Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjonalt lesesenter mikroemner. Dette emnet er praktisk retta og gir deg 2,5 studiepoeng.
Mikroemnet går over noen måneder.
Nettbasert
Emnet er gratis, med unntak av studentbetaling og pensumlitteratur.
Fullført lærerutdanning. Du må være ansatt i grunnskolen for å kunne søke på emnet.
2,5 studiepoeng (masternivå)
40. Ved flere søkere, vil de første 40 kvalifiserte søkerne få plass.
Februar 2026- april 2026
15. Januar 2026
Nasjonalt lesesenter tilbyr en rekke mikroemner til deg som jobber i skolen. Disse emnene er praktisk retta og gir deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5 - 5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte over et par måneder.
Mikroemnene er en del av leselystsatsingen Tid for lesing.

Dette nettbaserte mikroemnet retter seg mot lærere på 3.–5. trinn som har elever i klassen som strever med lesing. Emnet gir deltakerne inngående kunnskap om hva det vil si å streve med lesing, og hvordan du som lærer kan identifisere elevers utfordringer og arbeide målrettet med tiltak i klassen.
Sentralt i emnet står metoden CORI (Concept-Oriented Reading Instruction) (Wigfield og Guthrie, 2004), en metode som kombinerer arbeid med leseforståelse og motivasjon. Deltakerne lærer å anvende CORI både som tilpasset og intensiv opplæring, og får innsikt i hvordan man kan utvikle elevers interesse for lesing og gi støttende tilbakemeldinger.
Mikroemnet legger vekt på overføring til egen praksis og formidling av forskningsbasert kunnskap. Gjennom tre digitale samlinger og utprøving i egen klasse får du anledning til å teste ut metoder og reflektere over erfaringene sammen med andre lærere. Du får faglig påfyll om temaer som:
- hvordan lesevansker kan arte seg
 - hvordan tilpasset undervisning kan støtte elever med svak leseflyt
 - hvordan motiverende tilbakemeldinger kan bidra til å styrke leseglede og mestring
 
Gjennomføring
Emnet går over tre ettermiddager og vil inneholde både forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Mellom samlingene vil det være ett obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør små utprøvinger i egen praksis. Undervisningen vil foregå digitalt i Zoom.
Eksamen er en muntlig digital presentasjon, med innleveringsfrist torsdag 21. mai 2026.
Emneplan blir publisert her
Torsdag 5. februar 2026 Torsdag 19. mars 2026 Torsdag 23. april 2026 Det vil være 3 digitale samlinger à 3 timer kl. 14.00-17.00 Med forbehold om endringer
Emneansvarlig og fagpersoner
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking