Nor-Bra2020 sommerskole i Macaé, Brasil

2019: For andre år på rad ble det arrangert sommerskole på Macaé campus, en del av det Føderale Universitetet i Rio de Janeiro (UFRJ).

Sommerskole Macae
Åtte av studentene på årets sommerskole i Macae kommer fra UiS. I løpet av uken skal de lære mer om biodiversitet.

Første gang publisert: Publisert 04.06.2019

Sommerskolen ble arrangert fra 3.-8. juni, og er en del av Nor-Bra2020-prosjektet, som er støttet av UTFORSK programmet til Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku). Tema for sommerskolen var “Biodiversity: towards sustainable use of the environment”.

Sommerskolen ble offisielt åpnet av Rodrigo Nunes da Fonseca (UFRJ) og Daniela M. Pampanin (UiS), foran en gjeng med forhåpningsfulle studenter og forelesere. Målet med sommerskolen er som Rodrigo og Daniela skriver i introduksjonen til årets utgave av skolen «… to gear up today’s students for future challenges regarding the sustainable use and management of aquatic environment resources». Åpningen markerte starten på seks fullpakkede dager med mye læring.

Gjennom uken fikk studentene høre presentasjoner, delta aktivt i gruppearbeid og feltarbeid som samlet sett belyser alle sider av biodiversitet og hvordan vi kan utnytte ressursene i naturen på en bærekraftig måte. Studentene fikk også gjennom gruppearbeid lære hvordan resultater fra forskning kan presenteres på en presis måte gjennom grafiske abstrakter og powerpoint-presentasjoner – som kalles transferable skills.

På årets skole deltok 23 studenter, hvorav 8 studenter fra Stavanger har tatt turen over Atlanteren. Sammen med en god gjeng av forelesere, der seks kommer fra UiS. En viktig effekt av sommerskolen som har deltagere fra 10 nasjoner er muligheten til å diskutere og utveksle erfaringer og danne nye nettverk.

Tekst: Magne O. Sydnes
Foto: Natalia Feitosa og Magne O. Sydnes