Hopp til hovedinnhold

Olaug Strand

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Strand, Olaug; Schwippert, Knut

      (2019)

      The impact of Home Language and Home Resources on Reading Achievement in ten-year-olds in Norway, PIRLS 2016.

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 5.

      Hefte 1.

      s.1-17.

      DOI: 10.23865/njlr.v5.1260

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

      (2017)

      Flerspråklige elevers leseresultater. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.75-95.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-5

    • Gabrielsen, Egil; Strand, Olaug

      (2017)

      Rammer og metoder for PIRLS 2016. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.13-31.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-2

  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Mossige, Margunn; Strand, Olaug

      (2021)

      Akademisk lesing og skriving– eit samarbeidsprosjekt mellom Lundeneset vgs. og Lesesenteret ved UiS H2021-V2022.

    • Støle, Hildegunn; Strand, Olaug

      (2019)

      "Digital assessment of reading: digital-PIRLS and e-PIRLS".

    • Strand, Olaug; Schwippert, Knut

      (2019)

      Betydningen av hjemmespråk og læringsfremmede ressurser i hjemmet for tiåringers leseferdigheter: PIRLS 2016.

    • Strand, Olaug; Schwippert, Knut

      (2019)

      Betydningen av hjemmespråk og læringsfremmende ressurser i hjemmet for tiåringers leseferdigheter: PIRLS 2016.

    • Strand, Olaug

      (2018)

      Å få tilgang til tekst når norsk er andrespråket.

    • Strand, Olaug

      (2018)

      Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat.

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

      (2017)

      Flerspråklige elevers leseresultater i PIRLS 2016.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Strand, Olaug

      (2019)

      Å lese når norsk er andrespråket.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway