5000 nye ansikter på campus

Tusenvis av nye studenter veltet inn på campus, til gratis frokost, spenning og store forventninger.

Publisert Sist oppdatert
Tre jenter i fadderteltet holder rundt hverandre

Lærerstudentene Elvira Stendahl, Rebekka Fremstad og Una Sparre Bakke er spente på studietilværelsen som nå starter. Foto: Siri J. Pedersen

Artisten Beharie med gitar på scenen

Artisten Beharie spilte for studentene

Rektor Klaus Mohn med rektorkjede står på scenen og taler

Rektor Klaus Mohn: "La deg rive med, men ikke drive med!"

Kvinnelige sangere i mørkerøde kjoler står på rekke og synger

Stavanger studentsangforening underholdt med sang og sprell.

Tore Renberg i hvit jakke knytter neven mens han snakker

Forfatter Tore Renberg var konferansier og hovedtaler.

StOr-leder Sara Beitz i samtale med Tore Renberg på scenen

StOr-leder Sara Beitz fortalte studentene om hvordan de kan engasjere seg i studietiden.

Varaordfører Dag Mossige i hvit dress med ordførerkjede holder tale til studentene

Varaordfører Dag Mossige ønsket studentene velkommen til Stavanger

Prisvinner Marie Smith-Solbakken i grå kjole med blomster takker for pris. I bakgrunnen leder av Universitetsfondet, Cecilie Claviez som holder stort innrammet diplom, og lengst bak konferansier Tore Renberg.

Professor Marie Smith-Solbakken mottok Universitetsfondets pris for formidling og samfunnsengasjement for 2021. Cecilie Claviez fra Universitetsfondet delte ut prisen.

Fadderleder Alva Eide i mangefarget kjole smiler og holder tale på rim

Faddersjef Alva Eide innledet fadderfestivalen med selvskrevet dikt

Scene fylt med studenter som skyter konfetti ut over publikum.

Konfetti for Fadderfestivalen 2022!

UiS får over 5000 nye studenter denne høsten. Mange av dem fylte opp fadderteltet under den offisielle semesteråpningen mandag 15. august. Studenter, ansatte og gjester fikk varme seg på soul fra artisten Beharie og temperaturer på nærmere 30 celsius inne i teltet.

I forkant var det fadderfrokost for nye studenter, og blant dem var Elvira Stendahl, Rebekka Fremstad og Una Sparre Bakke. Alle skal studere til grunnskolelærer 5.-10.-trinn.

– Vi gleder oss veldig, men det er også veldig spennende. I dag er det kjekt å møte så mange nye folk, sier Stendahl.

Nysgjerrighetens flamme

Forfatter Tore Renberg var konferansier og hovedtaler på semesteråpningen. Han var opptatt av den sulten som kalles nysgjerrighet.

– Hvis vi lar nysgjerrighetens flamme slukne, så kollapser dette siviliserte samfunnet vårt. Da er det fritt fram for det kunnskapsløse barbariet, sa Renberg.

Hans appell til studentene var å holde nysgjerrighetens flamme brennende, og ønsket studentene velkommen til det akademiske fellesskapet i Stavanger.

– Det er nå dette begynner for dere. Alt som har skjedd tidligere var bare et oppspark til det som starter nå. Stavanger - city of love, city of knowledge. Forsyn dere av oss, sett preg på oss! sa Renberg.

Les forfatterens tale til studentene i sin helhet.

Rive med, ikke drive med

I rektors tale oppfordret Klaus Mohn studentene om å engasjere seg og ha meninger.

– Du må gjerne la deg rive med, og gjerne nå i Fadderuka. Men for guds skyld ikke la deg drive med! Stopp opp om det trengs. Still deg gjerne på tvers. Gjør deg gjeldende. Vis deg fram. Ta ordet, og ikke ti still!

Les hele rektors tale her

Ønsket velkommen til Stavanger

Fungerende varaordfører Dag Mossige ønsket velkommen til Stavanger, en by som verdsetter åpenhet og mangfold, og som kan tilby mye av både natur- og kulturopplevelser.

– Jeg har selv vært student langt hjemmefra og kjenner godt til alle forventningene og spenningen som følger med et helt nytt sted. Mitt beste råd er å velge å ta del i fellesskapet rundt deg, sa Mossige.

– Når studiehverdagen kommer, grip mulighetene du får. Hopp ut i det ukjente. Vær nysgjerrig. Still kritiske spørsmål og engasjer deg på ulike arenaer. Som vi sier det her i Stavanger: ha det kjekt og løye, og tør å ta sjanser!

Skape godt miljø

Lederen for Studentorganisasjonen i Stavanger (StOr) Sara Beitz ble intervjuet på scenen. Hun håper flest mulig er med og skaper et godt studentmiljø på UiS.

– Her på universitetet har vi over 70 studentforeninger. Jeg vil absolutt oppfordre alle til å engasjere seg, det kommer dere til å få mye igjen for, sa Beitz.

Pris for å formidle oljehistorie

Universitetsfondet pris for formidling og samfunnsengasjement ble også delt ut på arrangementet. Årets pris gikk til professor Marie Smith-Solbakken, for hennes formidling om oljehistorie, spesielt Alexander Kielland-ulykken.

I sin takketale takket hun kolleger, samarbeidspartnere og journalister som har vist interesse for prosjektet. Og til studentene sa hun dette:

– Jeg vil gjerne framheve denne arbeidsplassen. Dere har kommet til et universitet som faktisk premierer kritisk forskning. Det er jeg stolt av, sa Smith-Solbakken.

På slutten av arrangement erklærte faddersjef Alva Eide fadderfestivalen for offisielt åpnet, og dermed var festen i gang.

Tekst: Leiv Gunnar Lie
Foto: Elisabeth Tønnessen