Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På dette deltidsstudiet får du tilgang til forskningsbasert kunnskap om barns læring og utvikling, med særlig vekt på mestring av språk og deltakelse i det sosiale fellesskapet. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for fremtidens barnehage.
1 år / to semestre
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
Bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende. Det er et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet gjennom hele studiet.
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
30 (15 + 15)
Høsten 2025
Søknadsperioden starter 1. februar 2025.
Tilretteleggingsmidler til barnehageeier
Gjennom utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for fremtidens barnehage (KFB), kan du som jobber i barnehage og tar videreutdanning søke om tilretteleggingsmidler. Les mer om ordningen.
Vær oppmerksom på at Utdanningsdirektoratet ikke lenger vil tilby en egen studiekatalog. Det innebærer at du må sende to søknader.
- En søknad om studieplass direkte til Nasjonalt lesesenter, UiS. Lenke til søknadsskjemaet vil komme på denne nettsiden. Søknadsperioden er fra 1. februar til 15. april 2025.
- En søknad om tilretteleggingsmidler til Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars 2025.
Merk at søknadsfristen til Udir går ut før søknadsfristen for studieplass gjør det.
Det er mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten innvilget vedtak om tilretteleggingsmidler.
Studiebeskrivelse
Det er et økende behov for spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen. Barnehagelæreren har en sentral rolle i utviklingen og bevaringen av et inkluderende leke- og læringsmiljø for barn med behov for ekstra støtte. I videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen får du som er barnehagelærer kunnskap om spesialpedagogikk med særlig vekt på mestring av språk og sosial deltakelse.
Nært forbundet med praksis
Studiet er bygget opp rundt fire hovedtematikker: Språk- og kommunikasjonsvansker, inkludering, metodiske tilnærminger og spesialpedagogiske profesjonsfellesskap. Inkluderingspraksiser i barnehagen står sentralt i dette studiet, og studentene skal diskutere og reflektere over barnehagens praksis, holdninger og verdier sett i sammenheng med barn med særlige behov.
Det er lagt vekt på at studiet er nært forbundet med barnehagelærerens arbeidshverdag. Studentene vil få en innføring i ulike teoretiske tilnærminger og forståelser, og skal vurdere, analysere og gjøre utprøvinger i sin egen praksis. Studiet gjennomføres på deltid over ett år, og det er et krav om at du må være i jobb tilknyttet barnehagefeltet hele studietiden.
Kan gi innpass på andre masterprogram
Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen er på masternivå. Det er ikke tilknyttet et studieprogram, men det kan søkes innpass på andre masterprogram, for eksempel master i barnehagevitenskap, spesialpedagogikk eller tilsvarende studieretninger. Dette må godkjennes av det aktuelle studieprogrammet.
Emnet er samlingsbasert, med to samlinger à tre dager hvert semester. Aktiviteter utenom samlingene foregår på nett.
Informasjon om studiet:
20.-22. januar 10.-12. mars Datoer for studieåret 2025/2026 kommer,
Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no
Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF