Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. Studiet legger vekt på å hvordan du som lærer kan gi eksplisitt undervisning i de ulike leseforståelsesprosessene.
Mikroemnet går over noen måneder.
Nettbasert
Emnet er gratis, med unntak av studentbetaling og eventuelle kostnader for pensumlitteratur.
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.
2.5 studiepoeng (masternivå)
80. Ved flere søkere, vil de første 80 kvalifiserte søkerne få plass.
Januar 2025 - Mars 2025.
4. november 2024
Nasjonalt lesesenter vil i løpet av 2024 og 2025 tilby en rekke mikroemner. Disse emnene skal være praktisk retta og gi deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte over et par uker.
Mikroemnene er en del av satsingsområdet Tid for lesing, som starter opp våren 2024, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.
Dette emnet vil gi deg som student konkrete verktøy for å støtte elevers utvikling av leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen.
Forstå og forbedre leseforståelse
I Kunnskapsløftet (LK20) beskrives ulike leseforståelsesprosesser som en leser må engasjere seg i for å skape helhetlig mening i tekst.
Eksempler på slike leseforståelsesprosesser er å kunne finne og kombinere informasjon fra flere steder i teksten, sammenholde og tolke informasjon, samt å reflektere over og vurdere tekster ved å forholde seg kritisk og selvstendig til både form og innhold. Å mestre disse prosessene er viktig for elevenes leseforståelse i alle fag.
I dette emnet lærer du å identifisere leseprosesser som kreves i en gitt oppgave. Deretter retter vi oppmerksomheten mot hvordan du kan støtte elevenes leseforståelse gjennom eksplisitt undervisning. En slik undervisning følger tre steg: Først hvordan du kan modellere og tegne og forklare i tekst, via at elevene øver seg i grupper med høy lærerstøtte, til hvordan du kan lede en samtale der du involverer elevene aktivt i en felles forståelse av hvordan du må tenke for å forstå teksten.
Gjennomføring
Emnet går over tre ettermiddager à tre timer, og vil inneholde både forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Det vil være to obligatoriske arbeidskrav knyttet til utprøvinger i egen praksis i form av et individuelt refleksjons notat. Etter de tre samlingene, vil det gjennomføres en eksamen i form av en kort digital presentasjon på 10 minutter, hvor studenten deler erfaringer fra utprøving, med påfølgende 5 minutters samtale. Denne vurderes som bestått eller ikke bestått.
13. januar, 2025 27. januar, 2025 10. februar, 2025 Digital undervisning med 3 halve ettermiddager à 3 timer, til sammen 9 undervisningstimer
Emneansvarlig og studiekoordinatorer
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking