Barn har mange spørsmål, men de får ikke alltid mulighet til å stille dem. I denne engasjerende SFO-aktiviteten får barna stille spørsmål på sine premisser.
"Jeg lurer på" tar utgangspunkt i barnas engasjement, undring og utforskertrang og gir dem mulighet til å stille spørsmål på sine premisser. Ved å la barna utforske tema fritt kan man skape både skrive- og leseglede basert på barnas interesser.
Aktiviteten er enkel å gjennomføre, dere trenger bare noe å skrive med og noe å skrive på. Dere kan selv bestemme hvor mye tid dere ønsker å bruke på aktiviteten, men vi anbefaler å bruke mellom 30 til 60 minutter. Aktiviteten egner seg best for barn i alderen 6 – 10 år.
Aktiviteten står fint alene, men dere kan også bruke den i forbindelse med andre tema dere jobber med, slik som eksempelvis Tid for lesing SFO sine månedstema.
Gjennomførelse:
Start gjerne med å se introduksjonsvideoen (over) sammen med barna. Videoen forklarer aktivitetens hensikt og gjennomførelse på en enkel måte. Gå deretter gjennom instruksene for å forsikre dere om at barna har forstått oppgaven før dere deler ut skrivesaker.
Når barna har fått noe å skrive med og på kan de fritt spre seg rundt og sette i gang med å notere spørsmål på lappene sine. Heng lappene opp fortløpende på et synlig sted. Heng dem gjerne på en plakat (A3) slik at det er lett å flytte på dem senere. Barnas spørsmål danner nå en "undringsvegg".
Forberedelser:
• Finne Post-it lapper og skrivesaker (gjerne kulepenn).
• Finne plakater (gjerne A3).
• Hvis bruk av digitale verktøy: forberede utstyr og skriveprogram, slik at barna kan skrive med en gang.
• Alle spørsmål er lov. Ingen spørsmål er dumme eller feil.
• Alle kan få skrive så mange spørsmål de vil.
• Alle kan samarbeide.
• Alle kan sitte/ligge/stå der de vil mens de skriver spørsmål.
Bruke spørsmålene:
- Bruk spørsmålene til å lage Kahoot eller quiz.
- Finn svar på spørsmålene, dette kan gjøres på ulike måter:
- Ved å spørre barn og/eller voksne på SFO.
- Lete i bøker eller søke på internett.
- Spørre ChatGPT (voksen skriver spørsmål inn i ChatGPT, mens barna ser på storskjerm).
- Svarene kan skrives på nye lapper eller bare diskuteres.
- Svarene kan også brukes til å lage ny plakat/vegg som viser hva "Jeg fant ut".
NB! Målet er å skape nysgjerrighet, undre og diskutere fremfor å finne rette svar.
Foto: Espen Primstad/Tromsdalen skole SFO
Variasjon og tilpasning:
Tips:
Motivasjon:
- La barna skrive fritt på egenhånd. Unngå evaluering, korrigering eller rettskriving, men hjelp til hvis barna spør.
- Gjør spørsmålene synlige. Bruk gjerne forskjellige farger på Post-it lappene og plakatene. Barna blir motivert av å se «veggen» fylle seg.
- Gjennomfør aktiviteten på skolebiblioteket eller annet rom med tilgang til lesestoff. Barna kan da lese og bla i bøker for å finne spørsmål – eller bare lese om de ønsker.
Digitale verktøy:
- Bruk Google Docs for å notere spørsmål digitalt eller for å samarbeide i det samme dokumentet.
- Vis gjerne fellesdokumentet på en storskjerm, slik at barna kan følge med underveis.
- La barna skrive venteliste selv hvis dere rullerer på å bruke digitale verktøy.
Plakat/undringsvegg:
- Bruk gjerne teip på Post-it lappene. Da henger de bedre.
- Heng plakat i barnas høyde slik at de kan lese den.
- La barna lage overskrift til undringsveggen.