Utdyp: Utforskende og fordypende samtaler om litteratur

I utviklings- og forskningsprosjektet UTDYP undersøker forskere fra Nasjonalt lesesenter om gjentakende tilbakemeldinger fra kollegaer og grupperefleksjon kan bidra til å styrke kvaliteten på lærerledede helklassesamtaler i ungdomsskolen.

Publisert Sist oppdatert

Utdyp - Elever i litteratursamtale på ungdomsskolen
UTDYP undersøker litteratursamtaler på ungdomstrinnet.

Mange lærere synes det er vanskelig og krevende å lede utforskende og fordypende samtaler om komplekse skjønnlitterære tekster. I utviklings- og forskningsprosjektet UTDYP undersøker vi om gjentakende tilbakemeldinger fra kollegaer og grupperefleksjon kan bidra til å styrke kvaliteten på lærerledede helklassesamtaler i ungdomsskolen. I tillegg undersøker vi om kvaliteten på samtalene og tekstvalg påvirker elevenes opplevelse av mening og engasjement i lesingen.  

Fra tidligere forskning vet vi at lærere oppfatter at åpne og utforskende tekstsamtaler har et stort pedagogisk potensial. Vi vet også at slike samtaler kan bidra til å utvikle elevers leseforståelse og styrke deres motivasjon for lesing. Samtidig opplever mange lærer at tekstsamtaler i helklasse er en vanskelig undervisningsform som krever mye av læreren. Mange etterspør derfor støtte i form av gode samtalemodeller og forslag til hvordan de selv kan utvikles som samtaleledere. 

Et lignende svensk forskningsprosjekt, Utforskande och fördjupande textsamtal (UTFORSK), undersøkte hvordan lærere og forskere sammen kunne utvikle kvaliteten på tekstsamtalen i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet (tilsvarende norsk 9. trinn). Lærerne prøvde ut samtalemodellen Inquiry Dialogue gjennom et skoleår, mens klassene leste korte komplekse skjønnlitterære tekster. Tekstene er komplekse ved deres åpenhet og krav om at leserne gjør et omfattende tolkningsarbeid. Lærerne ble observert flere ganger og fikk tilbakemelding fra forskere og lærerkollegaer, samt diskutert erfaringer og videre undervisningsplaner i kollegagrupper. 

I UTFORSK fant de at samtalekvaliteten ble styrket både for lærere- og elever over det skoleåret prosjektet foregikk. I UTDYP er intervensjonen kortere og lærerne får dermed færre sykluser med utprøving og kollegaveiledning før vi måler om det har effekt. Formålet med dette er å undersøke om det å arbeide over kortere tid og med mindre ressurser også kan påvirke samtalekvaliteten positivt. I UTDYP er også elevene ett år yngre enn i det svenske prosjektet, slik at vi kan undersøke om også 8.-klassingene har utbytte av utforskende og fordypende samtaler om komplekse litterære tekster.  

Forskningsspørsmål i UTDYP

Et av målene med undersøkelsene er å finne ut om elevene blir mer engasjert i teksten av samtalen.
Ressurser
Til bruk i klasserommet

Ressursene blir ferdigstilte høsten 2025. I UTDYP har vi brukt en lærerveiledning og en observasjonsprotokoll som begge er utviklet i søsterprosjektet UTFORSK. Lærerveiledningen gir blant annet en innføring i hva utforskende og fordypende helklassesamtaler om litteratur er og hvorfor de er viktige, hva slags tekster som egner seg til slike samtaler, samt en praktisk veileder til slike samtaler. Observasjonsprotokollen er en støtte til kollegier som ønsker å arbeide med utvikling av samtalekvalitet gjennom systematisk observasjon av hverandre. Protokollen beskriver kvalitetskriteriene for slike samtaler langs fire dimensjonen med tilhørende elleve praksiser. Den inneholder eksempler på ulik grad av kvalitet for alle praksisene. 

Vil du lese mer?
Forskningsartikler

Tengberg, M., Johansson, M., & Sønneland, M. (2025). The open work and the closing reading: Navigating openness and ambiguity in literature discussions. L1-Educational Studies in Language and Literature, 25(1), 1–23. Tengberg, M., Johansson, M., & Sønneland, M. (2023). Dialogue and defamiliarization: The conceptual framing of an intervention for challenging readers and improving the quality of literature discussions. L1-Educational Studies in Language and Literature, 23(1), 1–24.

Faglig ansvarlige

Førsteamanuensis
51831152
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førstelektor
51831157
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor #
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking