20 år med jazzutdanning i Stavanger

Jazzutdanningen ved Fakultet for utøvende kunstfag feirer 20 år under årets MaiJazz. Dette markeres med en energibombe av et prosjekt hvor studenter, lærekrefter og lokale profesjonelle møter stjernesaksofonist og professor II ved UiS, Marius Neset.

Marius Neset som spiller saksofon.
Marius Neset. Foto: Asgeir Ravndal

Bjergsted Jazzensemble og Marius Neset spiller et bredt utvalg av Marius Nesets musikk fra de siste 10 årene. Som professor på Universitetet i Stavanger har Marius Neset fått tid til å jobbe med Bjergsted Jazzensemble siden høsten 2021, og sammen har de jobbet frem et repertoar som inneholder store kontraster, og det blir alt fra minimalistiske ballader til utfordrende, rytmiske, lekende groover, samt en energiutblåsning med mange solister.

Byr på overraskelser

Nytt for mange av låtene er at de i tillegg til storbandet, er arrangert ut for vokalensemblet på Bjergsted, noe som tilfører musikken en ny dimensjon. Å få jobbe med et ensemble over så lang tid er, med så mange dedikerte musikere, skaper en bandfølelse som har gjort det mulig å sammen opparbeide et stort overskudd og en felles forståelse for musikken. Selv om musikken er stramt komponert og arrangert, er det rom for mye åpenhet og spontanitet blant musikerne, og konserten kommer garantert til å by på overraskelser både for publikum og musikerne.

Marius Neset på øvelse med ensemblet. Foto: Kathrine Fredheim
Marius Neset på øving med ensemblet. Foto: Kathrine Fredheim

Bjergsted jazzensemble er et prosjektbasert ensemble bestående av studenter og ansatte ved Fakultet for utøvende kunstfag, UiS, i tillegg til innleide profesjonelle musikere. Kunstnerisk leder er for tiden Simen Kiil Halvorsen. Bjergsted jazzensemble har blitt en viktig bidragsyter og institusjon i regionens kulturliv og har på Maijazz bl.a. gjort prosjekter med musikere som; Chris Potter, John Scofield, Valkyrien Allstars, Ralph Towner, Richard Bona, Rolf Lislevand og Chris Potter.

I anledning jazzlinjen ved UiS´ 20-årsjubileum blir det konsert med Bjergsted jazzensemble og Marius Neset under MaiJazz-festivalen som finner sted i Kuppelhallen (Stavanger konserthus) 15. mai kl. 20:00.