Tid for lesing: Planleggingsdag med Nasjonalt lesesenter

Vil du planlegge undervisningen for å jobbe bedre med elevenes leseferdigheter til høsten? Her finner du vårt skolestartwebinar i opptak.

Publisert Sist oppdatert

Tid for lesing-logo - Lærer leser sammen med barn på barneskole

Hvorfor er akkurat lesing viktig å sette på dagsorden?
Og hvordan kan dere planlegge undervisningen for å jobbe med å bedre elevenes leseferdigheter?

Nasjonalt lesesenter inviterer til to korte webinarer som passer å kombinere med skolestart og planleggingsdager i kollegiet.

Webinarene er særlig relevante for barneskolen og på tidlig ungdomstrinn. Siden alle lærere er leselærere, vil innholdet være tilpasset lærere i alle fag.

Skolestartwebinarene er de første av en serie webinarer fra Nasjonalt lesesenter skoleåret 2024/25.

Praktisk informasjon

Hvert webinar varer i 15 minutter. Vi anbefaler at dere ser dem sammen på storskjerm, og at dere setter av ca 45-60 minutter rett etterpå til gruppe- og refleksjonsoppgaver som blir gjort tilgjengelig i etterkant av hvert webinar.

De to webinarene bør ses i sammenheng.

Vel møtt til planleggingsdag, og lykke til med skolestart!

Finn mer informasjon, ressurser og inspirasjon på Tid for lesing sine nettsider

I første webinar introduserer Unni Fuglestad og Ingeborg M. Berge om prosjektet Tid for lesing, samt hvordan og hvorfor det er viktig å satse på lesing i skolen. Webinaret passer for deg som jobber i grunnskolen.
I andre skolestartwebinar kan du høre førsteamanuensis Johanne Ur Sæbø fortelle om tre begreper som står sentralt for å lykkes med god leseopplæring.