Sammen må vi bedre leseferdighetene til norske elever. På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og kurs. Ressursene passer særlig for deg som jobber på mellomtrinnet i skolen, som lærer eller skoleleder. Siden driftes av Nasjonalt lesesenter.
Aktuelt
Webinar
Annenhver uke finner du et nytt webinar på denne siden. Hver sending publiseres tirsdager kl. 13.00. Se dem gjerne sammen i kollegiet i felles planleggingstid.
Alle våre webinarer varer rundt 10 til 15 minutter, og har tilhørende refleksjonsspørsmål dere kan drøfte sammen i etterkant. Vi anbefaler derfor å sette av 45 minutter når dere jobber med et webinar i fellsskap.
Lykke til!
Jobber du i SFO?
Sjekk ut Tid for lesing sin ressursside for deg som jobber i SFO.
Webinarer
Nå er det tid for lesing!
Dere som er lærere og skoleledere over hele landet har gitt oss svar på det aller viktigste spørsmålet: Hva trenger dere fra oss for at vi i fellesskap igjen skal løfte norske elevers lesing?
Et nytt skoleår står på trappene, og dette er et skoleår vi ved Nasjonalt lesesenter har gledet oss til!
Bakteppet er alvorlig: De siste resultatene i leseundersøkelsene PIRLS og PISA viser at norske elevers leseferdigheter har gått ned. Andelen elever med svake leseferdigheter er nær doblet de årene, og interessen for fritidslesing har dalt.
Dette skal vi gjøre noe med!
Kunnskapsdepartementet har gitt oss ansvaret for satsingen Tid for lesing. Vi har brukt første halvdel av 2024 på å jobbe sammen med dere i skole-Norge. Vi ved Nasjonalt lesesenter har tilgang til kunnskapen, forskningen og lang erfaring fra utviklingsprosjekter i skolen. Men dere som er lærere og skoleledere over hele landet har gitt oss svar på det aller viktigste spørsmålet: Hva trenger dere fra oss for at vi i fellesskap igjen skal løfte norske elevers lesing?
For det er et krafttak som må til. Da er det godt å vite at vi har greid dette før. Norske elever har ligget på topp internasjonalt i lesing. Målet er å komme dit igjen.
Tid for lesing skal gi dere ressursene, kunnskapen og forhåpentligvis motivasjonen dere trenger for å gjøre jobben i klasserommene.
Vi har fått mange gode svar. Basert på tilbakemeldingene fra dere ute i skole-Norge har vi utviklet, og vil vi fortsette å utvikle, praksisnære, klasseromsrelevante ressurser som tar opp de problemstillingene dere møter i skolehverdagen. I denne e-posten finner du informasjon om disse. Allerede denne uken lanserer vi de første i en rekke webinarer som dere kan se sammen i skolens utviklingstid.
Tid for lesing skal gi dere ressursene, kunnskapen og forhåpentligvis motivasjonen dere trenger for å gjøre jobben i klasserommene.
Til dere som er myndigheter og skoleledere har vi en bønn: Sørg for å gi lærerne de ressursene, den tiden og den kompetansen de trenger for å få til dette løftet.
Til dere lærere: Bruk oss! Nettsidene våre er åpne, fyldige og oppdaterte. Dere vil høre fra oss jevnlig de neste årene, men vi vil også høre fra dere. Har dere innspill, kommentarer, ideer eller tips? Send oss en e-post på lesesenteret@uis.no.
Dette skal vi få til. Masse lykke til med det kommende skoleåret – la det bli et lesende år!
Vennlig hilsen Johanne Ur Sæbø
Prosjektleder, Tid for lesing
Førsteamanuensis ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
Ta nettbasert videreutdanning!
Flere ressurser fra Nasjonalt lesesenter
Tid
Noe av det viktigste vi kan gjøre for å bedre norske barn sine leseferdigheter, er å sette av tid i skolen. Å lese tekst er en viktig aktivitet, og det i alle fag. Husk at alle lærere er leselærere, og at tekster finnes overalt, både i papirboka, digitalt, innendørs og utendørs.
Lesekondis
Utholdenhet må trenes. Det gjelder også lesing. Å ha god lesekondis handler ikke om å lese raskest mulig, men om konsentrasjon og fokus over tid. Vi vet at det å trene på å lese lange, sammenhengende tekster over lang tid er særlig viktig i dag, når vi er omgitt av korte tekster og enkle budskap.
Engasjement
Skap engasjement rundt tekstarbeidet i skolen! Velg tekster som oppleves som nyttige og relevante, og som byr på interessante problemer. Dersom dere sammen går inn i teksten og snakker om den, blir elevene mer aktive og medvirkende i tekstarbeidet.
Om Tid for lesing - en nasjonal satsing
Tid for lesing er et oppdrag gitt fra Kunnskapsdepartementet til Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Nasjonalt lesesenter). Vi har fått i oppgave å gi ekstra støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon. På disse sidene håper vi at du vil finne både motivasjon, praktiske verktøy og ressurser til å jobbe med lesing på din skole.
Ressursene på denne siden retter seg særlig mot deg som er lærer på mellomtrinnet, men de er relevante for alle trinn i grunnskolen, og kan benyttes av alle som er opptatt av å jobbe for bedre leseferdigheter, enten du er lærer, skoleleder eller skolebibliotekar. Tid for lesing skal også ses i sammenheng med satsingen på skolebiblioteket. Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet har samtidig lansert leselyststrategien "Sammen om lesing". Bakgrunn for begge satsingene kommer av at norske barn har lavere leselyst og dårligere leseferdigheter enn før. Det må vi sammen gjøre noe med!
Gi oss dine innspill
Vi tror på at det er du som jobber i skolen, enten du er lærer, skoleleder eller skolebibliotekar, som vet best hvor skoen trykker. Vi inviterer derfor alle som måtte ha gode innspill, problemstillinger vi kan hjelpe dere med og forslag til å sende dem til oss på e-post: lesesenteret@uis.no. Følg også med videre på disse sidene og finn webinarer, kurs og ressurser i tiden som kommer.
Ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter
Nasjonalt lesesenter og Universitetet i Stavanger tilbyr en rekke videreutdanningstilbud for deg som jobber i barnehage, skole og PPT. Se full oversikt over alle våre tilbud her. Ved UiS finner du også vår samlingsbaserte bachelorgrad i skolefritidspedagogikk, med søknadsfrist 15. april hvert år.
I Tid for lesing tilbyr vi videreutdanning for deg som jobber i skolen. Vi har fire heldigitale mikroemner på 2,5 til 5 studiepoeng:
Lesekvarten som en del av leseopplæringen i grunnskolen,
Veiledet lesing for 1. - 10. trinn,
Eksplisitt undervisning i leseforståelse og
Prinsipper for engasjerende tekstarbeid.
Flere av emnene vil gå på nytt høsten 2025, så følg med på våre nettsider for senere opptak dersom søknadsportalen ikke er aktiv nå.