Veiviseren – Sola Velferdslab: Tjenesteinnovasjon for bedre samordna velferdstjenestetilbud

Nav Sola og Sola kommune ønsker å jobbe mer helhetlig og forebyggende for å motvirke utenforskap for innbyggere med sammensatte hjelpebehov. Det fordrer økt innbyggermedvirkning og en styrking av samhandling på tvers av virksomhetene.

Bilde av en hånd som plukker opp en rød puslespillbrikke blant hvite puslespillbrikker

Gjennom å etablere Sola Velferdslab ønsker kommunen blant annet å:

• skape bedre samhandling mellom offentlige, frivillige og lokale aktører
  • skape bedre problemforståelse
  • skape holdningsendring hos hjelperne
  • få innbyggerne inn i en bærekraftig situasjon
  • tilby alternative tjenester
  • være brukerorientert
  • utvikle arbeidsmetodikk som både virker for innbyggere og tjenestene.

Målgruppene for prosjektet er 1) utsatte unge voksne mellom 18-30 år, 2) levekårsutsatte barnefamilier og 3) barnefamilier med barn som har særlige behov

Et mastergrads/FOU-prosjekt knyttet til Sola velferdslab kan ha ulike innretninger, f.eks.

• tjenesteinnovasjon i kommunal velferdssektor
  • forventninger og holdninger til samordning som skaper muligheter og barrierer
  • Brukermedvirkning
  • Utfordringer, erfaringer og forventninger fra målgruppene for prosjektet

Er du interessert? Ta kontakt med Nettverk for velferdsforskning ved Ingunn T. Ellingsen, telefon 51 83 42 37 eller prosjektleder i Sola kommune Ingvild Høyland, telefon 926 49 535.