Mikroemne: Oppfølging når lesing er vanskelig VOL 200

Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjonalt lesesenter mikroemner. Dette emnet er praktisk retta og gir deg 2,5 studiepoeng.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

Mikroemnet går over noen måneder.

Gjennomføring

Nettbasert

Pris

Emnet er gratis, med unntak av studentbetaling og pensumlitteratur.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Du må være ansatt i grunnskolen for å kunne søke på emnet.

Studiepoeng

2,5 studiepoeng (masternivå)

Antall studieplasser

40. Ved flere søkere, vil de første 40 kvalifiserte søkerne få plass.

Studieperiode

Februar 2026- april 2026

Søknadsfrist

15. Januar 2026

Om mikroemner

Nasjonalt lesesenter tilbyr en rekke mikroemner til deg som jobber i skolen. Disse emnene er praktisk retta og gir deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5 - 5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte over et par måneder.

Mikroemnene er en del av leselystsatsingen Tid for lesing.

Lærer underviser elever i klasserommet

Dette nettbaserte mikroemnet retter seg mot lærere på 3.–5. trinn som har elever i klassen som strever med lesing. Emnet gir deltakerne inngående kunnskap om hva det vil si å streve med lesing, og hvordan du som lærer kan identifisere elevers utfordringer og arbeide målrettet med tiltak i klassen.

Sentralt i emnet står metoden CORI (Concept-Oriented Reading Instruction) (Wigfield og Guthrie, 2004), en metode som kombinerer arbeid med leseforståelse og motivasjon. Deltakerne lærer å anvende CORI både som tilpasset og intensiv opplæring, og får innsikt i hvordan man kan utvikle elevers interesse for lesing og gi støttende tilbakemeldinger.

Mikroemnet legger vekt på overføring til egen praksis og formidling av forskningsbasert kunnskap. Gjennom tre digitale samlinger og utprøving i egen klasse får du anledning til å teste ut metoder og reflektere over erfaringene sammen med andre lærere. Du får faglig påfyll om temaer som:

  • hvordan lesevansker kan arte seg
  • hvordan tilpasset undervisning kan støtte elever med svak leseflyt
  • hvordan motiverende tilbakemeldinger kan bidra til å styrke leseglede og mestring

Gjennomføring

Emnet går over tre ettermiddager og vil inneholde både forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Mellom samlingene vil det være ett obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør små utprøvinger i egen praksis. Undervisningen vil foregå digitalt i Zoom.

Eksamen er en muntlig digital presentasjon, med innleveringsfrist torsdag 21. mai 2026.

Emneplan

Emneplan blir publisert her

Samlingsdatoer
Vår 2026:

Torsdag 5. februar 2026 Torsdag 19. mars 2026 Torsdag 23. april 2026 Det vil være 3 digitale samlinger à 3 timer kl. 14.00-17.00 Med forbehold om endringer

Emneansvarlig og fagpersoner

Postdoktor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor
51833146
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis
51833274
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Administrative kontaktpersoner

Konsulent
51832047
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Seniorrådgiver
5183 3056
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning