CLASS er en forkortelse for Classroom assessment scoring system, og er en observasjonsmanual utviklet av Robert C. Pianta, Bridget K. Hamre og Susan L. Mintz.

Manualen er basert på utviklingsteori og forskning som vektlegger kvalitet på lærer-elev og elev-elev interaksjoner som den viktigste mekanismen for å fremme læring og vekst i klasserommet.
Gode læringsmiljø finnes i klasserom hvor samspillet fokuserer på læring, er støttende og godt administrert.
CLASS skårer klasseromsinteraksjoner over tolv indikatorer, fordelt på fire domener. Domenene er emosjonell støtte, klasseromorganisering, læringsstøtte og studentengasjement.
Ved å skåre indikatorene, er observatører i stand til å generere en nyansert beskrivelse av kvaliteten på klasseromsinteraksjon som går utover enkle merkelapper som gode og dårlige.
Ved å bruke dette vurderingssystemet, kan man vise at en lærerens praksis kan være av meget høy kvalitet i på områder, men mangelfulle i andre. De fire domenene utgjør hovedstrukturen i observasjonsmanualen.
Emosjonell støtte
Emosjonell støtte skårer lærerens evne til å skape og opprettholde et støttende og omsorgsfullt sosialt miljø i klassen. Dette er miljø som fremmer elevglede, følelsesmessig trygghet og deltakelse.
Lærere som er gode på dette, bruker ofte høflig og varmt språk, er observante på elevenes følelsesmessige og faglige behov og klarer å gi fagene relevans for elevenes liv.
Klasseromsorganisering
Klasseromsorganisering er et område som vurderer lærerens evne til å administrere aktiviteten i klasserommet. Spørsmålet er: er tilgjengelig tid vel brukt? Dette domenet er sammensatt av indikatorer som lærerens evne til å håndtere elevenes atferd på en proaktiv og konstruktiv måte. Indikatorere på hvordan læreren møter uønsket atferd og evner å være tydelig og konsekvent i håndhevelse av klassreromsregler.
Her skåres også lærere etter hvor effektive de er i oppstarten av timen, ved overganger underveis og avslutning av aktiviteter i klasserommet. Indikatorer på negative klima, som sinne, fiendtlighet eller respektløshet, faller også under klasseromsorganisering. Interaksjoner i klasserom som skårer høyt på dette området viser et fungerende system hvor tilgjengelige tid blir brukt på læringsaktiviteter.
Læringsstøtte
Dette domenet måler lærerens evne til å legge til rette for elevenes læringsprosesser. Der hvor emosjonelle støtte vurderer det sosiale klimaet i klasserommet og organisasjon måler effektivitet i gjennomføring av planlagte aktiviteter, søker læringsstøtte å vurdere kvaliteten ved læringsaktivitetene.
Dette anerkjenner at undervisningen kan både være morsom og godt organisert seg uten å fremme elevenes læring, og vice versa. Læringsstøtte vurderer lærerens evne til å engasjere elevene i læringsaktiviteter, fremme dyp forståelse, utvikle tenking av høyere orden og kvaliteten på tilbakemeldinger. Klasserom som scorer høyt på dette området, har ofte bedre balanse mellom graden av lærertale og elevtale, har tydelige læringsmål og fokus på brede organiserende ideer i stedet for å pugging av fakta.
Elevengasjement
Elevengasjement er det siste domenet og vurderer elevenes engasjement i undervisningen. Det er noe overlapping med læringsstøtte som skårer lærerens innsats for å engasjere elevene, men dette området fokuserer utelukkende på graden av elevengasjement. Viser elevene aktivt engasjement i sin egen læringsprosess? Gjelder det for de fleste elevene eller bare noen av elevene? Skjer dette hele tiden, eller bare i noen faser av undervisningen?
Samlet gir de fire vurderingsområdene og deres komponentindikatorer en god beskrivelse av interaksjoner i et gitt klasserom. Det gir forskerne verdifull informasjon om hvordan lærere løser oppgaven som klasseleder og gir lærere perspektiver om hvordan man skal utvikle sin egen praksis.
Tekst: Frank Rafaelsen