et spekter av barns kommunikative ferdigheter.  For de yngste barna (8-20 mnd.) er det mest fokus på forståelse og gester, mens for de eldste (opp til 3 år) er mest vekt på produksjon og grammatisk utvikling. Ordforrådet står sentralt i kartleggingen for hele aldersspennet.

  • Formål: Utredning av enkeltbarns kommunikative ferdigheter. Følge utviklingen av et barns språklige ferdigheter.
  • Område/ferdigheter: ord, gester, språkproduksjon og grammatisk utvikling
  • Målgruppe: 8 måneder til 3 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert screeningprøve som gjennomføres av barnets foresatte
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: Papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: McArthur Research network on Early Childhood Transitions provided by the John D. And Catherine T. McArthur Foundation (2003) Norsk versjon- Kristofferson & Gram Simonsen (2012)

Minimale par er ordpar som er identiske med unntak av ett av fonene i ordene, f.eks. kam/tam. Parene er utarbeidet med tanke på språklydsarbeid med barn med fonologiske vansker.

  • Formål: Systematisk kartlegging av barns språklyder.
  • Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet
  • Målgruppe: Barn, unge og voksne
  • Kartleggingsmåte: individuell test
  • Kvalifikasjonskrav: ingen
  • Format: papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Tingleff (2002) Cappelen Damm forlag

Dette er en språklydsprøve som systematisk kartlegger barns språklyder. Fonemtesten består av en liten spiralblokk med 104 bilder av ord fra normale 4-åringers ordforråd.

  • Formål: systematisk kartlegging av barns språklyder
  • Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet
  • Målgruppe: Barn, unge og voksne
  • Kartleggingsmåte: Individuell test
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: papir
  • Forfatter, utgiver, årstall: Tingleff & Tingleff (2002)

ITPA er en diagnostisk prøve for vurdering av spesifikke kognitive evner hos barn fra 4 år til 10 år. Testen gir informasjon om barnets sterke og svake sider når det gjelder kommunikasjon og læring.

  • Formål: Kartlegger spesifikke kommunikasjonsvansker. Avdekker eventuell svikt i kommunikasjonskanalene visuo- kinestetisk kanal og auditiv- verbal kanal, psykolingvistiske prosesser og organisasjonsnivåer.
  • Område/ferdigheter: Auditory reception, Visual reception, Visual memory, Auditory association, Auditory memory, Visual association, Visual closure, Verbal expression, Grammatic closure, Manual expression, Auditory closure, Sound blending
  • Målgruppe: 4-10 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test
  • Kvalifikasjonskrav: Sertifiseringskrav
  • Format: papir, testkoffert med prøvemateriell og håndbok
  • Forfatter, utgiver, årstall: Kirk, McCarthy, Kirk (1968), PP- tjenestens Materiellservice Norsk utgave, 3 utgave (1993)

Reynells språktest er en test som undersøker barnets evne til å forstå uttrykt språk, og barnets egen språkproduksjon.

  • Formål: Språktest som måler språkforståelse og talespråk hos barn fra 1 1/2 år til 6 år.
  • Område/ferdigheter: Språkforståelse, taleproduksjon
  • Målgruppe: 1 ½- 6 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test
  • Kvalifikasjonskrav: Sertifisering
  • Format: papir, testkoffert, håndbok, stimuli bok og skåringsark
  • Forfatter, utgiver, årstall: Hagtvet & Lillestølen (1983)

NRDLS er først og fremst en screening og dermed en tidsøkonomisk kartlegging av språkferdigheter fra 3-6 år. Det finnes i dag normer til 7:11 måneder, men man bør vurdere å gå over til andre verktøy fra 6:11 år. Verktøyet egner seg godt som fundament for å utforme tiltak, og som et ledd i diagnostisering av barn sammen med andre verktøy og informasjonskilder.

  • Formål: Økonomisk kartlegging av språkferdigheter fra 3-6 år.
  • Område/ferdigheter: Språkforståelse, taleproduksjon. Det er parallelle oppgaver i flere av underområdene som undersøkes, som gjør det mulig å direkte sammenligne forståelse og produksjon hos et barn.
  • Målgruppe: 3-6 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test
  • Kvalifikasjonskrav: pedagog eller logoped eller tilsvarende med sertifiseringskurs, PPT- ansatte, kliniske psykologer eller psykiater med tekstkompetanse
  • Format: papir, manual, stimuli bok
  • Forfatter, utgiver, årstall: Edwards, Letts & Sinka, norsk versjon Vulchanova, Vulchanov & Nilsen (2022)

SATS er en systematisk observeringsmetode som brukes til å undersøke barnets språkforståelse og aktive ordforråd. SATS gir et grunnlag for en vurdering av om barnet er i en normal språkutvikling eller om det er behov for videre undersøkelser, oppfølging og tiltak.

  • Formål: Kartlegging av barnets språk ved 2-årskonsultasjonen på helsestasjon
  • Område/ferdigheter: Vurdere barns språkforståelse, talespråk, oppmerksomhet og samspill
  • Målgruppe: 2 åringer
  • Kartleggingsmåte: Individuell screeningstest
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: papirformat, testmateriell, brukerveiledning, kartleggingsskjema og foreldreskjema
  • Forfatter, utgiver, årstall: Horn & Hagtveit (1997), Universitetsforlaget
  • Formål: Kartlegging av barnets språk ved 4-årskonsultasjonen på helsestasjon
  • Område/ferdigheter: Språkforståelse, setningsstruktur, uttale, ordforklaring, tallbegrep, farger og korttidshukommelse
  • Målgruppe: 4 åringer
  • Kartleggingsmåte: Individuell screeningprøve
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: papir, Brukerveiledning, bildefolder og kartleggingsskjema
  • Forfatter, utgiver, årstall: Horn & Dalin (2008)

Kartleggingen er laget for å få informasjon om barn som ikke har grunnleggende kunnskaper. Verktøyet undersøker begrepsforståelsen innen 12 sentrale kategorier og bygger på Magne Nyborgs begrepsteori.

  • Formål: Undersøke grunnleggende begreper som barnet må forstå ved begynneropplæringen/ skolestart.
  • Område/ferdigheter: 12 sentrale kategorier av grunnleggende begreper
  • Målgruppe: skolestartere, 1. trinn
  • Kartleggingsmåte: Individuell screeningsprøve
  • Kvalifikasjonskrav: ingen
  • Format: papirformat
  • Forfatter, utgiver, årstall: Løge & Lunde (2016)

TRIBUS 1 og 2 er utviklet for å kartlegge barns forståelse av det norske språket. TRIBUS 1 kartlegger forståelse av enkeltord, mens TRIBUS 2 kartlegger forståelse av setninger.

  • Formål: TriBus er en norskutviklet språkkartlegging for 4-åringer
  • Område/ferdigheter: ordforråd og setningsforståelse
  • Målgruppe: 4 åringer
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert screeningprøve
  • Kvalifikasjonskrav: logoped, master i spesialpedagogikk, master i pedagogikk med studieretning pedagogisk psykologisk rådgivning, pedagogisk personale med videreutdanning i spesialpedagogikk, psykolog
  • Format: papirformat, stimulus bok og skåringsark
  • Forfatter, utgiver, årstall: Bjøre & Rolstad (2017).

Testen tar sikte på å undersøke om elevens språklige ferdigheter er adekvate for hans/hennes alder, eller om eleven bør henvises videre for en fullstendig kartlegging av barnets språklige ferdigheter.

  • Formål: Avdekke språkforstyrrelser
  • Område/ferdigheter: Setningsminne, Ordspenn, Motsetninger, Ordkunnskap, Fonologisk bevissthet, Grammatikk, Ordavkoding, Lesehastighet
  • Målgruppe: 5-6 åringer
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert screeningstest
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: digital
  • Forfatter, utgiver, årstall: Ottem & Frost (2011), Statped Bredtvet kompetansesenter

Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsforstyrrelser (Diffkas) er et normert kartleggingsverktøy for å avdekke språklydsforstyrrelser hos barn. Med Diffkas er det mulig å avgjøre hvilken undergruppe av språklydsforstyrrelser et barn tilhører, slik at tiltak kan tilpasses type vanske.

  • Formål: Diagnostisere språklydsforstyrrelser
  • Område/ferdigheter: Uttale av ord med ulik fonologisk kompleksitet for å avgjøre om barnet uttale er innenfor normalen for jevnaldrende, har forsinket språklydsutvikling, konsekvent eller en inkonsekvent fonologisk forstyrrelse.
  • Målgruppe: Barn, unge og voksne
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert kartleggingsprøve
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen, men Diffkas er først og fremst ment for logopeder.
  • Format: papir. Stimulusbok 1 og 2, analyseark og manual.
  • Forfatter, utgiver, årstall: Sanbø- Frank & Bjerkan (2023), Statped.

TRAS representerer en faglig forståelsesramme om omfatter åtte ulike språkområder som er vevd sammen på ulike måter og utgjør et hele i forståelsen av barns språkutvikling.

  • Formål: Observere sentrale områder knyttet til yngre barns språklige utvikling. Kompetanseheving for utvikling av språkstimulerende fagmiljø. Observasjon og tiltak hånd i hånd.
  • Område/ferdigheter: Samspill, kommunikasjon, oppmerksomhet, språkforståelse, språklig bevissthet og produksjon knyttet til lyd-, ord- og setningsnivå
  • Målgruppe: 1-5 år
  • Kartleggingsmåte: Observasjon i daglig samspill ut fra normert kartleggingsskjema
  • Kvalifikasjonskrav: Ingen
  • Format: papirformat. Fagbok, observasjonsskjema med og uten aldersinndeling, tiltaksbok og CD versjon.
  • Forfatter, utgiver, årstall: Espenakk, Frost, Færevaag, Horn, Løge, Solheim og Wagner (2011), Statped, Institutt for spesial-pedagogikk UiO, Nasjonalt lesesenter og Læringsmiljøsenteret, UiS.

TROG -2 er en reseptiv språktest for kartlegging av grammatisk forståelse. Den gjør det mulig å sammenligne en persons grammatiske forståelse med det som er normalt for alderen og eventuelt avdekke spesifikke vansker med grammatikk.

  • Formål: Impressiv test som har til hensikt å avdekke grammatiske vansker
  • Område/ferdigheter: Flervalgsoppgaver fordelt på ulike blokker hvor hver enkelt blokk måler en spesiell grammatisk konstruksjon
  • Målgruppe: 4-16 år
  • Kartleggingsmåte: Individuell normert test
  • Kvalifikasjonskrav: Psykolog, Logoped, Spesialpedagog, Spesiallærer, Særskilt videreutdanning om utviklingsmessige språkforstyrrelser for PPT-ansatte fra UiS (emnet VUS210), Mastergrad i pedagogikk med studieretning pedagogisk-psykologisk rådgivning fra UiO
  • Format: papirformat
  • Forfatter, utgiver, årstall: Bishop (2003) Norsk versjon: Horn, Lyster & Rygvold (2009), Pearson.

Andre ressurser fra Nasjonalt lesesenter